صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش «مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست سخنان «زهره حمیدی» از دست و پنجه نرم کردن با سرطان ماجرای حواشی پوستر «مست‌عشق» چیست؟ جایزه افتخاری جشنواره لوکارنو ۲۰۲۴ به «جین کمپیون» رسید آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس سریال «سووشون» آماده توزیع در شبکه خانگی بازیگران سریال «هشت پا» معرفی شدند کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» روی صحنه + جزئیات فقدان چشم‌انداز، حلقه مفقوده جشنواره‌های هنری «مست عشق» سینمای ایران را هوشیار خواهد کرد؟
سرخط خبرها

نگاهی به آثار جشنواره فیلم فجر سال گذشته که هنوز اکران نشده‌اند

  • کد خبر: ۹۵۱۳۰
  • ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
نگاهی به آثار جشنواره فیلم فجر سال گذشته که هنوز اکران نشده‌اند
با آنکه کمتر از یک ماه به آغاز چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر باقی مانده است، همچنان فیلم‌های زیادی از دو دوره پیشین این رویداد وجود دارد که به اکران عمومی نرسیده اند. در این نوشتار به برخی از مهم‌ترین آثار تولیدی سال‌های ۹۸ و ۹۹ و فیلم‌های سینماگران مشهدی که هنوز روی پرده نرفته اند پرداخته ایم که در ادامه می‌خوانید.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز - با آنکه کمتر از یک ماه به آغاز چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر باقی مانده است، همچنان فیلم‌های زیادی از دو دوره پیشین این رویداد وجود دارد که به اکران عمومی نرسیده اند. البته در سال‌های پیش از کرونا هم به دلیل حجم بالای تولیدات سینمایی گاهی پیش می‌آمد که برخی فیلم‌های حاضر در جشنواره بعد از گذشت یک سال از این رویداد روی پرده نمی‌رفتند، اما در دو سال اخیر به دلیل تعطیلی سینما‌ها بیشتر فیلم‌های رونمایی شده در سی و هشتمین و سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر هنوز اکران عمومی نشده اند. حدود یک ماه دیگر به این آثار اکران نشده، فیلم‌های حاضر در جشنواره چهلم نیز اضافه خواهند شد که چالش بزرگی برای مدیران فرهنگی ایجاد خواهد کرد.

آن طور که پیش‌تر اعلام شده بود اولویت اکران در سال ۱۴۰۱، با فیلم‌هایی است که پروانه نمایش آن‌ها مربوط به سال ۱۴۰۰ باشد. خبری که به ضرر تولیدات سال ۹۸ و ۹۹ است و احتمالا باعث می‌شود برخی از آثاری که انتظار می‌رفت به فروش خوبی دست پیدا کنند با اکران نشدن در زمان مناسب در گیشه شکست بخورند. ما در این نوشتار به برخی از مهم‌ترین آثار تولیدی سال‌های ۹۸ و ۹۹ و فیلم‌های سینماگران مشهدی که هنوز به روی پرده نرفته اند پرداخته ایم که در ادامه می‌خوانید.

اکران نشدن فیلمی که عطاران برایش سیمرغ گرفت

نگاهی به آثار جشنواره فیلم فجر سال گذشته که هنوز اکران نشده‌اند

هنرمندان مشهدی در دو سال گذشته با آثار مختلفی در جشنواره فیلم فجر شرکت کرده بودند که برخی از آن‌ها روی پرده رفته اند و تعدادی، اما همچنان در صف اکران قرار دارند. یکی از مهم‌ترین این آثار «روز صفر» است. فیلمی درباره نحوه و چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی با بازی ساعد سهیلی بازیگر مشهدی که در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و ۵ سیمرغ بلورین این رویداد را از آن خود کرد. «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان در اکران‌های خود در جشنواره، مورد توجه مخاطبان قرار گرفت به طوری که بسیاری پیش بینی می‌کردند که این فیلم در اکران‌های عمومی بتواند موفقیت بسیاری کسب کند.

نگاهی به آثار جشنواره فیلم فجر سال گذشته که هنوز اکران نشده‌اند

فیلم‌های «آهو» ساخته هوشنگ گلمکانی منتقد سینماگر مشهدی و «بعد از اتفاق» به کارگردانی پوریا حیدری نیز از آثار متقاضی حضور در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر بودند که در هر دو آن‌ها رضا کیانیان هنرمند پیشکسوت مشهدی به ایفای نقش پرداخته است. این دو فیلم هنوز به اکران عمومی نرسیده اند. رضا عطاران که مدتی است خبر حضورش در هیچ اثری منتشر نشده در جشنواره پارسال با دو فیلم «روشن» به کارگردانی روح ا... حجازی و «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان حضور داشت و برای فیلم «روشن» سیمرغ بهترین بازیگری مرد را دریافت کرد. تا به امروز هیچ خبری درباره اکران عمومی دو فیلم رضا عطاران که می‌توانند مخاطبان زیادی را با خود همراه کنند منتشر نشده است.

فیلم برتر تماشاگران در صف اکران

نگاهی به آثار جشنواره فیلم فجر سال گذشته که هنوز اکران نشده‌اند

مهران احمدی، که این روز‌ها مشغول ساخت سریال «بی گناه» برای شبکه نمایش خانگی است، در جشنواره سی و نهم با فیلم «ابلق» ساخته نرگس آبیار حضور داشت، این اثر عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرده، اما هنوز به اکران عمومی نرسیده است. این درحالی است که معمولا فیلم برتر تماشاگران در اولین نوروز بعد از جشنواره روی پرده نقره‌ای سینما‌ها می‌رفته است. احمدی در فیلم‌های «روز ششم» به کارگردانی حجت قاسم زاده اصل و «لیپار» اثر حسین ریگی که متقاضی حضور در فجر سی و نهم بودند و همچنین «من می‌ترسم» ساخته بهنام بهزادی از آثار حاضر در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز به ایفای نقش پرداخته است.

