چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد
سرخط خبرها

هدر رفت سالیانه ۲ میلیارد تن غذا در جهان

  • کد خبر: ۱۲۹۸۵۷
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
هدر رفت سالیانه ۲ میلیارد تن غذا در جهان
استاد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه مساله سوء تغذیه و گرسنگی دارای ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و فنی است گفت: «امروز ۸۰۰ میلیون نفر در جهان از فقر مطلق غذایی رنج برده و روزانه ۵۰ نفر ابر اثر گرسنگی تلف می‌شوند.»

به گزارش شهرآرانیوز؛ سید علی مرتضوی امروز ۲۴ مهرماه در نشست هم اندیشی نقش تولید دانش بنیان در امنیت غذایی که به مناسب روز جهانی غذا در سالن هروی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: نکته مثبتی که امروز رخ داده این است که هم صدایی مراکز مختلف صنایع غذایی در کنار هم ایجاد شده است. همگرایی و هم افزایی، همگرایی افقی و عمودی، هم اندیشی تخصصی و تبدیل دانش به تکنولوژی هدف نهایی است که باید به آن برسیم. مساله سوء تغذیه و گرسنگی دارای ابعاد مختلف  سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی ، فنی و... است. بررسی تمام منابع امنیت غذایی در ده سال گذشته و بر اساس پژوهش‌ها ۲ میلیارد نفر در جهان در فقر غذایی بوده و این در حالی است که ۲ میلیارد نفر دیگر در جهان از چاقی رنج می‌برند. همچنین ۸۰۰ میلیون نفر در جهان از فقر مطلق غذایی رنج برده و روزانه ۵۰ نفر ابر اثر گرسنگی تلف می‌شوند. بنابراین بر اساس مطالب تئوری به هدف نهایی نمی‌رسیم.

وی افزود: سالیانه در جهان ۴ میلیارد تن غذا تولید که از این میزان حدود ۵۰ درصد آن هدر می‌رود. روند فساد غذا در کشورهای صنعتی با  کشورهای در حال توسعه متفاوت است. در کشورهای صنعتی به دلیل مصرف بالا، اضافه خرید و ... غذا هدررفته و در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه فقدان دانش و  نبود امکانات نگهداری موجب هدر رفت غذا می‌شود.

عضو سابق هیات علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: بر اساس چشم انداز در نظر گرفته شده برای سال ۱۴۰۰ برای کشورمان پیش‌بینی شده بود که تولید در کشور از ۶۵ میلیون تن به ۲۰۰ میلیون تن، تولید ناخالص ملی به ۷۵ میلیون دلار، تولید در بخش کشاورزی از ۶۵ میلیون تن به ۱۸۵ میلیون تن و جمعیت کشور به ۹۷ تا ۱۰۵ میلیون نفر خواهد رسید.

مرتضوی با اشاره به اینکه در امنیت غذایی به میان وعده های غذایی کمتر توجه می‌شود، گفت: این میان وعده‌ها برای دانش آموزان، نوجوانان و برای سالمندان است. پژوهش‌ها نشان داده است که در نوجوانان هورمون استرس بین ساعات ۶ تا ۷ صبح افزایش یافته و این مورد میل به خوردن صبحانه را در این افراد کاهش می‌دهد، به همین دلیل توصیه می‌شود این افراد میان وعده‌های غذایی سودمند مصرف و از مصرف میان وعده‌های کاذب مانند غذاهای صنعتی خودداری شود. برای سالمندان نیز این اعتقاد وجود دارد که این افراد در سنین بالا به بیماری‍‌های شدیدتری دچار شده و قاعدتا در این سنین با مصرف داروها اشتها کمتر و طمع غذا ملموس نبوده و این افراد به میان وعده‌های کاذب روی می‌آورند به همین دلیل در رژیم جدید به سالمندان یک وعده غذایی کامل و ۵ میان وعده توصیه می‌شود که میزان انرژی مورد نیاز سالمندان را تامین می‌کند.

گزارش خطا
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->