تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟
سرخط خبرها

زنگ هایی که کمتر به صدا در می آیند

  • کد خبر: ۶۵۶
  • ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۵
زنگ هایی که کمتر به صدا در می آیند
رانندگان و مدیران تاکسی‌تلفنی‌ها‌ از شرایط سخت ادامه فعالیت گله دارند

لیلی رحمانی - برای پیدا کردنشان تقریبا به تمام نقاط شهر باید سر بزنیم. به طور معمول تابلوی درخواست برای ثبت نام راننده جدید، پشت شیشه بیشتر مغازه ها نصب شده است؛ صنفی که چند سالی است کاروبارشان از رونق دوسه دهه اخیر فاصله گرفته است. برای بیست وچهارمین گزارش بااصناف، این هفته به سراغ صنف تاکسی تلفنی  می رویم؛ صنفی که روزی رقیب جدی تاکسی ها بودند و حالا تاکسی های اینترنتی، رقیب جدی ادامه حیات آن ها هستند.
در خیابان شهیدکامیاب به سراغ یکی از تاکسی تلفنی ها می رویم. مدیر این واحد صنفی با بیان اینکه تا چند سال قبل متصدی دو واحد تاکسی تلفنی بوده است، می گوید: با وجود کسادی بازار، تقریبا هر دو واحد را به حال خود رها کرده ام. قرار بود برای حمایت از ما دربرابر تاکسی های اینترنتی کاری بکنند اما هیچ اتفاقی نیفتاد.


نرخ های ثابت و هزینه های رو به‌رشد
او در ادامه می گوید: در مقابل افزایش هزینه ها، چند سالی است که نرخ های ما تغییری پیدا نکرده است و ما با همان نرخ های گذشته درحال فعالیت هستیم.
یکی از همکاران او که به صحبت های وی گوش می دهد، خود را عباس پور معرفی و بیان می کند: حتی اگر قیمت ها افزایش پیدا کند، ما نمی توانیم با وجود رقبای اینترنتی ای که به دلایل مختلف مبالغ کمتری دریافت می کنند، مبلغ بیشتری از مسافر بگیریم و مشتری ها هم حاضر به پرداخت مبلغ بیشتر نخواهند شد.


نبود امتیاز برای ورود به اطراف حرم
مدیر این تاکسی تلفنی در ادامه حرف های همکارش اظهار می کند: برای رانندگان آژانس، امتیاز ورود به طرح زوج و فرد اطراف حرم را درنظر نگرفته اند و ما مجبوریم یا از خیر این مسیر بگذریم یا جریمه ها را قبول کنیم.
وی می گوید: در گذشته به ما می گفتند با خط کشی ماشین هایمان، می توانیم از امتیاز ورود به محدوده حرم برخوردار شویم اما چنین امتیازی وجود نداشت و بعد از دریافت عدم خلافی، متوجه جریمه های سنگین می شدیم.
او ادامه می دهد: به عنوان قدیمی این صنف، بعد از 17سال کار، دیگر تمایلی به ادامه فعالیت ندارم، زیرا مسئولان هم ما را به حال خود رها کرده اند.


تامین پارکینگ؛ دردی بر دردهای دیگر
در منطقه طلاب به یکی از تاکسی تلفنی ها سر می زنیم. نظرزاده، مدیر این آژانس، می گوید: یکی از مشکلات ما الزام آور بودن تامین پارکینگ است اما با این اوضاع درآمدی خراب چطور می توانیم فضای دیگری را برای اختصاص به پارکینگ اجاره کنیم، ضمن اینکه در محدوده ما هیچ زمین خالی ای برای اجاره وجود ندارد.


گلایه از گرانی لوازم یدکی خودرو
پیرمردی نیز که از رانندگان همین آژانس است، می گوید: سال ها در یک شرکت خصوصی کار می کردم و بعد از تعدیل نیرو به اینجا آمدم اما گرانی لوازم یدکی خودرو و هزینه های دیگر، سختی زیادی به ما تحمیل شود. الان هزینه تعویض یک لیتر روغن هم سرسام آور است، چه برسد به بقیه هزینه ها.
از مدیر تاکسی تلفنی می پرسم آیا عضویت آن ها در اتحادیه، می تواند در پرداخت قسمتی از این هزینه ها کمکی کند و او در پاسخ می گوید: تقریبا هیچ امتیازی به ما تعلق نمی گیرد. شرایط سخت عضویت در اتحادیه نیز باعث شده است خیلی ها اصلا نتوانند عضو شوند.او ادامه می دهد: رانندگانی که بخواهند عضو اتحادیه شوند، باید شروطی ازقبیل تاهل، شرایط سنی خاص، مالکیت اتومبیل و شروطی از این دست را داشته باشند که ممکن است یک نفر همه این شروط را نداشته باشد.با فاصله یک خیابان آن طرف تر به سراغ تاکسی تلفنی دیگری می روم و صحبت هایم را درمیان اعضای حاضر در این واحد، با طرح این پرسش آغاز می کنم که چرا همه تاکسی تلفنی ها درخواست جذب راننده را داده اند و یکی از رانندگان که «تبار» نام دارد، می گوید: با وجود دخل وخرج ناچیز کار در آژانس، هر کسی می آید، بعد از مدتی نمی تواند ادامه بدهد و کارش را ترک می کند؛ به همین دلیل ما تقریبا همیشه با مشکل کمبود راننده مواجهیم.