هر سه فیلم در صف اکران قرار دارند. ستاره اسکندری دیگر بازیگر خراسانی با نخستین فیلمش «خورشید آن ماه» برای حضور در جشنواره سال گذشته اقدام کرده بود. این فیلم که با محوریت فرهنگ سیستان و بلوچستان ساخته شده همچنان پشت در‌های اکران سینما‌ها قرار دارد. فیلم‌های «نیلگون» با حضور میترا حجار، «برای مرجان» با بازی برزو ارجمند، «بی آبان» با نقش آفرینی رضا اخلاقی راد دیگر آثار بازیگران مشهدی هستند که متقاضی حضور در جشنواره سال گذشته بودند، اما هنوز به اکران عمومی نرسیده اند.

اثر کارگردان مشهدی به سینما‌ها نرسید

نگاهی به آثار جشنواره فیلم فجر سال گذشته که هنوز اکران نشده‌اند

عادل تبریزی، سینماگر مشهدی، که این روز‌ها مشغول ساخت سریال «جناب عالی» برای نوروز ۱۴۰۱ است در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر با اولین ساخته اش «گیجگاه» حضور داشت و توانست کاندیدای دریافت سیمرغ بهترین کارگردان اول شود. فیلم او نیز که از حضور بازیگران مشهدی، چون حامد بهداد، علی باغفر و محمد الهی بهره گرفته در صف اکران قرار دارد.

«تعارض» و «قصیده گاو سفید» از آثار حاضر در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر هستند که به ترتیب به تهیه کنندگی سید امیر سیدزاده و غلامرضا موسوی دو سینماگر مشهدی تولید شده اند و فعلا برای اکران عمومی اقدامی نکرده اند. این دو فیلم فعلا تمرکزشان را روی حضور در جشنواره‌های بین المللی گذاشته اند.

بهروز شعیبی هنرمند مشهدی که با فیلم «روز بلوا» در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت چندی پیش، از اکران اثرش در سینما‌ها صرف نظر کرد و آن را در قالب مینی سریال در یکی از پلتفرم‌ها پیش روی مخاطبان قرار داد که با استقبال خوبی هم روبه رو شد. شعیبی در جشنواره همان سال با فیلم سینمایی «مغز استخوان» ساخته حمیدرضا قربانی هم به عنوان بازیگر حضور داشت. چندباری درباره زمان این فیلم خبر‌هایی منتشر شد، اما در نهایت اکران آن محقق نشد.

رونمایی در تلویزیون پیش از اکران در سینما‌ها

نگاهی به آثار جشنواره فیلم فجر سال گذشته که هنوز اکران نشده‌اند

از دیگر آثار مهمی که در جشنواره‌های دو سال گذشته حضور داشته اند، اما هنوز روی پرده سینما‌ها نرفته اند می‌توان به دو فیلم سیاسی «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی و «لباس شخصی» ساخته امیرعباس ربیعی اشاره کرد. دو اثری که با توجه به فضای جنجالی شان می‌توانند تماشاگران زیادی را با خود همراه کنند.

فیلم «تی تی» به کارگردانی آیدا پناهنده با بازی هوتن شکیبا، پارسا پیروزفر و الناز شاکردوست، «روزی روزگاری آبادان» ساخته حمیدرضا آذرنگ با بازی محسن تنابنده و فاطمه معتمدآریا، «مامان» اثر آرش انیسی با حضور رویا افشار و «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی با نقش آفرینی پژمان جمشیدی و سحر دولتشاهی از جمله آثار رونمایی شده در جشنواره سال گذشته هستند که هرکدام در بخش‌های مختلفی کاندیدای دریافت سیمرغ یا برنده جایزه شده اند.

نگاهی به آثار جشنواره فیلم فجر سال گذشته که هنوز اکران نشده‌اند

هیچ کدام از این آثار هنوز متقاضی اکران نشده اند. «زالاوا» ساخته ارسلان امیری و برنده چهار سیمرغ بلورین از جشنواره سال گذشته نیز هرچند مدتی قبل متقاضی اکران در سینما‌ها شد و قرار بود از اواخر آذر روی پرده برود، اما به دلیل حجم بالای آثار روی پرده از اکران انصراف داد تا این فیلم هم از جاماندگان اکران سینما‌ها باشد. «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری که با محوریت دوران دفاع مقدس ساخته شده نیز زمان اکران عمومی اش معلوم نیست.

اثری که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر عنوان بهترین فیلم را از آن خود کرد. «یدو» البته در نوروز ۱۴۰۰ و پیش از اینکه در سینما‌ها اکران شود در تلویزیون به نمایش درآمد اتفاقی که شاید نمایش آن در سینما‌ها را با توجه به صف طولانی اکران دچار مشکل کند. از سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر هم آثار مختلفی اکران عمومی نشده اند که از میان آن‌ها می‌توان به «ابر بارانش گرفته» ساخته مجید برزگر، «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک نژاد با حضور بازیگرانی، چون جواد عزتی، ستاره پسیانی و پژمان جمشیدی و «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور با نقش آفرینی پریناز ایزدیار و محسن تنابنده اشاره کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->