منابع مورد نیاز مرحله پنجم طرح کالابرگ الکترونیک تامین شد زیان‌دهی سالیانه صنعت خودروسازی به ۹ میلیارد دلار رسید| ارائه پیشنهاد تشکیل صندوق بیمه ملی در کشور اجرای قانون ثبت رسمی معاملات املاک در مشهد آغاز شد | پایان پیش‌فروش‌های صوری با صدور شناسه یکتا ۴۳۲ سکه تقلبی در شهرستان داورزن کشف شد پیش‌بینی قیمت دلار پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۴ قیمت خودرو در مدار نزول | بررسی قیمت امروز خودرو (۱۴ آبان ۱۴۰۴) برگزاری هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در تاجیکستان در ۲۳ آذرماه | نمایشگاه «دوشنبه»، اولین رویداد اقتصادی بین‌المللی با برگزارکننده استانی چرا دو قیمت روی یک محصول درج می‌شود؟ طرح تبدیل خودرو‌های بنزینی به دوگانه‌سوز آغاز شد سازمان حمایت افزایش قیمت بلیت هواپیما را غیرقانونی اعلام کرد رشد قیمت جهانی طلا چه تاثیری بر نرخ طلا در ایران دارد؟ قیمت گل زعفران امروز کاهش یافت (۱۴ آبان ۱۴۰۴) | علت این کاهش قیمت چه بود؟ نرخ امروز طلا در مشهد اعلام شد (۱۴ آبان ۱۴۰۴) | رشد قیمت سکه نبرد سنگین عرضه و تقاضا | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ آبان ۱۴۰۴) بهترین شرکت برای ثبت اخذ جواز کسب کدام است؟ زمان ثبت سفارش عرضه اولیه «زفارس»، امروز (۱۴ آبان ۱۴۰۴) | چقدر نقدینگی موردنیاز است؟ سفره کارگران در ۶ماهه اول ۱۴۰۴، یک‌چهارم کوچک‌تر شده است پیش‌بینی تحلیلگران بازار درباره قیمت جهانی طلا | افزایشی یا ریزشی؟ رفع تعهد ارزی، همچنان گره اصلی در مسیر صادرات طبقه‌بندی شش‌گانه بانک‌ها ابلاغ شد ارز‌های دولتی با آب‌پنیر و شیرخشک از کشور خارج می‌شوند | خروج ارز با صادرات لبنیات! حراج سکه از ساعت ۱۲ امروز (۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۴) آغاز می‌شود | عرضه سکه‌های ضرب ۱۳۸۶ ثبات بازار ارز بدون مقابله با دلالان و رانت‌خواران ممکن نیست طرح فروش جدید محصولات سایپا از ۱۸ آبان ۱۴۰۴ + جزئیات سکه امامی یا بهارآزادی، کدام نوع سکه باید به عنوان «مهریه» پرداخت شود؟ طلای جهانی در بازار امروز (۱۴ آبان ماه ۱۴۰۴) افزایشی شد رشد ۴۸ میلیون درصدی طلا در ۵۰ سال اخیر!
سرخط خبرها

خودرو خارجی بیاید یا نیاید؟

  • کد خبر: ۸۰۳۴۵
  • ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
خودرو خارجی بیاید یا نیاید؟
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

آزادسازی واردات خودرو خارجی یک بار دیگر به سوژه روز تبدیل شده و کمیسیون صنایع و معادن مجلس درصدد است با تصویب قانون، راه را برای ورود خودرو‌های خارجی به بازار داخلی باز کند. این خبر گمانه زنی‌ها درباره احتمال کاهش قیمت خودرو را تقویت کرده و قرار است به احتمال زیاد طرح پیشنهادی کمیسیون یادشده امروز در صحن علنی مجلس بررسی شود.

 

گذشته از اینکه سرانجام طرح مجلس به قانون تبدیل می‌شود یا نه، مسئله این است که آیا صرف آزادسازی واردات به معنای سامان‌یافتن بازار خودرو و نجات این صنعت از انحصار خواهد بود یا خیر. افزون بر این جای سؤال است راهی که مجلس برای واردات خوردو پیشنهاد کرده است، تا چه میزان اجرایی خواهد بود، زیرا بانک مرکزی به صراحت با هرگونه واردات کالا‌ها بدون تعیین منشأ ارزی آن به دلیل شائبه پول شویی و احتمال خروج ارز از کشور مخالف است.

 

فرضیه کمیسیون صنایع و معادن مجلس این است که با تصویب قانون، تقاضا و عرضه در بازار خودرو سامان می‌یابد و واردات راه را برای رقابت هموار می‌کند، اما در مصوبه کمیسیون یادشده، ابهام‌ها و انحراف‌هایی در سیاست گذاری صنعتی دیده می‌شود که بدون رفع این ابهام‌ها و جلوگیری از انحراف ها، این مصوبه هدف قانون گذاران را تأمین نخواهد کرد. از سوی دیگر طرح این فرضیه که با آزادسازی واردات، قیمت خودرو ممکن است نصف یا ۸۰ درصد ارزان شود، به راستی آزمایی نیاز دارد، زیرا این سؤال مطرح است که چه خودرو‌هایی با چه کیفیتی و در چه بازه قیمتی و چه تیراژی قرار است وارد شود و آیا این یک اقدام مقطعی برای کاهش قیمت در بازار داخلی است یا قرار است واردات خودرو همیشه آزاد شود.


اینکه خودرو خارجی در شرایطی رقابتی وارد کشور و باعث تقویت انگیزه خودروسازان داخلی برای بهبودبخشیدن به کیفیت محصولات و تنوع آن‌ها شود، بدیهی و منطقی است، اما اگر هدف از آزادسازی، واردات مقطعی با شائبه رانت برای افراد خاص در کوتاه مدت باشد و از سوی دیگر در شرایط تنگنای شدید ارزی، سطح تقاضا برای ارز و درنهایت قیمت آن را افزایش دهد، باعث سامان یافتن بازار خودرو نخواهد شد.

 

افزون بر اینکه این واردات مشروط به این شده است که تعهد ارزی برای دولت ایجاد نکند، سقف تعداد خودرو‌های مجاز وارداتی هر ۶ ماه یک بار از سوی شورای رقابت تعیین شود، واردات به داشتن نمایندگی قانونی یا خدمات پس از فروش نیاز نداشته باشد و سرانجام اینکه واردات یا بدون انتقال ارز یا از محل صادرات خودرو، قطعات خودرو، سایر کالا‌ها یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه انجام شود.

 

شرط سامان‌دادن به بازار خودرو، آزادسازی صنعت خودرو از انحصار و البته چرخه باطل قیمت گذاری دولتی و توقف فروش به شیوه قرعه کشی و در یک کلام داشتن راهبرد روشن صنعتی است. اگر قرار بر آزادسازی باشد، چه نیازی به دخالت شورای رقابت است که پیش از این با نرخ گذاری دولتی خودرو داخلی باعث اختلال در بازار شده است و این بار با داشتن مجوز تعیین میزان و زمان واردات خودرو، برای عده‌ای رانت ایجاد کند؟ این دیگر شورای رقابت نیست؛ شورای انحصار و رانت است. بپذیریم با رویکرد‌های کوتاه مدت و مبهم هیچ بازار و صنعتی ازجمله خودرو نه سامان می‌یابد و نه رشد می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->