سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

باورهای اشتباه درباره آلزایمر

  • کد خبر: ۸۶۴۴۰
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
باورهای اشتباه درباره آلزایمر
آلزایمر مرگ تدریجی سلول‌های مغز است که منجر به زوال مغز می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، پیشرفت این بیماری به طوری است که ابتدا اختلال در حافظه کوتاه مدت که به وقایع و آموخته‌های اخیر مرتبط است، محدود می‌شود، ولی به تدریج حافظه بلند مدت یا همان خاطرات و آموخته‌های قدیمی، نیز درگیر شده و آسیب می‌بیند.  

متاسفانه آلزایمر حدود بیست سال پیش از ظهور علائم آغازشده و معمولاً بین پنج تا ده سال پس از بروز علائم با مرگ بیمار به پایان می‌رسد. معمولاً این بیماری در افراد بالای ۶۵ سال بروز پیدا می‌کند اگر چه آلزایمر زودرس با شیوع کمتر ممکن است زودتر از این سن رخ دهد.

از آن جهت که عوامل اصلی ایجاد کننده این بیماری چندان مشخص نیست و ژنتیک نیز در بروز آن مؤثر است، به طور قطع برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر نمی‌توان از روش پیشگیرانه خاصی استفاده کرد. یکی از بهترین راه‌هایی که امروزه برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر پیشنهاد می‌شود، جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا، چاقی و دیابت است؛ بنابراین به طور کلی می‌توان با افزایش تحرک و فعالیت جسمی، روابط اجتماعی و رژیم غذایی سالم از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کرد. مصرف غذا‌های سرشار از ویتامین‌ای و امگا ۳ برای این امر مفید است.

داشتن فعالیت‌های ذهنی مثل یادگیری دو یا چند زبان، حل جدول، معاشرت با دیگران، تغییر در فعالیت‌های روتین و تکراری زندگی به امر پیشگیری از ابتلا به آلزایمر کمک خواهد کرد. پژوهش‌های جدید دانشگاه گنت بلژیک نشان می‌دهد که یادگیری زبان دوم و استفاده از آن به طور مداوم ابتلای به بیماری آلزایمر را بین چهار تا پنج سال به تأخیر می‌اندازد و افراد دوزبانه از تراکم بالاتری در ماده خاکستری و سفید مغز نسبت به افراد تک زبانه برخوردار هستند.

باور‌های غلط

آلزایمر و زوال عقل یکی است: این باور غلط است و آلزایمر، یکی از شایع‌ترین انواع زوال عقلی محسوب می‌شود. زوال عقل، به شرایطی گفته می‌شود که فرد در یادگیری و یادآوری دچار مشکل شود و اگر در برخی از انواع زوال عقل، این مسئله به دلیل جراحت مغزی یا افسردگی رخ دهند، با برطرف کردن فاکتور‌های خطر می‌توان آن را درمان کرد.

مصرف آب انگور، آلزایمر را درمان می‌کند: این باور اشتباه بوده و تاکنون هیچ غذا، دارو، ویتامین و مکملی برای درمان قطعی آلزایمر کشف نشده است.

هرچه پیرتر می‌شویم مغز کوچک‌تر شده و آلزایمر ایجاد می‌شود: درست است که آلزایمر در افراد مسن بیشتر اتفاق می‌افتد، اما به اعتقاد پژوهشگران، پیری به تنهایی عاملی برای آلزایمر محسوب نمی‌شود.

منبع: سیناپرس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->