حادثه در یک شهربازی تهران| ۳۱ نفر نجات پیدا کردند در پی حمله یک سگ ولگرد ۹ نفر در سبزوار مصدوم شدند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) | تداوم بارش‌های رگباری تا پایان هفته اسکان بیش از ۱۰۲ هزار زائر در فضا‌های آموزشی مشهد | آیا مدارس مشهد در روز شنبه (۱۶ فروردین ۱۴۰۴) تعطیل است؟ صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی کشور در پی تشدید بارش باران (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) «اوتیسم»، درخودماندگی خاموش | از هر ۷۰ نوزاد، یک نفر به اوتیسم مبتلا می‌شود علت تعطیلی دانشگاه‌های یزد در روز‌های شنبه و یکشنبه (۱۶ و ۱۷ فروردین ۱۴۰۴) چیست؟ انفجار مین در سردشت یک مصدوم بر جای گذاشت (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) آیا رژیم غذایی پرنمک خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد؟ زنان باردار در ماه‌های آخر بارداری تا حد امکان از رانندگی خودداری کنند برقراری ۷۲۸۰۰۰ تماس با اورژانس در نوروز توصیه‌های ایمنی برای سیزده بدر | در این مکان‌ها مستقر نشوید تصادف‌های صبح سیزده‌بدر در مشهد؛ ۱۴ مصدوم در دو حادثه رانندگی (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) معرفی ۲۲ هزار مرکز غیر بهداشتی به مراجع قضایی ۱۳ فروردین، بهانه‌ای برای آشتی با طبیعت است | مشهد، پرچمدار ترویج فرهنگ احترام به طبیعت باشد جان باختن ۷۴۷ مسافر نوروزی در ۱۸ روز استقرار ۳۹ آمبولانس و موتورلانس در بوستان‌های خراسان‌رضوی (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) گذراندن زمان در طبیعت، فواید بسیاری در حفظ سلامت روان دارد تولد نوزاد با وزن حدود ۴کیلو و ۹۰۰ گرم در قوچان  (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) ورود سامانه بارشی جدید از جمعه (۱۵ فروردین ۱۴۰۴) ۱۳ فروردین، از افسانه پوریم تا جشن طبیعت ماهی های قرمز را فردا در رودخانه ها رها نکنید!+ویدئو تردد از تهران به شمال ممنوع شد (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) مقصران سانحه واژگونی اتوبوس کرمان _ مشهد شناسایی شدند ماجرای فرود اضطراری هواپیمای کویتی در فرودگاه زاهدان چه بود؟ ترافیک سنگین در جاده‌های شمال (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) شمار جان‌باختگان ناشی از تصادفات در نوروز ۱۴۰۴، به ۷۰۴ نفر رسید (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) پایان گروگان‌گیری پدر آیسان اسلامی بلاگر معروف پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی برای ۱۲ و ۱۳ فروردین ۱۴۰۴ یک کنشگر محیط زیست: مردم در سیزده‌به‌در، جز ردپا چیزی در طبیعت باقی نگذارند آغاز موج بازگشت مسافران نوروزی | احتمال اعمال محدودیت‌های مقطعی در محور‌های شمالی
سرخط خبرها

سرزنش‌های جامعه و رنج مادر نشدن

  • کد خبر: ۹۱۸۴۴
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
سرزنش‌های جامعه و رنج مادر نشدن
شبنم کرمی - روزنامه‌نگار

نگرانی گفتن جمله معروف «با اجازه بزرگ‌تر‌ها بله» هنوز از جانش بیرون نرفته بود که پسربچه‌ای دوسه‌ساله را با سرعت روی پایش نشاندند. بچه با زور خودش را از آغوش عروس‌خانم بیرون کشید که ناگهان از بالا یک بقچه کوچک سبزرنگ روی دامنش افتاد و یک نفر شروع به کل کشیدن کرد.

در میانه این نمایش برای «سبز شدن» دامانش، یک دلشوره تند و تیز مثل زردآبی که تا گلو بالا بیاید و بسوزاند و بازگردد قلبش را سوزاند و به تپش درآورد و یک ترس بزرگ از ذهنش به‌سرعت گذشت: اگر بچه‌دار نشوم!

پدیده نابارو‌ری علاوه بر قلمرو علوم پزشکی، همواره از دید علوم رفتار و اجتماعی نیز بحث‌برانگیز بوده است. ناباروری به عنوان یک بحران روانی، استرس زیادی را به زوج‌های نابارور، به‌ویژه زنان وارد و به اشکال گوناگون، سلامت روانی آن‌ها را تهدید می‌کند.

