۸ هزار نیروی پلیس راهور برای تأمین ایمنی تردد زائران اربعین ۱۴۰۴ آماده‌باش هستند زلزله ۴.۶ ریشتری شاهرود را لرزاند (۲۷ تیر ۱۴۰۴) آغاز رقابت داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در کنکور ۱۴۰۴ راه اندازی ۳۰ اورژانس اجتماعی در کشور | ایجاد بیش از ۵ هزار فرصت شغلی برای جامعه هدف بهزیستی ۶۳ کشته و ۲۹۰ زخمی در سیل مرگبار ایالت پنجاب پاکستان + فیلم (۲۶ تیر ۱۴۰۴) پیگیری برای ثبت جهانی روستای «مارین» (۲۶ تیر ۱۴۰۴) درباره بادکش درمانی که به یکی از رایج ترین روش های درمانی سنتی تبدیل شده است | درمان‌های آرام بخش افزایش اعتبارات حوزه میراث فرهنگی اردبیل (۲۶ تیر ۱۴۰۴) دفترچه سؤالات نوبت دوم کنکور ریاضی و علوم انسانی ۱۴۰۴ منتشر شد + لینک سوالات حق پرستاری مددجویان بهزیستی با اولویت سه دهک اول در حال پیگیری است ویدئو | مسئولیت‌پذیری و اقدام بموقع پرستاران شیرخوارگاه آمنه تهران پیش از بمباران رژیم صهیونیستی سارقان موتورسیکلت‌های تهران دستگیر شدند مستمری‌بگیران زن می‌توانند مستمری همسر خود را نیز دریافت کنند کلاهبرداری که همسر باردارش را روانه زندان کرد پیداشدن پیکرهای بیش از ۶۰ درصد شهدای جنگ ۱۲روزه، توسط نیرو‌های هلال‌احمر واریزی به حساب بازنشستگان صندوق ذخیره فرهنگیان (۲۶ تیر ۱۴۰۴) گرما این بیماری‌ها را تشدید می‌کند ممانعت از پوشش خبری کنکور سراسری ۱۴۰۴ در دانشگاه فردوسی مشهد + فیلم با این صبحانه قند خون خود را پایین بیاورید نقش مادر در تربیت فرزند و اشتباهات رایج مادران ۲ شرور به اتهام درگیری دسته‌جمعی در تهران دستگیر شدند (۲۶ تیر ۱۴۰۴) ابلاغ ۲۴ راهنمای تجویز دارو و پروتکل درمانی ثبت‌نام وام ازدواج فرزندان بازنشستگان با عقدنامه‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ قابل انجام است + جزئیات آیا لکه‌های سفید روی ناخن‌ها نشانه کم‌خونی است؟ کاهش ۵۲ درصدی طلاق در خانواده‌های دارای چهار فرزند به بالا اعتراض داوطلبان آزمون سمپاد درباره لو رفتن سؤالات آزمون ورودی به کجا رسید؟ چیزی به نام وِیپ ایمن وجود ندارد آیا چای و شکلات تلخ برای سلامت قلب مفیدند؟ دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران، دولت باید بدهی سنگین خود به تأمین‌اجتماعی را پرداخت کند
سرخط خبرها

حکایت مسافر بین‌راهی و رانندگان همچنان متخلف

  • کد خبر: ۵۸۷۳۸
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
حکایت مسافر بین‌راهی و رانندگان همچنان متخلف
برخلاف قانون ۵۰ درصد ظرفیت اتوبوس، سوارکردن مسافر خارج از پایانه ادامه دارد.
تکتم جاوید | شهرآرانیوز؛ هشدار‌های مسئولان بهداشتی وزارتخانه در روز‌های اول شیوع کووید ۱۹ حامل این خبر بود که حمل‌ونقل عمومی عامل ۲۶.۵درصد انتقال کرونا در کشور است و ترمینال‌ها و پایانه‌های مسافربری، ایستگاه‌های اتوبوس، تاکسی‌ها و داخل وسایل نقلیه، مکان مهم برخورد مسافران با این ویروس هستند.
 
