افزایش قمیمت ایران خودرو بالاخره رسمی شد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) +جزئیات مهم‌ترین اخبار بورسی کدال (سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۴) بازگشت نیروگاه اتمی بوشهر به شبکه برق سراسری| تولید سالانه ۷ میلیون مگاوات برق تورم نقطه به نقطه تولید برق در فروردین ماه به ۶۵.۲ درصد رسید دیوان عدالت اداری: قیمت گذاری خودرو ربطی به وزارت صمت ندارد ایران دوباره در سازمان جهانی «فائو» دارای حق رأی شد تمدید زمان پرداخت مالیات ۱۴۰۳ مشاغل قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) | فیدلیتی پرستیژ ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اختلاف خودروسازان و دولت منجر به رشد شدید قیمت خودرو‌های داخلی شد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) تا ۳۰ میلیون تومان چه موبایل‌هایی می‌توان خرید؟ (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) چرا ناترازی برق امسال زودتر شروع شد؟ ویدئو | بابک زنجانی و ماجرای تأسیس ۲۰ شرکت و رؤیای سلطه بر اقتصاد ایران سامانه نظارتی پلتفرم‌های آنلاین طلا رونمایی شد فروکش‌کردن هیجان منفی در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) نرخ جدیدی برای نان اعلام نشده است (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) | دلار کاهش یافت نگاهی کوتاه بر حال‌وروز فرش ایرانی هم‌زمان با روز جهانی صنایع‌دستی | گسست تاروپود خط‌ونشان خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو رشد قیمت گوشت گوسفندی در مشهد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) واردکنندگان برنج در انتظار تخصیص ارز آغاز برداشت گندم در ۱۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان مشهد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) طلا در بازار مشهد ارزان شد (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) ضرورت رفع ۲ مانع بزرگ پیش روی نهضت ملی مسکن واکنش‌های احتمالی بازار‌های مالی نسبت به آینده مذاکرات ایران و آمریکا چیست؟ | سرمایه گذاران در دو راهی تردید و امید تشریح پروژه‌های متعدد انتقال آب به مشهد | آب صنایع باید با پساب فاضلاب جایگزین شود قیمت طلای جهانی امروز (سه‌شنبه، ۲۰ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد معافیت حق بیمه سهم کارفرما مشمول چه کارگاه‌هایی می‌شود؟ + لیست کارگاه‌ها قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در تره‌بار (۲۰ خرداد ۱۴۰۴) | ورود انبه با قیمت نجومی به بازار میوه مشهد قیمت زعفران کاهش یافت (۲۰ خرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

قیمت خودرو لاماری ایما در بازار چند؟

  • کد خبر: ۱۴۱۵۰۸
  • ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
قیمت خودرو لاماری ایما در بازار چند؟
لاماری ایما یکی از خودرو‌هایی بود که پس از نخستین عرضه به بازار، با افزایش چشم‌گیر قیمت همراه شد. این خودرو پس از ۹ ماه عرضه حدودا ۹۰۰ میلیون تومان گران شد. اما دلیل این جهش قیمت از ابتدای امسال چه بود؟

به گزارش شهرآرانیوز، بهمن ماه سال گذشته بود که شرکت آرین پارس موتور از اولین محصول سواری خود، یعنی لاماری ایما رونمایی کرد.

این خودرو به عنوان نخستین خودرو مونتاژی معرفی شد که قیمت پایین‌تری نسبت به رقبای خود دارد. البته باید در نظر گرفت که علت ارزان بودن این محصول نسبت به سایر مونتاژی‌های چینی در بازار ایران، آپشن‌های کم آن بود.

لاماری ایما در نهایت با قیمت ۹۸۹ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و نخستین عرضه به بازار آن نیز اردیبهشت سال جاری صورت گرفت. فروش این محصول شرکت آرین پارس موتور ابتدا از طریق قرعه‌کشی صورت گرفت و پس از آن، این خودرو در بورس کالا عرضه شد.
حال که حدودا ۹ ماه از نخستین عرضه این خودرو می‌گذرد، مشاهدات نشان می‌دهد که قیمت آن در بورس کالا حدودا به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و قیمت آن در بازار آزاد به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون الی دو میلیارد تومان رسیده است. این یعنی رشد قیمت لاماری در بازار آزاد ۹۰۰ میلیون تومان بود. به روایتی دیگر، می‌توان گفت که این خودرو به طور متوسط ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد گران شده است.

در این میان، باید پرسید که چگونه خودرویی مانند لاماری ایما، که جزو یکی از کم‌آپشن‌ترین خودرو‌های مونتاژی کشور است، با چنین جهش قیمتی، آن هم طی ۹ ماه همراه می‌شود؟

بورس کالا

باید یادآور شد که عرضه خودرو در بورس کالا یکی از عوامل رشد قیمت چنین خودرو‌هایی بود. عرضه خودرو در بورس کالا باعث رشد بسیاری از خودرو‌ها شد و حتی قیمت برخی از خودرو‌ها را نیز به مرز سه میلیارد تومان نیز رساند. به نظر می‌رسد شیوه اشتباه عرضه خودرو در بورس کالا باعث تداوم روند افزایش قیمت خودرو‌های عرضه‌شده به این بازار سرمایه باشد.

عرضه قطره‌چکانی

خودروسازان به صورت ماهانه آمار‌هایی مبنی بر افزایش تولید محصولات خود منتشر می‌کنند. اما عرضه محصولات‌شان به بازار را به صورت قطره‌چکانی انجام می‌گیرد.
طبق قانونی که وزارت صمت برای تعداد عرضه محصولات خودروسازان خصوصی وضع کرد، میزان عرضه لاماری در بورس باید ۵۰۰ دستگاه باشد. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که تیراژ ماهانه این شرکت خودروسازی بیشتر از این ارقام است، ولی عرضه آن همچنان پایین است.

البته این تنها شرکتی نیست که عرضه آن به صورت قطره‌چکانی صورت می‌گیرد و می‌توان گفت که تمام شرکت‌های خودروساز، خصوصا دو خودروساز اصلی، یعنی ایران خودرو و سایپا محصولات خود را قطره‌چکانی به بازار می‌فرستند. چراکه آن‌ها خبر از افزایش تولید می‌دهند، اما شیوه و تعداد عرضه محصولات همچنان مانند گذشته است.

افزایش قیمت لاماری ایما ادامه دارد؟

در این میان، این پرسش مطرح می‌شود که این جهش قیمت در لاماری و سایر خودرو‌ها ادامه دارد؟

حال که واردات خودرو وارد مرحله‌ای تازه شده و حتی برخی از خودرو‌های شرکت‌های واردکننده به پشت مرز‌های ایران رسیده است، انتظار می‌رود که قیمت خودرو‌های مونتاژی در بازار ایران کاهش یابد. اما کارشناسان همچنان معتقدند که واردات خودرو قرار نیست خودرویی را ارزان کند و به نظر می‌رسد اگر خودرو‌های مونتاژی با کاهش نیز همراه شوند، به صورت موقت است. در نتیجه، واردات تاثیرگذار نخواهد بود.

از طرفی دیگر، گفته شد شیوه اشتباه عرضه خودرو در بورس کالا باعث افزایش قیمت بسیاری از خودرو‌ها شد. اما باتوجه به اصرار وزارت صمت و دفاع از این طرح، به نظر می‌رسد عرضه خودرو در این بازار سرمایه نیز ادامه داشته باشد. در نهایت می‌توان گفت که هیچ چشم‌انداز مثبتی برای کاهش قیمت هیچ خودرویی در شرایط فعلی بازار ایران وجود ندارد.

منبع:تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->