خانی: توصیه‌های FATF از سال‌ها پیش در ایران به اجرا درآمده است میزان عیدی کارمندان دولت تعیین شد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) استاندار خراسان رضوی: ایران و پاکستان به لحاظ اقتصادی مکمل یکدیگر هستند + ویدئو مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی اعلام کرد: بخشودگی جرائم مالیاتی به مناسبت دهه فجر ۱۴۰۳ افزایش ۱۰ میلیون لیتری تولید بنزین در ایران قیمت امروز تلفن‌های همراه (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) + جدول قیمت قیمت امروز مرغ، تخم‌مرغ، گوشت و دام سبک و سنگین (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) ۱۳ تفاوت کفش ونس اصل و فیک که باید بشناسید! امکان تمدید و اصلاح پروانه‌های کسب از درگاه ملی مجوز‌ها انعقاد ۴ تفاهم‌نامه در سفر استاندار خراسان رضوی به پاکستان سبزپوشی بورس پس از ۴ روز متوالی منفی | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) افت اندک قیمت طلا و سکه در مشهد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو اعلام شد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) علت افزایش قیمت سیب زمینی چه بود؟ (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | رشد ۲۰ میلیونی هایما S۵ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | ورود دوباره دلار به کانال ۸۴ هزار تومان قطع انشعاب غیرمجاز هزار باغ‌ویلای مشهد فقط در سال ۱۴۰۳ | آخرین سد تأمین آب شهرستان مشهد در آستانه خروج از مدار است افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | آریسان ۱۱ میلیون تومان ارزان‌تر شد راهکارهای کاهش وابستگی به دلار در گفت‌وگو با کارشناسان | توسعه تجارت با رهایی از یکه‌تازی دلار یک خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت ارسال و ثبت سفارش خرید سهام بعد از ساعت بازار ممنوع شد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) تذکر بانک مرکزی به بانک‌هایی که ضوابط وام ازدواج، فرزندآوری و مسکن را رعایت نمی‌کنند رشد قرارداد‌های سفیدامضا و زیرپله‌ای کارگران باوجود کمبود نیروی کار نمایشگاه بهاره از ۱۱ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۳ در مشهد برگزار می‌شود + جزئیات تخفیفات قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | پرتقال گران شد هجوم خریداران مسکن به شهر‌های شمالی + جدول قیمت یارانه نقدی خانوار‌ها در چه صورتی حذف می‌شود؟
سرخط خبرها

قیمت خودرو لاماری ایما در بازار چند؟

  • کد خبر: ۱۴۱۵۰۸
  • ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
قیمت خودرو لاماری ایما در بازار چند؟
لاماری ایما یکی از خودرو‌هایی بود که پس از نخستین عرضه به بازار، با افزایش چشم‌گیر قیمت همراه شد. این خودرو پس از ۹ ماه عرضه حدودا ۹۰۰ میلیون تومان گران شد. اما دلیل این جهش قیمت از ابتدای امسال چه بود؟

به گزارش شهرآرانیوز، بهمن ماه سال گذشته بود که شرکت آرین پارس موتور از اولین محصول سواری خود، یعنی لاماری ایما رونمایی کرد.

این خودرو به عنوان نخستین خودرو مونتاژی معرفی شد که قیمت پایین‌تری نسبت به رقبای خود دارد. البته باید در نظر گرفت که علت ارزان بودن این محصول نسبت به سایر مونتاژی‌های چینی در بازار ایران، آپشن‌های کم آن بود.

لاماری ایما در نهایت با قیمت ۹۸۹ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و نخستین عرضه به بازار آن نیز اردیبهشت سال جاری صورت گرفت. فروش این محصول شرکت آرین پارس موتور ابتدا از طریق قرعه‌کشی صورت گرفت و پس از آن، این خودرو در بورس کالا عرضه شد.
حال که حدودا ۹ ماه از نخستین عرضه این خودرو می‌گذرد، مشاهدات نشان می‌دهد که قیمت آن در بورس کالا حدودا به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و قیمت آن در بازار آزاد به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون الی دو میلیارد تومان رسیده است. این یعنی رشد قیمت لاماری در بازار آزاد ۹۰۰ میلیون تومان بود. به روایتی دیگر، می‌توان گفت که این خودرو به طور متوسط ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد گران شده است.

در این میان، باید پرسید که چگونه خودرویی مانند لاماری ایما، که جزو یکی از کم‌آپشن‌ترین خودرو‌های مونتاژی کشور است، با چنین جهش قیمتی، آن هم طی ۹ ماه همراه می‌شود؟

بورس کالا

باید یادآور شد که عرضه خودرو در بورس کالا یکی از عوامل رشد قیمت چنین خودرو‌هایی بود. عرضه خودرو در بورس کالا باعث رشد بسیاری از خودرو‌ها شد و حتی قیمت برخی از خودرو‌ها را نیز به مرز سه میلیارد تومان نیز رساند. به نظر می‌رسد شیوه اشتباه عرضه خودرو در بورس کالا باعث تداوم روند افزایش قیمت خودرو‌های عرضه‌شده به این بازار سرمایه باشد.

عرضه قطره‌چکانی

خودروسازان به صورت ماهانه آمار‌هایی مبنی بر افزایش تولید محصولات خود منتشر می‌کنند. اما عرضه محصولات‌شان به بازار را به صورت قطره‌چکانی انجام می‌گیرد.
طبق قانونی که وزارت صمت برای تعداد عرضه محصولات خودروسازان خصوصی وضع کرد، میزان عرضه لاماری در بورس باید ۵۰۰ دستگاه باشد. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که تیراژ ماهانه این شرکت خودروسازی بیشتر از این ارقام است، ولی عرضه آن همچنان پایین است.

البته این تنها شرکتی نیست که عرضه آن به صورت قطره‌چکانی صورت می‌گیرد و می‌توان گفت که تمام شرکت‌های خودروساز، خصوصا دو خودروساز اصلی، یعنی ایران خودرو و سایپا محصولات خود را قطره‌چکانی به بازار می‌فرستند. چراکه آن‌ها خبر از افزایش تولید می‌دهند، اما شیوه و تعداد عرضه محصولات همچنان مانند گذشته است.

افزایش قیمت لاماری ایما ادامه دارد؟

در این میان، این پرسش مطرح می‌شود که این جهش قیمت در لاماری و سایر خودرو‌ها ادامه دارد؟

حال که واردات خودرو وارد مرحله‌ای تازه شده و حتی برخی از خودرو‌های شرکت‌های واردکننده به پشت مرز‌های ایران رسیده است، انتظار می‌رود که قیمت خودرو‌های مونتاژی در بازار ایران کاهش یابد. اما کارشناسان همچنان معتقدند که واردات خودرو قرار نیست خودرویی را ارزان کند و به نظر می‌رسد اگر خودرو‌های مونتاژی با کاهش نیز همراه شوند، به صورت موقت است. در نتیجه، واردات تاثیرگذار نخواهد بود.

از طرفی دیگر، گفته شد شیوه اشتباه عرضه خودرو در بورس کالا باعث افزایش قیمت بسیاری از خودرو‌ها شد. اما باتوجه به اصرار وزارت صمت و دفاع از این طرح، به نظر می‌رسد عرضه خودرو در این بازار سرمایه نیز ادامه داشته باشد. در نهایت می‌توان گفت که هیچ چشم‌انداز مثبتی برای کاهش قیمت هیچ خودرویی در شرایط فعلی بازار ایران وجود ندارد.

منبع:تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->