مدیریت شهری مشهد پای کار برگزاری انتخابات اکران‌های شهری با محوریت مشارکت در انتخابات در مشهد اجرای طرح مهرورزی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در مساجد مشهد پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری مشهد با همکاری بانک شهر | ۵۹ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود دعوت شهردار مشهد مقدس از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ روایتی گرم از کوره‌های قدیمی آجرپزی مشهد که این شهر را ساختند دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برای حضور پرشور در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعمال‌قانون ۲۳۰۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله پنجتن مشهد از جولان موتورسیکلت‌ها در بوستان‌ها پنجمین جشنواره قلم در مشهد برگزار می‌شود مشهد شهر پیشگام در انتشار اوراق مشارکت ترافیک سنگین در کوثر، خیام و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۴ تیر ۱۴۰۳) اعزام بیش از ۳۳ هزار نیروی کارگری در مشهد به پروژه‌های شخصی توسط ایست‌کار‌ها هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۱۴ تیر ۱۴۰۳) راه اندازی ایستگاه ویژه غواصی و کار در اتفاع آتش نشانی مشهد آغاز کار ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد با محوریت خدمت رسانی به زائران قرائت میثاق‌نامه خدمت ۱۷۰۰ دانش‌آموخته علوم پزشکی در حرم امام‌رضا(ع) بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند شهردار مشهد خبر داد: اجرای عملیات تراش و روکش آسفالت بولوارهای نامجو و ارشاد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

در انتظار مصوبات مترویی دولت برای مشهد

  • کد خبر: ۱۲۹۷۳۹
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
در انتظار مصوبات مترویی دولت برای  مشهد
در نخستین ساعات کاری این هفته، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به‌همراه سه‌عضو دیگر شورای ششم و مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد، ضمن بازدید از خطوط در‌حال ساخت قطارشهری، آخرین وضعیت ساخت مترو در مشهد را به‌صورت میدانی بررسی کردند.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز، در این برنامه که حدود چهارساعت به طول انجامید، حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر، حسن کریمدادی، عضو کمیسیون عمران و سیدحسین علوی‌مقدم، عضو شورای اسلامی شهر، در ابتدا به ایستگاه بسیج و پروژه ساخت خط‌۳ قطار شهری رفتند و پس‌از آن از ایستگاه دانش بازدید کرده و در آخرین مرحله از برنامه خود، با حضور در میدان شهدا، از کارگاه ساخت ایستگاه مربوط‌به خط‌۳ و ۴ بازدید کردند.

در ادامه، اعضای شورای شهر با حضور در منطقه خواجه‌ربیع و کارگاه فعال مدیریت شهری برای حفاری خط‌۴ قطار شهری پس‌از طی‌کردن مسیر ۱۶۰۰‌متری در تونل ساخته‌شده به دستگاه حفار رسیدند و آخرین جزئیات حفاری این تونل را جویا شدند. در این بازدید، نمایندگان مردم در پارلمان شهری، خواستار سرعت‌بخشی به عملیات ساخت خطوط قطار شهری شدند و پیگیری جدی مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به مشهد برای توسعه خطوط ریلی، مهم‌ترین وعده آن‌ها بود. مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد نیز کمبود منابع مالی را مهم‌ترین مانع در سرعت‌گیری ساخت خطوط مترویی عنوان‌کرد.

پروژه حیاتی شورای ششم

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران، ساخت قطعه میانی خط‌۳ قطار شهری را پروژه‌ای اصلی و حیاتی برای شورای ششم دانست و گفت: اوراق مشارکت این پروژه اکنون دریافت شده و در حساب‌های شهرداری است. انتظار این است که شهرداری از پروژه بیشتر حمایت کند و تزریق مالی بیشتر شود. ایمان‌فرهمندی بر اهمیت سرعت‌بخشیدن به عملیات ساخت بخش اول خط‌۳ قطار شهری تأکید کرد و ادامه داد: مسائل فنی این پروژه ازسوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) دنبال می‌شود و البته انتظار ما سرعت بخشیدن بیشتر است.

مصوبات مترویی سفر ریاست‌جمهوری به مشهد نرسیده است

وی در پاسخ به پرسش شهرآرا مبنی‌بر تعیین زمان اختصاص بودجه برای مصوبه قطارشهری که در سفر ریاست‌جمهوری به مشهد مطرح شد، گفت: تاکنون هیچ‌کدام از این مصوبات محقق نشده است؛ در همین راستا طی‌دو هفته آینده، جلسات متعددی برای بررسی این موضوعات با مجلس و دولت خواهیم داشت و البته استاندار خراسان‌رضوی و شهردار مشهد هم پیگیر این موضوع هستند. امیدواریم به‌زودی دولت به تعهدات خود عمل کند تا عملیات ساخت مترو در مشهد سرعت بگیرد؛ زیرا بخشی از کار‌ها مانند خرید تجهیزات برای پیشبرد پروژه زمان‌بر است و برای پیش‌پرداخت آن‌ها باید منابع مالی فراهم شود.

