رایج ترین اشتباهات هنگام شستشوی خودرو چیست؟ سیب‌زمینی و پیاز در یک سال چقدر گران شدند؟ برنج ارزان می‌شود؟ گران‌ قیمت‌ ترین خودروی دنیا متعلق به کیست؟‎ | سلبریتی های ایران چه خودروهایی سوار می شوند؟ علت سرعت پایین تولید تارا و شاهین چیست؟ اولین خودروی شیائومی چه زمانی عرضه می شود؟ افراد فاقد مسکن از فردا ۲۸ مهر ۱۴۰۰ در سامانه سمن ثبت نام کنند + آدرس سایت سمن بخشنامه لغو دورکاری ادارات و سازمان ها ابلاغ شد + سند ارزش سهام عدالت امروز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰ + جدول شاخص کل بورس امروز ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰ | روز سبز بورس قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰ قیمت ارز‌های دیجیتالی امروز ۲۷ مهرماه ۱۴۰۰ | بیت‌کوین در یک‌قدمی رکوردزنی مجدد ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو | یک میلیون تومان از قیمت پراید کم شد (۲۷ مهرماه ۱۴۰۰) «لاستیک خودرو» رسما گران شد + سند (۲۷ مهرماه ۱۴۰۰) بررسی عوامل افزایش قیمت حبوبات در بازار | سه‌گانه گرانی حبوبات صنعت لوازم خانگی با صنعت خودرو قابل مقایسه نیست ماجرای کسر اضافه کاری کارکنان آمبولانس ها! مسیر میان‌بر خانه دارشدن فعالیت مشاغل مشهد از اول آبان دست‌کم مشروط به دریافت دز اول واکسن کروناست
خبر فوری

با انواع جعبه دنده‌های اتوماتیک آشنا شوید

  • کد خبر: ۸۳۹۱۷
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
با انواع جعبه دنده‌های اتوماتیک آشنا شوید
جعبه دنده‌های اتوماتیک، رانندگی در ترافیک شهری را بسیار آسان کرده و دارای انواع مختلفی است که هر شرکت بنابر نیاز از جعبه دنده‌های مختلف در محصولات خود استفاده می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، پس از ساخت جعبه دنده‌های اتوماتیک سیستم‌های نوینی مانند تیپ ترونیک، شیفت ترونیک و ... به آن اضافه شد که هر کدام دارای مکانیزمی خاص هستند.

۱- مکانیزم پیوسته (CVT)
مکانیزم پیوسته حالتی است که زیاد رایج نیست و چرخ دنده‌هایی که وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارند به صورت مخروط‌های متداخل بر روی همدیگر قرار می‌گیرند و نمی‌توان گفت که گیربکس در چه دنده‌ای است.

۲-مکانیزم مرحله‌ای (سکوئنشال)

نوع دوم گیربکس ها، آن دسته‌ای هستند که سرعتشان به صورت مرحله‌ای عوض می‌شود به همین دلیل به آن‌ها "سکوئنشال" می‌گویند.

گیربکس‌های معمولی برای کسانی که بخواهند سریع دنده عوض کنند ایجاد مشکل می‌کند و نیاز است که حرکت زیادی به اهرم دنده بدهند به همین دلیل مکانیزم تمام سکوئنشال راه حلی بود که اولین بار در مسابقات اتومبیل رانی مورد استقبال قرارگرفت. در ضمن به دلیل جای کم کابین راننده F۱ فشردن یک یا دو دکمه، کاری راحت‌تر از جابجا کردن یک اهرم بود.

در این دنده‌ها برای تعویض سرعت، کافی است دکمه (+) را فشار دهید تا دنده یک سرعت (یک دنده) بالا برود و با فشردن (-) دنده یک سرعت پایین می‌آید (یعنی سنگین می‌شود).

چند سالی است که این مکانیزم جالب وارد دنیای اتومبیل‌های تجاری شده و پورشه اولین بار آن را بر روی مدل ۹۱۱ نصب کرد و نام تجاری آن را  Tiptronic نامید. به دنبال این کمپانی، شرکت‌های دیگر، چون ب ام و و کرایسلر با سیستم‌های مشابه و  با نام‌های Shiftronic و Geartronic به میدان آمدند.  

تیپ ترونیک یک نوع مجرد از گیربکس اتوماتیک توسعه یافته توسط  پورشه است و تنها بر روی خودرو‌های این شرکت و شرکت‌های دارای مجوز استفاده می‌شود. یک گیربکس تیپ ترونیک می‌تواند مانند سایر گیربکس‌های اتوماتیک رایج عمل کند و طر احی آن مانند دیگر گیربکس‌های اتوماتیک است و مانند آن‌ها از مبدل گشتاور و مجموعه‌های خورشیدی استفاده می‌کند، اما این سیستم همچنین به راننده اجازه می‌دهد که به شیوه تعویض دنده‌ها تسلط داشته باشد.

منبع: خودروکار

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}