به گزارش شهرآرانیوز، فیس بوک و اپل چندین سال است که با هم اختلاف دارند. اما ذکر این نکته جالب است که اپل سالها قبل با این شبکه اجتماعی مذاکره کرده بود تا ببیند چگونه میتواند از عرضه فیس بوک در فروشگاه برنامه خودش یعنی اپ استور کسب درآمد بیشتری داشته باشد.
اپل در گذشته معتقد بود باید از درآمدهای تبلیغاتی فیس بوک درآمد بیشتری کسب کند. تبلیغاتی که اپل از آنها انتظار کسب درآمد داشت، پستهایی بود که که به کاربران اجازه میداد در ازای پرداخت پول محتوایشان به افراد بیشتری نشان دهند.
اپل بر این باور بود که این نوع پستها به نوعی خرید درون برنامهای هستند و این شرکت میتواند درآمدی از آنها داشته باشد. اما متا در واکنش به این موضوع گفت که این نوع پستها تبلیغات هستند و اپل نمیتواند سهمی در آنها داشته باشد.
البته این سهم خواهی اپل محدود به متا نیست. مت مولن وگ، مدیرعامل تامبلر میگوید این شرکت با عرضه ویژگی پستهای شاخص در پلتفرم آنها مخالف بود و تا وقتی که این قابلیت به عنوان خرید درون برنامهای معرفی نشد، اپل اجازه نداد تامبلر آن را عرضه کند.
اپل و متا در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ درباره حق اشتراک در فیس بوک مذاکره کرده بودند. این توافق اجازه میداد تبلیغات از فیس بوک حذف شوند که میتوانست به نفع اپل باشد. چون میتوانست درآمدهایی را از خرید حق اشتراک بدست بیاورد. اما طرفین نتوانستند روی این ایده به تفاهم برسند.
اکنون این دو شرکت اختلافات بیشتری پیدا کرده اند. اپل در سال ۲۰۲۱ قابلیتی را در سیستم عامل iOS ۱۴.۵ به کاربران ارائه داد که تاثیر مستقیم و زیادی روی تبلیغات فیس بوک گذاشت و ۱۰ میلیارد دلار به درآمد این شبکه اجتماعی از راه تبلیغات ضربه زد. وال استریت ژورنال نوشته مدیران فیس بود ایده توقف جمع آوری اطلاعات شخص ثالث را در سال ۲۰۱۸ در نظر داشتند، اما زاکربرگ مخالف بود و میگفت این ساز و کار باید باقی بماند.
منبع: فارس