بازگشت BMW به چین با خودروی تمام‌برقی انتقاد شدید وزارت صمت از قطع برق صنایع| حرف وزارت نیرو را قبول نداریم (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) سهم ۳ درصدی خراسان رضوی از درآمد شرکت‌های دولتی به کجا رسید؟ (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) | افت اندک قیمت‌ها قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) | تیگو ۷ پرمیوم بیش از ۲.۵ میلیارد تومان ۱۰۲ خدمت بانکی از مالیات ارزش افزوده معاف شد | هزینه‌های مشتریان صفر می‌شود؟ سکه پیش فروش بخریم؟ بورس مثبت باقی ماند | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) قیمت گوشت گوسفندی و گوساله در مشهد افزایش یافت (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) + جدول سبقت تورم قیمت مرغ در بازار مشهد از دیگر کالا‌های اساسی (۱۵ شهریور۱۴۰۴) صف طولانی متقاضیان وام ازدواج در خراسان رضوی به ۶۰ هزار نفر رسید سقف وام خرد افزایش یافت | سقف وام قرض الحسنه، ۵۰۰ میلیون تومان خراسان رضوی در انتظار ۱۹ هزار تن مرغ گوشتی جدید قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) | نرخ دلار رشد کرد ۱۰ درصد نیاز کشور به روغن از تولید داخل تامین می‌شود دلار امروز در مشهد چند قیمت خورد؟ (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) شروع هفتگی نرخ طلا در مشهد با افزایش قیمت (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) آیا سود سهام عدالت تا پایان شهریورماه ۱۴۰۴ واریز می‌شود؟ ترخیص ۳۰ درصد خودرو‌های خارجی در گمرک خرمشهر آغاز مرحله جدید توزیع کالابرگ از چهارشنبه (۱۹ شهریور ۱۴۰۴) | وزیر رفاه: در اولین گام به سه دهک اول پرداخت خواهد شد قیمت میوه و تره‌بار در مشهد (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) | افت قیمت شلیل و هلو قیمت جهانی طلا در بازار امروز (شنبه، ۱۵ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد بانک مرکزی در یکسال گذشته چقدر در کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی موفق بوده است؟ هزینه ساخت نهضت مسکن میلیاردی شد خبر خوش برای نیرو‌های شرکتی (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی: سرمایه‌های عظیم استان نباید بلاتکلیف بماند بررسی تأثیر افزایش ۸۳ درصدی حقوق دولتی بر معادن سنگ آهن | معادن در بند «حقوق دولتی» قطعی برق و کاهش ۴۰ درصدی تولید کاشی و سرامیک مدیرعامل توانیر: همکاری ایران و چین در طرح‌های انرژی گسترش خواهد یافت
سرخط خبرها

با انواع جعبه دنده‌های اتوماتیک آشنا شوید

  • کد خبر: ۸۳۹۱۷
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
با انواع جعبه دنده‌های اتوماتیک آشنا شوید
جعبه دنده‌های اتوماتیک، رانندگی در ترافیک شهری را بسیار آسان کرده و دارای انواع مختلفی است که هر شرکت بنابر نیاز از جعبه دنده‌های مختلف در محصولات خود استفاده می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، پس از ساخت جعبه دنده‌های اتوماتیک سیستم‌های نوینی مانند تیپ ترونیک، شیفت ترونیک و ... به آن اضافه شد که هر کدام دارای مکانیزمی خاص هستند.

۱- مکانیزم پیوسته (CVT)
مکانیزم پیوسته حالتی است که زیاد رایج نیست و چرخ دنده‌هایی که وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارند به صورت مخروط‌های متداخل بر روی همدیگر قرار می‌گیرند و نمی‌توان گفت که گیربکس در چه دنده‌ای است.

۲-مکانیزم مرحله‌ای (سکوئنشال)

نوع دوم گیربکس ها، آن دسته‌ای هستند که سرعتشان به صورت مرحله‌ای عوض می‌شود به همین دلیل به آن‌ها "سکوئنشال" می‌گویند.

گیربکس‌های معمولی برای کسانی که بخواهند سریع دنده عوض کنند ایجاد مشکل می‌کند و نیاز است که حرکت زیادی به اهرم دنده بدهند به همین دلیل مکانیزم تمام سکوئنشال راه حلی بود که اولین بار در مسابقات اتومبیل رانی مورد استقبال قرارگرفت. در ضمن به دلیل جای کم کابین راننده F۱ فشردن یک یا دو دکمه، کاری راحت‌تر از جابجا کردن یک اهرم بود.

در این دنده‌ها برای تعویض سرعت، کافی است دکمه (+) را فشار دهید تا دنده یک سرعت (یک دنده) بالا برود و با فشردن (-) دنده یک سرعت پایین می‌آید (یعنی سنگین می‌شود).

چند سالی است که این مکانیزم جالب وارد دنیای اتومبیل‌های تجاری شده و پورشه اولین بار آن را بر روی مدل ۹۱۱ نصب کرد و نام تجاری آن را  Tiptronic نامید. به دنبال این کمپانی، شرکت‌های دیگر، چون ب ام و و کرایسلر با سیستم‌های مشابه و  با نام‌های Shiftronic و Geartronic به میدان آمدند.  

تیپ ترونیک یک نوع مجرد از گیربکس اتوماتیک توسعه یافته توسط  پورشه است و تنها بر روی خودرو‌های این شرکت و شرکت‌های دارای مجوز استفاده می‌شود. یک گیربکس تیپ ترونیک می‌تواند مانند سایر گیربکس‌های اتوماتیک رایج عمل کند و طر احی آن مانند دیگر گیربکس‌های اتوماتیک است و مانند آن‌ها از مبدل گشتاور و مجموعه‌های خورشیدی استفاده می‌کند، اما این سیستم همچنین به راننده اجازه می‌دهد که به شیوه تعویض دنده‌ها تسلط داشته باشد.

منبع: خودروکار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->