برای آن‌ها که در شرایط شیوع این بیماری ناچار به سفر از این شهر به آن شهرند، پروتکل‌های بهداشتی اعلام‌شده همچون جابه‌جایی مسافر تا سقف ۵۰ درصد در اتوبوس‌های بین‌شهری، دلخوشی مقابله با بیماری بود، اما مشاهده رانندگانی که خارج از پایانه مسافر سوار می‌کنند، نگرانی هر روز مسافرانی است که بلیت می‌خرند، اما میانه راه، مسافری کنارشان می‌نشیند.


مسافر بین‌راهی معنی ندارد

رضا دانشجوی دندان‌پزشکی دانشگاه سمنان است و باوجود تعطیلی کلاس‌های عادی به‌دلیل اینکه شیفت دارد باید در این مسیر در رفت‌و‌آمد باشد. او از نمونه‌های تخلف رانندگانی یاد می‌کند که توجهی به پروتکل‎‌های بهداشتی ندارند؛ «قبول دارم که نمی‌توان تردد اتوبوس‌های بین‌شهری را به‌طورکلی حذف کرد، اما بسیاری از آنان هیچ‌توجهی به رعایت آن داخل اتوبوس ندارند و گاهی تا وقتی سروصدای مسافری بلند نشده، مسافر بین‌راهی سوار می‌کنند؛ درحالی‌که در این شرایط سخت مسافر بین‌راهی معنایی ندارد.»

گلایه خواننده دیگر روزنامه هم به این وضعیت اشاره دارد؛ «گاهی راننده قانون‌مدار هم پیدا می‌شود، اما اغلب آن‌ها مانند روز‌های قبل و با تقاضای مسافر بین راه، تعداد دیگری را به جمعیت داخل اتوبوس اضافه می‌کنند.»
مسافر دیگری که از بی‌توجهی برخی راننده‌ها به‌شدت ناراضی است، می‌گوید: «کافی است برای خریدن بلیت وارد سایت بشوید. می‌بینید که بلیت‌ها با نیمی از ظرفیت فروخته می‌شوند که نشان می‌دهد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، اما وقتی به پایانه مسافربری امام‌رضا (ع) مراجعه می‌کنید، راننده پس از سوارکردن مسافر‌های اینترنتی، بیرون از پایانه یا زیر پل سیدی توقف می‌کند و تا پرشدن همه صندلی‌ها حرکت نمی‌کند.»

و در آخر پرسیده است که چرا مسئولان رسیدگی نمی‌کنند؟ برای پاسخ‌گویی به این سؤال که پرسش ما هم هست، ابتدا با حسین کاظمی، مسئول روابط عمومی سازمان پایانه‌های شهرداری مشهد، گفتگو می‌کنیم.
وی درباره میزان کنترل و نظارت سازمان بر اتوبوس‌های بین‌شهری می‌گوید: ما متصدی و مجری قوانین در محدود داخل پایانه هستیم و نظارت‌های بیرونی به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان و انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری مشهد مربوط است.
کاظمی درعین حال پلیس‌راه باغچه (ملک‌آباد) را محل کنترل اتوبوس‌ها اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: بااینکه دستورالعمل حمل مسافر در ایام کرونا ۵۰ درصد است، قبول داریم که بسیاری از راننده‌ها مسافر خارج از پایانه سوار می‌کنند؛ قصد ما در پلیس راه باغچه، کنترل دوباره سرویس‌ها و تعیین تکلیف آن‌هاست.


شرکت‌های مسافربری ۷۰ تا ۹۲ درصد متضرر شدند

انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری مشهد، اما برخلاف سازمان پایانه‌ها نقش مهمی در کنترل، نظارت و تعیین خدمات‌دهی اتوبوس‌های مسافربری دارد. محمدحسام آسیابان، دبیر و عضو اصلی هیئت‌مدیره این انجمن، است. اول از همه به‌سراغ میزان خسارت‌هایی می‌رود که در یک‌سال اخیر به شرکت‌های مسافربری و راننده‌ها وارد شده است؛ «با شیوع کرونا ازجمله صنف‌هایی بودیم که به‌شدت آسیب دیدیم، به‌طوری‌که بین ۷۰ تا ۹۲ درصد زیان کردیم و تاکنون هیچ‌کمکی ازطرف دولت به شرکت‌ها پرداخت نشده‌است. باوجوداین چند هزینه دیگر هم به ما اضافه شد. یکی رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود و دیگری فاصله‌گذاری اجتماعی که اتوبوس‌ها را ملزم می‌کرد با ۵۰ درصد مسافر تردد کنند. برای نمونه اتوبوسی با ۴۴ نفر ظرفیت باید ۲۲ مسافر داشته باشد و اتوبوسی با ۲۵ نفر ظرفیت ۱۳ مسافر.»

