چرخ خودروسازی برای مردم نمی‌چرخد ثبت‌نام برای عرضه جدید خودرو‌های وارداتی از هفته آینده | تحویل چهارماهه خودروها ویدئو | فرایند انتقال سهام متوفیان به وراث آمار عجیب فروش ربع‌سکه در حراج سکه | حراج بعدی، فردا (۷ آذر ۱۴۰۳) ارزش معاملات خرد رکوردشکنی کرد | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۶ آذر ۱۴۰۳) جمع‌آوری ۴ میلیارد تومان در اپلیکیشن «بله» درراستای اجرای پویش «ایران همدل» بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ آذر ۱۴۰۳) حق ثبت مهریه برای هر تعداد سکه چقدر است؟ + جزئیاتی جدید از طرح پرداخت حق ثبت مهریه زمان تحویل چانگان‌های وارداتی سایپا مشخص شد افت قیمت سکه در مشهد (۶ آذر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۶ آذر ۱۴۰۳) | قیمت‌ها افت کرد هشدار فعالان صنعت سیمان درباره اعمال محدودیت گازی قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۶ آذر ۱۴۰۳) | نرخ دلار بازار آزاد ۶۹ هزار و ۵۵۰ تومان امکان انتخاب آپشن‌های بیشتر، در زمان خرید لاماری‌ایما رشد بدون توقف دلار نیما ادامه یافت (۶ آذر ۱۴۰۳) | نرخ امروز ۵۱ هزار و ۶۹۶ تومان دیدار وزیر اقتصاد ایران با وزیر سرمایه‌گذاری عربستان (۶ آذر ۱۴۰۳) خبرنگاران متقاضی نهضت ملی مسکن گوش‌به‌زنگ باشند | فراخوان واریز آورده جدید آمار سجامی‌های بورس نزدیک به ۴۶.۵ میلیون نفر شد بورس قله ۱۸ ماه گذشته خود را پس گرفت | رشد ۳۵ هزار واحدی شاخص کل در کمتر از ۱۵ دقیقه وزیر نیرو: در هیچ نقطه‌ای از کشور خاموشی اعمال نمی‌شود + فیلم قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۶ آذر ۱۴۰۳) | گلابی چند؟ قطعی‌های برنامه‌ریزی‌شده خانگی متوقف شد؟ رکود بازار خودرو پس از شوک افزایش قیمت خودروسازان چالش کمبود نیروی کار در واحد‌های صنعتی واریز سود سهام عدالت به زودی | هر کدام از دارندگان سهام عدالت چقدر سود دریافت خواهند کرد؟ ویدئو| دعوای نماینده انجمن گاوداران گوشتی با وزارت کشاورزی روی آنتن زنده کدام گروه‌های شغلی از مالیات معاف شدند؟ آخرین قیمت سکه در حراج مرکز مبادله (۵ آذر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

خودرو خارجی بیاید یا نیاید؟

  • کد خبر: ۸۰۳۴۵
  • ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
خودرو خارجی بیاید یا نیاید؟
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

آزادسازی واردات خودرو خارجی یک بار دیگر به سوژه روز تبدیل شده و کمیسیون صنایع و معادن مجلس درصدد است با تصویب قانون، راه را برای ورود خودرو‌های خارجی به بازار داخلی باز کند. این خبر گمانه زنی‌ها درباره احتمال کاهش قیمت خودرو را تقویت کرده و قرار است به احتمال زیاد طرح پیشنهادی کمیسیون یادشده امروز در صحن علنی مجلس بررسی شود.

 

گذشته از اینکه سرانجام طرح مجلس به قانون تبدیل می‌شود یا نه، مسئله این است که آیا صرف آزادسازی واردات به معنای سامان‌یافتن بازار خودرو و نجات این صنعت از انحصار خواهد بود یا خیر. افزون بر این جای سؤال است راهی که مجلس برای واردات خوردو پیشنهاد کرده است، تا چه میزان اجرایی خواهد بود، زیرا بانک مرکزی به صراحت با هرگونه واردات کالا‌ها بدون تعیین منشأ ارزی آن به دلیل شائبه پول شویی و احتمال خروج ارز از کشور مخالف است.

 

فرضیه کمیسیون صنایع و معادن مجلس این است که با تصویب قانون، تقاضا و عرضه در بازار خودرو سامان می‌یابد و واردات راه را برای رقابت هموار می‌کند، اما در مصوبه کمیسیون یادشده، ابهام‌ها و انحراف‌هایی در سیاست گذاری صنعتی دیده می‌شود که بدون رفع این ابهام‌ها و جلوگیری از انحراف ها، این مصوبه هدف قانون گذاران را تأمین نخواهد کرد. از سوی دیگر طرح این فرضیه که با آزادسازی واردات، قیمت خودرو ممکن است نصف یا ۸۰ درصد ارزان شود، به راستی آزمایی نیاز دارد، زیرا این سؤال مطرح است که چه خودرو‌هایی با چه کیفیتی و در چه بازه قیمتی و چه تیراژی قرار است وارد شود و آیا این یک اقدام مقطعی برای کاهش قیمت در بازار داخلی است یا قرار است واردات خودرو همیشه آزاد شود.


اینکه خودرو خارجی در شرایطی رقابتی وارد کشور و باعث تقویت انگیزه خودروسازان داخلی برای بهبودبخشیدن به کیفیت محصولات و تنوع آن‌ها شود، بدیهی و منطقی است، اما اگر هدف از آزادسازی، واردات مقطعی با شائبه رانت برای افراد خاص در کوتاه مدت باشد و از سوی دیگر در شرایط تنگنای شدید ارزی، سطح تقاضا برای ارز و درنهایت قیمت آن را افزایش دهد، باعث سامان یافتن بازار خودرو نخواهد شد.

 

افزون بر اینکه این واردات مشروط به این شده است که تعهد ارزی برای دولت ایجاد نکند، سقف تعداد خودرو‌های مجاز وارداتی هر ۶ ماه یک بار از سوی شورای رقابت تعیین شود، واردات به داشتن نمایندگی قانونی یا خدمات پس از فروش نیاز نداشته باشد و سرانجام اینکه واردات یا بدون انتقال ارز یا از محل صادرات خودرو، قطعات خودرو، سایر کالا‌ها یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه انجام شود.

 

شرط سامان‌دادن به بازار خودرو، آزادسازی صنعت خودرو از انحصار و البته چرخه باطل قیمت گذاری دولتی و توقف فروش به شیوه قرعه کشی و در یک کلام داشتن راهبرد روشن صنعتی است. اگر قرار بر آزادسازی باشد، چه نیازی به دخالت شورای رقابت است که پیش از این با نرخ گذاری دولتی خودرو داخلی باعث اختلال در بازار شده است و این بار با داشتن مجوز تعیین میزان و زمان واردات خودرو، برای عده‌ای رانت ایجاد کند؟ این دیگر شورای رقابت نیست؛ شورای انحصار و رانت است. بپذیریم با رویکرد‌های کوتاه مدت و مبهم هیچ بازار و صنعتی ازجمله خودرو نه سامان می‌یابد و نه رشد می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->