سرعت ساخت مترو در حد انتظار شورای شهر نیست

عضو کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز با اشاره‌به بازدید از ایستگاه‌های بسیج، دانش و شهدا مربوط‌به خط‌۳ مترو و بازدید از آخرین وضعیت حفر تونل خط‌۴ گفت: مترو وسیله‌ای انبوه‌بر و جزو ضروریات کلان‌شهر‌ها به‌ویژه کلان‌شهر مشهد است.

حسین کریمدادی با تأکید بر اینکه پروژه ساخت این خطوط با اعتبارات فعلی در‌حال اجراست، اما سرعت کار در حد انتظار نیست، تصریح کرد: اگر قرار باشد این پروژه به سرعت مناسب در کار برسد، سران قوا باید پای کار بیایند؛ زیرا مشهد متعلق به مشهدی‌ها نیست، بلکه متعلق به همه مردم ایران است. وی با بیان اینکه ساخت مترو، موضوعی هزینه‌بر است، گفت: در این راستا جلسه‌ای با اعضای شورای شهر برگزار خواهد شد تا بتوان منابع بیشتری به این پروژه اختصاص داد. کریمدادی ادامه داد: متأسفانه هنوز ایستگاه‌های مربوط‌به قسمت میانی خط ۳ به سطح معماری هم نرسیده است؛ بنابراین باید تلاش بیشتری شود و شهرداری نیز از منابع نقدی و غیر نقدی خود بیشتر کمک کند تا شاهد افتتاح ۶ کیلومتر بخش میانی خط‌۳ قطارشهری مشهد باشیم.

سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس به مشهد در آینده‌ای نزدیک

دیگر عضو شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه این بازدید با بیان اینکه با‌توجه‌به حضور میلیونی زائران در مشهد، نگاه شورای شهر این است که تا پایان این دوره، بسیاری از کار‌های انجام‌نشده در حوزه قطارشهری انجام گیرد، افزود: در همین راستا هفته پیش، جلسه‌ای با رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تهران داشتیم و در این جلسه قرار شد اعضای این کمیسیون در دو هفته آینده، به مشهد سفر کنند و مصوباتی به‌ویژه در موضوع قطارشهری به تصویب برسانند. سیدحسین علوی‌مقدم گفت: امیدواریم در سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس به مشهد، مصوبات خوبی برای قطارشهری به تصویب برسد تا بودجه‌ای که نیاز است برای این بخش دراختیار شهرداری قرار بگیرد؛ متأسفانه هنوز این بودجه در حد قابل‌قبولی در‌اختیار قرار نگرفته است.

بودجه نفتی برای مترو هنوز محقق نشده است

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد نیز در این بازدید با بیان اینکه هم‌و‌غم و دغدغه شهردار مشهد ساخت متروست، افزود: به‌دلیل شرایط سخت مالی، بسیاری از مترو‌های کشور اکنون تعطیل است، اما در مشهد هنوز کار انجام می‌شود.

کیانوش کیامرز افزود: می‌توانیم ظرفیت کاری در قطار شهری را بیشتر کنیم، اما شرایط مالی مناسب نیست و کمک‌های دولتی هم بسیار ناچیز است. در چنین شرایطی که هزینه ساخت مترو بسیار زیاد است، با کمک‌های شهرداری و بودجه‌های فعلی، کار با ظرفیت ۳۰ تا ۴۰ درصدی انجام می‌شود. وی با تأکید بر اینکه حدود ۳ هزار نفر از جوانان و متخصصان مشهدی در جریان ساخت مترو در مشهد صاحب شغل شده‌اند، گفت: اگر دولت کمک کند تا بتوانیم ظرفیت کاری خود را افزایش دهیم، می‌توانیم برای ۷ تا ۸‌هزار نفر در بخش مترویی اشتغال ایجاد کنیم.

کیامرز با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۱.۵‌کیلومتر از تونل خط‌۴ حفر شده است و روزانه بین ۱۲ تا ۱۴‌متر عملیات حفاری صورت می‌گیرد که رکورد خوبی است، ادامه داد: برای ساخت ۶ کیلومتر میانی خط‌۳ نیز به ۵‌هزار میلیارد‌تومان منابع مالی نیازمندیم؛ امسال توانسته‌ایم هزار‌میلیارد تومان تأمین مالی داشته باشیم و حداقل باید ۱۸۰۰‌میلیارد تومان منابع مالی تزریق شود. در همین راستا در تلاش هستیم که از بودجه نفت استفاده کنیم و بودجه اوراق مشارکت نیز افزایش یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->