«اگر راننده تأمین باشد مسافر بین‌راهی سوار نمی‌کند، آن هم در شرایطی که خودش در‌معرض بیماری است، هزینه ماهی ۳۰ میلیون تومان قسط اتوبوس دارد و باید با نیمی از ظرفیت هم حرکت کند.» آسیابان روش‌های کنترل تخلفات را یادآور می‌شود که از کنترل در پایانه تا نظارت در پلیس‌راه باغچه، درج در پرونده و ثبت جریمه متغیر است؛ «در پلیس‌راه ملک‌آباد کانکسی قرار دارد که موارد را کنترل می‌کنیم و در مدت شیوع کرونا تخلف اضافه مسافر هم به آن افزوده شد.»


جریمه تخلف اجرا می‌شود

دبیر این انجمن از تخلف فراوان راننده‌ها در دوران همه‌گیری کرونا می‌گوید؛ «ماه‌های نخست تخلف زیاد بود. برهمین مبنا با حوزه قضایی هماهنگ کردیم و در نوبت اول ۳ روز، در نوبت دوم ۹‌روز و در نوبت سوم که هنوز راننده‌ای به این درجه نرسیده است، ۲۷ روز اتوبوس در پارکینگ ترمینال می‌ماند.»
وی روش دیگر کنترل و ثبت تخلف را معرفی راننده به کمیسیون ماده‌۱۱ اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: گزارش تخلف به این کمیسیون ارسال می‌شود. تخلف در مرحله اول تذکر و توبیخ دارد، مرحله دوم یک تا سه ماه و در مرحله سوم یک سال دفترچه ثبت ساعت و کارت هوشمند راننده لغو می‌شود و شخص نمی‌تواند در گردونه حمل‌ونقل سرویس‌دهی کند.

باوجود تماس‌های مکرر با یکی از اعضای کمیسیون ماده‌۱۱ موفق به ارتباط‌گیری نشدیم، اما تاجایی‌که آسیابان به خاطر دارد از تاریخ ۳ آذر که محدودیت‌ها اعمال شد، حدود ۳۰ راننده بر این اساس جریمه شده‌اند.
به گفته او به‌دلیل کاهش ناوگان اتوبوس‌های بین‌شهری، امکان پیاده‌کردن مسافر در میانه مسیر وجود ندارد؛ به همین سبب انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری براساس تبصره‌۹ ماده یک ضوابط حمل‌و‌نقل مسافر، برای مسافر بین راهی بلیت صادر می‌کند و تعداد و مشخصات در‌صورت‌وضعیت ثبت می‌شود.

وی تخلفات راننده‌ها را می‌پذیرد، اما مسافران میان راه را هم مقصر دیگر این ماجرا می‌داند؛ «با کاهش ۵۰ درصدی مسافر در پایانه و کنترل سلامت مسافران در سامانه «ماسک» وزارت بهداشت همه تلاش خود را برای حفظ سلامت مسافران انجام می‌دهد، اما وقتی مسافری به‌جای آمدن به پایانه دور میدان می‌ایستد، راننده هم انتخابی جز سوارکردن او ندارد.»

آسیابان ادامه می‌دهد: همه کنترل‌ها در دست دولت و مسئولان نیست. وقتی یک مسافر برای جان خودش ارزش قائل نیست، حق آن‌هایی را که در سامانه بلیت خریده‌اند، پایمال می‌کند.
به گفته دبیر انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری مشهد، شماره‌های تماس مسئولان در اتوبوس‌ها درج شده است و مسافران می‌تواند موارد تخلف راننده را اطلاع دهند تا به‌سرعت رسیدگی شود؛ شبیه موردی که مسافر مسیر مشهد-گرگان انجام داد و تماس او با انجمن صنفی باعث شد مسافر بین‌راهی که کنار او نشسته بود، در اولین ایستگاه پیاده شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->