۵۰۰ متکدی در مشهد جمع‌آوری شدند سلیمی: امکان استخدام بانوان آتش‌نشان در مشهد فراهم شد علت انسداد خیابان گلریز تا بولوار خیام مشهد، چه بود؟ (۳ آذر ۱۴۰۳) شهردار مشهد مقدس: حدود ٣٠ درصد آلودگی شهر مشهد مربوط به نیروگاه برق است بازخوانی تاریخ وکیل‌آباد مشهد به مناسبت سالروز وقف این باغ توسط حاج‌حسین ملک | جاده‌ای به سمت آبادی هوای کلانشهر مشهد همچنان آلوده (۳ آذر ۱۴۰۳) بهره‌برداری از بزرگ‌ترین و مجهزترین پارکینگ هسته مرکزی و بافت پیرامونی حرم‌مطهر امام‌رضا(ع) روایتی از آخرین دستاورد‌های مدیریت شهری مشهد در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی خدمات شهری | از دستگاه ریشه‌کن تا پهپاد‌های اطفای حریق + فیلم شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی‌بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی شش‌هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد + تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی‌کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری
سرخط خبرها

چالش ساختار پیش رو مدیریت شهری

  • کد خبر: ۹۲۸۷۹
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
چالش ساختار پیش رو مدیریت شهری
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

یکی از چالش‌های پیش روی بیشتر شهرداری‌های کشور «ساختار سازمانی» است؛ امر مهمی که به دلیل اثرگذاری جدی بر اصول «سازمــان دهـــی امــور» و «تعامل فرایندهای» سازمانی به صورت مستقیم عملکرد مدیریت شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در ادوار مختلف شورا‌های اسلامی، هرگروه یا حزبی که پیروز انتخابات شده است، بلافاصله یکی از حوزه‌هایی که به عنوان عرصه‌های تغییر به آن توجه کرده، این حوزه بوده است.

به بیان دیگر، ساختار سازمانی همواره یکی از دلایل مهم ناکارآمدی‌های سیستم قلمداد شده است. باتوجه به این مقدمه باید پذیرفت که در واقعیت، ساختار رسمی شهرداری‌ها با چند مشکل جدی رو به روست؛ اول: تورم بسیار زیاد نیروی انسانی است؛ به خصوص در کلان شهر‌ها که چندبرابر پست‌های مصوب و نیروی انسانی و مزدبگیر در شهرداری‌ها حضور دارند.

دوم: روند طراحی، تصویب و اجرای ساختار سازمانی است که معمولا در نهادی فرادستی در وزارت کشور تحقق می‌یابد؛ هرچند این اتفاق سبب بهره مندی از ویژگی مثبت ایجاد نظم عمومی در ساختار شهرداری‌ها می‌شود، به دلیل آنکه مسائل محلی و اقتضائات شهر‌های مختلف کمتر در آن لحاظ می‌شود، خود به مشکلات فراوان می‌انجامد؛ به عنوان مثال شهرداری تهران از نظر وسعت، جمعیت شهری و پایتخت سیاسی بودن، شهرداری مشهد از منظر خدمات رسانی به میلیون‌ها زائر حضرت رضا (ع) و شهرداری اصفهان به دلیل خاصیت هنری و گردشگری ویژه‌ای که دارد، هریک نیاز به ساختار‌هایی خاص خود دارند که شاید در روند یکسان سازی، کمتر محل توجه قرار گیرد.

سوم: بحث پروژه‌های ویژه و فعالیت‌های گسترده عمرانی یا حتی اجتماعی شهرداری هاست که در برخی مواقع «ساختار‌های ویژه موقت» را مطالبه می‌کند که گاهی ایجاد آن با محدودیت‌های قانونی رو به روست یا به دلیل نبود تعریفی خاص برای آن، مسائل حاشیه‌ای برای مدیران شهری به وجود می‌آورد.

البته نکته‌های ذکرشده تنها بخشی از این مهم است که بیان شد و بی شک در این راستا نکته‌های بسیار مهم دیگری نیز ذکرشدنی است. شاید اگر نگاه به این چالش کمی دقیق‌تر و علمی‌تر باشد، مدیریت آن نیز به صورت بهتری انجام بگیرد؛ بدین معنا که امروز در مطالعات مدیریت ساختار‌ها به صورت ارگانیک طراحی می‌شوند و از انعطاف زیادی برخوردار هستند.

به بیان دیگر، «ساختارها» در خدمت «راهبردها» هستند که باید در اقتضائات زمانی و مکانی مختلف، نیاز‌های وظیفه‌ای برای تحقق اهداف سیستم را تامین کنند. اینکه ساختار رسمی ابلاغی ازسوی نهاد‌های فرادستی وجود داشته باشد، برای حفظ نظم و قانون، مناسب است، اما درکنار ساختار رسمی باید یک ساختار اجرایی هم داشته باشیم که هرچند با ساختار رسمی منافات ندارد و حدومرز آن را رعایت می‌کند، باتوجه به اولویت ها، اقتضایات و مسائل ویژه هر شهر، شهرداری‌ها را در بهبود روند‌های مدیریت یاری می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->