تامین خودرو ویژه جانبازان در اولویت تخصیص ارز قرار دارد (۹ تیر ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت طلا و دلار (سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۴) برقراری ۲ پرواز فوق‌العاده هما در مسیر مشهد به دبی و برعکس پیش بینی بورس (سه شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۴) | ریزش ادامه دارد؟ اقدام نمادین وزیر نیرو برای نصب پنل خورشیدی +فیلم واریز مرحله دوم تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان تأمین اجتماعی (۹ تیر ۱۴۰۴) افت شدید قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی ادامه یافت (۹ تیر ۱۴۰۴) | تیگو ۸ پرومکس ۳.۵ میلیارد تومان بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۹ تیر ۱۴۰۴) | تارا اتوماتیک کمتر از ۱.۲ میلیارد تومان شرایط فروش ۵ محصول کرمان‌موتور اعلام شد (تیر ۱۴۰۴) تدوین بسته ویژه حمایت از صنایع در ۵ بخش نیاز ۷۲ هزار مگاواتی مصرف کنونی شبکه برق کشور مصوبه واردات خودرو‌های لوکس با تعرفه ۱۹۰ درصد ابلاغ شد قیمت نهایی محصولات سایپا اعلام شد + جدول (۹ تیرماه ۱۴۰۴) مردم در صف انتظار وام بانکی، تسهیلات در انتظار بودجه سرخ‌پوشی بورس برای سومین روز متوالی | شاخص در سه روز اخیر ۷ درصد ریزش کرد (۹ تیر ۱۴۰۴) بازگشت وجوه بلیت پرواز‌های لغوشده به‌تدریج در حال انجام است قیمت جهانی نفت در بازار امروز (۹ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۹ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | کاهش چشمگیر قیمت طلای جهانی وزیر نیرو: کسری سوخت نیروگاه‌های برق در سال گذشته بر اثر اقدامات رژیم صهیونیستی بود قیمت دلار جهانی در بازار امروز (۹ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | دلار سقوط کرد خبری جدید از واریز مرحله دوم سود سهام عدالت سال مالی ۱۴۰۲ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۹ تیر ۱۴۰۴) | جهش دلار به کانال ۸۹ هزار تومان قیمت طلا در مشهد در مدار رشد (۹ تیر ۱۴۰۴) قیمت جدید کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو ویژه تیر ۱۴۰۴ اعلام شد از بازار خودرو چه خبر؟ | جنگ ۱۲ روزه رکود بازار خودرو را عمیق‌تر کرد دلیل ریزش بورس پس از آتش بس چه بود؟ شرایط و نحوه بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد قیمت امروز میوه و صیفی‌جات اعلام شد (۹ تیر ۱۴۰۴) | تیل آتشی به بازار مشهد آمد
سرخط خبرها

خودرو خارجی بیاید یا نیاید؟

  • کد خبر: ۸۰۳۴۵
  • ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
خودرو خارجی بیاید یا نیاید؟
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

آزادسازی واردات خودرو خارجی یک بار دیگر به سوژه روز تبدیل شده و کمیسیون صنایع و معادن مجلس درصدد است با تصویب قانون، راه را برای ورود خودرو‌های خارجی به بازار داخلی باز کند. این خبر گمانه زنی‌ها درباره احتمال کاهش قیمت خودرو را تقویت کرده و قرار است به احتمال زیاد طرح پیشنهادی کمیسیون یادشده امروز در صحن علنی مجلس بررسی شود.

 

گذشته از اینکه سرانجام طرح مجلس به قانون تبدیل می‌شود یا نه، مسئله این است که آیا صرف آزادسازی واردات به معنای سامان‌یافتن بازار خودرو و نجات این صنعت از انحصار خواهد بود یا خیر. افزون بر این جای سؤال است راهی که مجلس برای واردات خوردو پیشنهاد کرده است، تا چه میزان اجرایی خواهد بود، زیرا بانک مرکزی به صراحت با هرگونه واردات کالا‌ها بدون تعیین منشأ ارزی آن به دلیل شائبه پول شویی و احتمال خروج ارز از کشور مخالف است.

 

فرضیه کمیسیون صنایع و معادن مجلس این است که با تصویب قانون، تقاضا و عرضه در بازار خودرو سامان می‌یابد و واردات راه را برای رقابت هموار می‌کند، اما در مصوبه کمیسیون یادشده، ابهام‌ها و انحراف‌هایی در سیاست گذاری صنعتی دیده می‌شود که بدون رفع این ابهام‌ها و جلوگیری از انحراف ها، این مصوبه هدف قانون گذاران را تأمین نخواهد کرد. از سوی دیگر طرح این فرضیه که با آزادسازی واردات، قیمت خودرو ممکن است نصف یا ۸۰ درصد ارزان شود، به راستی آزمایی نیاز دارد، زیرا این سؤال مطرح است که چه خودرو‌هایی با چه کیفیتی و در چه بازه قیمتی و چه تیراژی قرار است وارد شود و آیا این یک اقدام مقطعی برای کاهش قیمت در بازار داخلی است یا قرار است واردات خودرو همیشه آزاد شود.


اینکه خودرو خارجی در شرایطی رقابتی وارد کشور و باعث تقویت انگیزه خودروسازان داخلی برای بهبودبخشیدن به کیفیت محصولات و تنوع آن‌ها شود، بدیهی و منطقی است، اما اگر هدف از آزادسازی، واردات مقطعی با شائبه رانت برای افراد خاص در کوتاه مدت باشد و از سوی دیگر در شرایط تنگنای شدید ارزی، سطح تقاضا برای ارز و درنهایت قیمت آن را افزایش دهد، باعث سامان یافتن بازار خودرو نخواهد شد.

 

افزون بر اینکه این واردات مشروط به این شده است که تعهد ارزی برای دولت ایجاد نکند، سقف تعداد خودرو‌های مجاز وارداتی هر ۶ ماه یک بار از سوی شورای رقابت تعیین شود، واردات به داشتن نمایندگی قانونی یا خدمات پس از فروش نیاز نداشته باشد و سرانجام اینکه واردات یا بدون انتقال ارز یا از محل صادرات خودرو، قطعات خودرو، سایر کالا‌ها یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه انجام شود.

 

شرط سامان‌دادن به بازار خودرو، آزادسازی صنعت خودرو از انحصار و البته چرخه باطل قیمت گذاری دولتی و توقف فروش به شیوه قرعه کشی و در یک کلام داشتن راهبرد روشن صنعتی است. اگر قرار بر آزادسازی باشد، چه نیازی به دخالت شورای رقابت است که پیش از این با نرخ گذاری دولتی خودرو داخلی باعث اختلال در بازار شده است و این بار با داشتن مجوز تعیین میزان و زمان واردات خودرو، برای عده‌ای رانت ایجاد کند؟ این دیگر شورای رقابت نیست؛ شورای انحصار و رانت است. بپذیریم با رویکرد‌های کوتاه مدت و مبهم هیچ بازار و صنعتی ازجمله خودرو نه سامان می‌یابد و نه رشد می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->