ناباروری علاوه بر عوامل فیزیولوژیک، با طیف وسیعی از آسیب‌های روان‌شناختی مانند افزایش استرس، اضطراب و افسردگی، تعارض و سرخوردگی، احساس خودکوچک‌بینی و درماندگی، ناامیدی، گوشه‌گیری، احساس ناکارآمدی، کاهش کیفیت زندگی، پایین آمدن عزت نفس، اختلال عملکرد جنسی، کاهش سازگاری و مشکلات زناشویی همراه است.

کارکرد‌های خانوادگی، شغلی و ارتباطی هم از این موضوع متأثر می‌شوند. از سوی دیگر، مشکلات روحی و روانی زنان ناشی از ناباروری می‌تواند قدرت باروری آنان را تحت تأثیر منفی قرار دهد.

از نظر اجتماعی، فرهنگی و مذهبی فرزندآوری در ایران اهمیت زیادی دارد. از این رو و با توجه به اهمیت نقش مادری، در بسیاری از نمونه‌های ناباروری زوجین، انگشت اتهام بیشتر به سوی زنان نشانه می‌رود.

بانوان بسیاری به همین دلیل در کنار درد جان‌کاه مادر نشدن رنج‌های بسیار دیگری را تحمل می‌کنند و از آنجا که جامعه و نزدیکان ناتوانی این زنان در مادر شدن را نشانه نقص و نوعی گناه قلمداد می‌کنند حتی امکان بازگوی اندوه خود را نزد دیگران ندارند.

هزینه‌های درمان ناباروری در کشور بسیار سنگین است و به دلیل زمان‌بر بودن، بسیاری از همسران نابارور پس از اندکی از ادامه درمان ناامید یا منصرف می‌شوند. از زبان برخی زنان نیز شنیده شده است که برای حل این مشکل به روش‌های غیرطبیعی مانند مراجعه به رمال‌ها و دعانویسان متوسل و سرکیسه شده‌اند.

اما همه آنچه گفته شد به این نکته فرهنگی بازمی‌گردد که با اینکه فرزندآوری یک موضوع دونفره و وابسته هم‌زمان به زن و شوهر است، چرا جامعه و حتی نزدیکان نتیجه این فرآیند فیزیولوژیک را فقط از زن می‌خواهند.

با اینکه قانون، فرزندان را متعلق به پدر و به نام خانوادگی او می‌شناسد، اگر زوجی نابارور باشند، چرا بلافاصله این کاستی را تقصیر زن می‌دانند؟

بانویی دراین باره می‌گفت به دلیل مشکل همسرش از مادرشدن محروم مانده است، اما به سبب علاقه به زندگی و شوهرش هرگز نخواسته است نبود فرزند مانع عشق ورزیدنش شود.

اما خانواده همسرش باوجود نظر پزشکان، هنوز پس از سال‌ها او را مقصر این مشکل می‌دانند و معتقدند اگر زن ضعیف نباشد بدون شک بچه‌دار می‌شود!

بانوی دیگری که او هم تاکنون نتوانسته است طعم شیرین مادری را بچشد از پیشنهاد‌های عجیب مادرشوهرش در قالب دلسوزی می‌گفت که بار‌ها از او خواسته بود اجازه دهد همسرش زن موقتی اختیار کند و از او صاحب فرزند شود و سپس آن فرزند را از مادرش بگیرند و خودشان بزرگ کنند!

این خانم با نگرانی می‌گفت: «اگر اجازه دهم، اول اینکه هیچ مادری اجازه نمی‌دهد فرزندش را از او جدا کنند که من بخواهم بزرگش کنم. دوم، اگر همسرم به مادر فرزندش علاقه‌مند شود و مرا رها کند چه کنم؟» فرد دیگری هم می‌گفت ۴۲ سال داشتم که با همسرم که او هم بیش از ۵۰ سال دارد ازدواج کردم.

چند سال است برای صاحب فرزند شدن تلاش می‌کنیم، اما خدا نخواسته است. خانواده همسرم پیوسته به من می‌گویند: کی قرار است صدای فرزندتان دلمان را شاد کند؟

هرچه به دوران یائسگی نزدیک‌تر می‌شوم دلهره‌هایم بیشتر می‌شود. مواردی از این دست را بسیار دیده یا شنیده‌ایم که ایجاب می‌کند با اصلاح فرهنگ عمومی، این بار سنگین را از دوش زنانی که با پدیده ناباروری خود یا همسرشان روبه‌رو هستند برداریم.

اگر نمی‌توانیم یارشان باشیم دست‌کم بارشان هم نباشیم و به جای سرزنش‌ها و اتهام‌زنی‌های بیجا، پرونده فرزندخواندگی را در ذهنشان باز کنیم که روشی «برد-برد» است؛ اگر در این باره بیشتر درنگ و بررسی کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->