مجازات افشای اسرار بیماران از طرف پزشک چیست؟ مرگ دلخراش خاله ۱۴ ساله به دست خواهرزاده ۵ ساله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) شتر، عامل مصدومیت ۸ نفر در تصادف ۴ تریلی در جاده طبس - اصفهان سربازان امریه می توانند در آتش نشانی خدمت کنند وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی خواهد بود رئیس سازمان بهزیستی: هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست عجیب و غریب‌ترین سفارش‌ها برای عمل‌های زیبایی پشت پرده تیپ‌های عجیب و آویزهای غریب سر و صورت نوجوانان قتل و سوزاندن جسد پدر به دست دختر شیطان صفت کاهش ۱۰ درصدی مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳ جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان اعلام شد پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه زلزله، مرزن آباد مازندران را لرزاند (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف جسد جوان گم شده در بشکه اسید مرگ یک جوان در پی شلیک پلیس +اطلاعیه پلیس واریز وام ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان کشوری + جزئیات (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد کشف شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حقوق معوق معلمان خرید خدماتی و حق التدریس در اسرع وقت پرداخت شود پلیس راهور فراجا: تصمیم گرفتیم فرایند صدور گواهینامه موتورسیکلت را تسهیل ببخشیم
سرخط خبرها

توصیه‌هایی برای حفظ سلامت شهروندان در عزاداری‌ها

  • کد خبر: ۹۴۷۴۰
  • ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
توصیه‌هایی برای حفظ سلامت شهروندان در عزاداری‌ها
برخی از مراسم عزاداری به دلیل احتمال انتقال بیماری ممنوع هستند. دهه سوم فاطمیه امسال هم زمان با ظهور سویه جدید این ویروس برگزار می‌شود که عزاداران دستورالعمل‌های بهداشتی توصیه شده در ایستگاه‌های صلواتی، مساجد و حتی منازل به درستی رعایت خواهند نمود.

تکتم جاوید | شهرآرانیوز؛ پارچه‌های سیاهی که روی داربست‌های افراشته کشیده اند، دوباره حال و هوای شهر را در سوگ مادر،  فاطمی کرده است. دهه آخر که از راه می‌رسد، تب و تاب عزاداری برای روز شهادت بیشتر می‌شود و البته امسال پس از ماه‌ها شیوع بیماری کرونا پرشورتر از سال گذشته است. ویروس کرونا علاوه بر تعطیلی گاه و بیگاه مناسک و مراسم، حالا شکل حضور مردم را هم تغییر داده است. برخی از مراسم عزاداری به دلیل احتمال انتقال بیماری ممنوع هستند. دهه سوم فاطمیه امسال هم زمان با ظهور سویه جدید این ویروس برگزار می‌شود که عزاداران دستورالعمل‌های بهداشتی توصیه شده در ایستگاه‌های صلواتی، مساجد و حتی منازل به درستی رعایت خواهند نمود.

تأکید بر استفاده از تهویه

سال گذشته به دلیل شیوع بیشتر و خطر سرایت بیماری، فرصت برگزاری مراسم مذهبی مختلف تنها به مراکزی داده شد که فضای باز داشتند یا مکان‌هایی همچون پارک‌ها برای تجمع شهروندان انتخاب شدند امسال با پوشش واکسیناسیون حداکثری، برخی مراکز سرپوشیده و حسینیه‌ها و مساجد هم چنین امکانی دارند به گفته
علی اصغر حسنی، مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این روز‌ها با توجه به سردی هوا بر وجود تهویه مناسب است.

وی ادامه می‌دهد: پوشش واکسیناسیون شهروندان مشهدی بیش از ۷۰ درصد است، اما بازهم شرط برگزاری مراسم عزاداری را رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی قرار دادیم.

وی اجرای برخی مراسم در فضای باز یا ایستگاه‌های صلواتی خبر می‌دهد، اما بازهم استفاده از ماسک را برای برگزارکنندگان توصیه می‌کند: عوامل اجرایی مراسم باید واکسن تزریق کرده باشند و از ماسک استفاده کنند. ما نیز به صورت مداوم از این مکان‌ها بازدید و وضعیت را بررسی می‌کنیم.

حسنی نکته‌های دیگری را یادآورمی شود: افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، واکسن تزریق نکرده اند یا سالمندان با وجود تزریق واکسن هم بهتر است بیشتر رعایت کنید.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره استفاده از ظروف و لیوان‌های عرضه موادغذایی می‌گوید: اصل بر استفاده از ظروف یک بار مصرف است، اما در صورتی که هیئت بتواند مراحل گندزدایی یعنی شست و شو با وایتکس را پس از هربار مصرف رعایت کند، استفاده از ظروف و لیوان‌های شیشه‌ای هم بلامانع است.