قطع بیمه رانندگان
وی ادامه می دهد: کاش دربین این همه مشکل و رقیب، وضعیت بیمه رانندگان ادامه پیدا می کرد تا حداقل امیدی برای آینده کاری مان می داشتیم.
او بیان می کند: در گذشته، رانندگان تاکسی تلفنی بیمه داشتند که نیمی از مبلغ آن را دولت پرداخت می کرد اما مدتی است که دیگر هیچ کس بیمه نمی شود و حتی خود من که از گذشته بیمه داشته ام، دیگر شامل این تسهیلات نمی شوم و پرداخت کل مبلغ بیمه هم که درحدود 500هزار تومان است، از توان من و همکارانم خارج است و این مشکلِ بسیاری از رانندگان آژانس است.مسیر بعدی ما یکی از واحدهای آژانس بانوان است. برای ورود کمی با مشکل مواجه می شویم و درنهایت فقط می توانیم با قوانین این واحد آشنا شویم؛ قوانینی همچون لزوم پوشش و الزام سوار نکردن مسافر آقا.


پیگیری برای برقراری بیمه
برای طرح مشکلات این صنف با رئیس اتحادیه خودروی سواری کرایه تماس می گیریم و محمودیان در پاسخ به خبرنگار ما می گوید: متأسفانه بیمه رانندگان از سال1394 قطع شده است و در شرایط فعلی، اگر شخصی قصد پوشش این بیمه را داشته باشد، شامل کمک هزینه دولت نمی شود و همه هزینه ها برعهده خود او خواهد بود.
وی ادامه می دهد: باوجود پیگیری های بسیار در تهران، متأسفانه این بیمه تاکنون برقرار نشده است، با این حال در سال جاری، طی یک نامه درخواستی مبنی بر ارائه آمار تعداد تاکسی تلفنی ها، رانندگان و بیمه شدگان برای ما ارسال شده است و امیدواری هایی در این زمینه وجود دارد.محمودیان می گوید: ارائه حواله لاستیک به رانندگان، چند روزی است که آغاز شده و با پیگیری های انجام شده، یکی از نمایندگان لاستیک فروشی مشهد، به صورت میانگین یک روز درمیان فهرستی پانزده نفره را برای خدمات دهی از ما تحویل می گیرد.وی درباره تعلق نگرفتن امتیازاتی چون ورود به طرح ترافیک نیز بیان می کند: ازاختصاص نیافتن چنین امتیازاتی گلایه داریم. محمودیان با اشاره به مسئله عضویت در اتحادیه اظهار می کند: درحال حاضر هیچ تسهیلاتی شامل اعضا نمی شود اما اگر شرایطی ایجاد شود، ما می توانیم اعضا را بیمه کنیم و امتیازاتی نیز به آن ها بدهیم؛ به عنوان مثال قرارداد بیمه شخص ثالث به صورت پرداخت اقساط دوازده ماهه ازجمله مواردی است که به دنبال برقراری آن با همکاری یکی از بانک ها هستیم.


وجود رقیبان اینترنتی؛ مانع از افزایش نرخ ها
محمودیان درباره نرخ های مصوب تاکسی تلفنی بیان می کند: این مبالغ در سال94 مصوب شده است اما حتی در برخی موارد خود تاکسی تلفنی ها به خاطر وجود رقابت و نرخ های کمتر تاکسی های اینترنتی، امکان برقراری آن را ندارند و مبالغ کمتری دریافت می شود.وی می افزاید: مصوبه جدیدی به منظور افزایش نرخ ها در کمیته اصناف، مصوب شده است که هنوز نیاز به تایید کمیته نظارت دارد و مبالغ جدید براساس نرخ های کلاس3 که مربوط به خودروهای پراید و پیکان است، تنظیم شده است.
محمودیان بیان می کند: عضویت در اتحادیه ما دارای قوانینی است که شامل مدیران تاکسی تلفنی می شود و رانندگان می توانند زیرمجموعه این افراد قرار بگیرند و لزومی ندارد که همه آن ها در اتحادیه عضو باشند.


تغییر آیین نامه متراژ پارکینگ
وی اختصاص پارکینگ به تاکسی تلفنی ها را یک قانون کشوری می خواند و می گوید: ما فقط توانستیم با تغییراتی در آیین نامه، متراژ پارکینگ ها را کمتر کنیم.
او ادامه می دهد: در گذشته ایجاد دفتر تاکسی تلفنی، نیاز به 30متر فضا داشت که هم اکنون به 25متر کاهش پیدا کرده و فضای 100متری موردنیاز برای پارکینگ نیز به 80متر تبدیل شده است.

مهم‌ترین مشکلات

حمایت نکردن مسئولان از تاکسی‌تلفنی‌ها دربرابر تاکسی‌های اینترنتی
نرخ ثابت کرایه‌ها
محرومیت از امتیاز ورود به طرح ترافیک
الزام‌آور بودن تأمین پارکینگ
گرانی لوازم‌یدکی
قطع بیمه رانندگان آژانس‌ها

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->