وی باز هم به رعایت فاصله گذاری در همه مراسم توزیع و پخت نذری و عزاداری تأکید می‌کند: رعایت فاصله فیزیکی در داخل مساجد و محیط‌های مسقف، یعنی تأمین فضای دو متر مربعی برای هر فرد و در دسترس بودن موادضدعفونی کننده، گندزدایی مداوم محل، توزیع نذورات، مواد غذایی و آشامیدنی به صورت بسته بندی اهمیت دارد.

افزایش ایستگاه‌ها نسبت به سال گذشته

همه تلاش متولیان عزاداری دهه فاطمیه این است که روز‌های عزاداری بدون مشکلی داشته باشیم. حجت الاسلام مرتضی همتی فر، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان می‌گوید همان شیوه نامه‌های ایام محرم و صفر برای همه مراسم مذهبی و اجتماعات قابل اجراست.

حدود ۱۰۰۰ نقطه را در شهر پیش بینی و تعیین کرده اند که در صورت وقوع شرایط اضطراری به خودرو آتش نشانی، خدمات شهرداری و بهداشتی دسترسی داشته باشند و همان‌ها را به متقاضیان مجوز پیشنهاد داده اند. وی نیز به وضعیت جوی شهر مشهد در روز‌های پایانی هفته اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به سرمای پیش بینی شده به نظر نمی‌رسد بتوان همه مراسم را در فضای باز برگزار کرد. به همین دلیل اهمیت رعایت شیوه نامه‌ها در فضای بسته بیشتر است.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان علاوه بر همان توصیه‌های استفاده از ماسک و موادضدعفونی کننده از شهروندان می‌خواهد در صورتی که مراسم را در منازل خود برگزار می‌کنند، دقت کنند که هیچ یک از اعضای خانواده مشکوک به بیماری و در قرنطینه نباشند و رعایت موارد بهداشتی مساجد و هیئت‌های مذهبی در منازل هم لازم است.

توصیه‌هایی برای برگزارکنندگان مراسم

  • در صورتی که هوا مساعد باشد، برگزاری مراسم در فضای باز نسبت به منازل یا مساجد اولویت دارد.
  • تهویه مناسب هوا را پیش از حضور عزاداران و انجام مراسم بررسی کنید.
  • لازم است برگزارکنندگان و متولیان مراسم در همه مکان‌ها کارت واکسن با QR کد سامانه هوشمند وزارت بهداشت را در اختیار داشته باشند که در صورت بازرسی مأموران بهداشت یا سازمان تبلیغات در اختیار آن‌ها قرار دهند.
  • تجمع یا صف و تراکم جمعیت برای توزیع نذورات را به حداقل برسانید.
  • در صورت امکان، از حضور افراد دارای علائم بیماری ممانعت به عمل آورید.
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی و فاصله گذاری در منازل دشوارتر است لذا وقت بیشتری را می‌طلبد.
  • از تجمع افراد بدون رعایت فاصله در محل برگزاری مراسم خودداری کنید.
  • چه مراسم را در هیئت برگزار می‌کنید چه در خانه تجهیزات ضدعفونی کننده باید در دسترس عموم باشد.
  • گندزدایی مداوم محل، سطوح مشترک، نمازخانه یا محل برگزاری مراسم را جدی بگیرید. برای ضدعفونی از محلول‌های پایه الکل (۷۶ درصد) و برای گندزدایی از محول‌های پایه کلر استفاده کنید.

نکته‌هایی برای عزاداران

  • استفاده از ماسک چه در فضای باز و چه در محیط بسته را جدی بگیرید و همواره یک ماسک اضافه همراه داشته باشید.
  • پس از تزریق ۲ یا ۳ دز واکسن همچنان باید از ماسک استفاده کنید، زیرا هنوز امکان سرایت بیماری وجود دارد.
  • درصورت احساس تب، سردرد، بدن درد و ... از شرکت در هرمراسمی خودداری کنید.
  • تا حد امکان همه موارد بهداشتی را برای کودکان نیز رعایت کنید.
  • موادضدعفونی کننده شخصی به همراه داشته باشید.
  • اگر محول ضدعفونی کننده در دسترس نبود، از آب و صابون استفاده کنید.
  • شرکت کنندگان در مراسم مذهبی را تشویق کنید که از وسایلی مانند کتب مذهبی، مهر، سجاده، تسبیح و چادر شخصی استفاده کنند.
  • درصورت مشاهده موارد غیربهداشتی در مراکز عمومی موضوع را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهید.

عزاداری‌هاتون قبول

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->