انتصاب مدیرعامل جدید منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزایش ۸ درصدی مصرف برق مشهد نسبت به سال گذشته | شبکه‌های برق تحت فشارند اما قطعی گزارش نشده است ۸۱ درصد حجم مخازن سد‌های خراسان رضوی خالی از آب است موجودی خزانه دولت در زمان تحویل به دولت چهاردهم چقدر است؟ ورود شورای رقابت به افزایش قیمت جدید خودروسازان داخلی فروش غیرحضوری ارز اربعین از امروز یکشنبه (۷ مرداد ۱۴۰۳) آغاز شد + جزئیات پلمب ۴۱ واحد صنفی به‌دلیل بکارگیری اتباع خارجی در مشهد (۷ مرداد ۱۴۰۳) دلار در کانال ۵۸ هزار تومان در روز تنفیذ رئیس جمهور جدید | قیمت طلا، سکه و ارز دیجیتال (۷ مرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۷ مرداد ۱۴۰۳) | قیمت لاماری ایما ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۷ مرداد ۱۴۰۳) | استارت قیمت‌ها رو به افزایش زده شد + جدول افزایش ۲۹ درصدی خرید تضمینی گندم در خراسان رضوی طی ۴ ماه نخست سال جاری آیا آب جیره بندی می‌شود؟ افزایش ده‌درصدی تولید گوشت قرمز توسط عشایر خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ رونق اقتصادی در منطقه با تصویب اساسنامه مناطق آزاد سرخس و دوغارون میوه‌های تابستانی را امروز کیلویی چند بخریم؟ (۷ مرداد ۱۴۰۳) | هندوانه مناسب‌ترین میوه گرمای شدید تابستان ساخت ۵۵ سازه آبخیزداری در خراسان رضوی در حال انجام است چرا کارگران در روز‌های داغ تعطیل نمی‌شوند؟ قطع برق و تلف شدن بیش از ۱۵۰۰ قطعه مرغ در کوهسرخ خراسان رضوی نتایج خودرو‌های وارداتی اعلام شد + لینک مشاهده نتایج (۶ مرداد ۱۴۰۳) بورس فردا (یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳) تعطیل است آخرین وضعیت بازار سرمایه | ریزش ۱۴ هزار واحدی شاخص بورس (۶ مرداد ۱۴۰۳) قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران‌خودرو ویژه مرداد ۱۴۰۳ اعلام شد آیا امروز نتایج قرعه‌کشی خودرو‌های وارداتی اعلام می‌شود؟ (۶ مرداد ۱۴۰۳) پرواز‌های ویژه اربعین در روز‌های آینده آغاز می‌شود قیمت طلا، ارز و سکه در بازار امروز شنبه (۶ مرداد ۱۴۰۳) | قیمت سکه طرح جدید ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شد تبعیض در ادارات دولتی: نیرو‌های شرکتی باید در ادارات بمانند، نیروهای دولتی بروند!
سرخط خبرها

قیمت خودرو لاماری ایما در بازار چند؟

  • کد خبر: ۱۴۱۵۰۸
  • ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
قیمت خودرو لاماری ایما در بازار چند؟
لاماری ایما یکی از خودرو‌هایی بود که پس از نخستین عرضه به بازار، با افزایش چشم‌گیر قیمت همراه شد. این خودرو پس از ۹ ماه عرضه حدودا ۹۰۰ میلیون تومان گران شد. اما دلیل این جهش قیمت از ابتدای امسال چه بود؟

به گزارش شهرآرانیوز، بهمن ماه سال گذشته بود که شرکت آرین پارس موتور از اولین محصول سواری خود، یعنی لاماری ایما رونمایی کرد.

این خودرو به عنوان نخستین خودرو مونتاژی معرفی شد که قیمت پایین‌تری نسبت به رقبای خود دارد. البته باید در نظر گرفت که علت ارزان بودن این محصول نسبت به سایر مونتاژی‌های چینی در بازار ایران، آپشن‌های کم آن بود.

لاماری ایما در نهایت با قیمت ۹۸۹ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و نخستین عرضه به بازار آن نیز اردیبهشت سال جاری صورت گرفت. فروش این محصول شرکت آرین پارس موتور ابتدا از طریق قرعه‌کشی صورت گرفت و پس از آن، این خودرو در بورس کالا عرضه شد.
حال که حدودا ۹ ماه از نخستین عرضه این خودرو می‌گذرد، مشاهدات نشان می‌دهد که قیمت آن در بورس کالا حدودا به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و قیمت آن در بازار آزاد به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون الی دو میلیارد تومان رسیده است. این یعنی رشد قیمت لاماری در بازار آزاد ۹۰۰ میلیون تومان بود. به روایتی دیگر، می‌توان گفت که این خودرو به طور متوسط ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد گران شده است.

در این میان، باید پرسید که چگونه خودرویی مانند لاماری ایما، که جزو یکی از کم‌آپشن‌ترین خودرو‌های مونتاژی کشور است، با چنین جهش قیمتی، آن هم طی ۹ ماه همراه می‌شود؟

بورس کالا

باید یادآور شد که عرضه خودرو در بورس کالا یکی از عوامل رشد قیمت چنین خودرو‌هایی بود. عرضه خودرو در بورس کالا باعث رشد بسیاری از خودرو‌ها شد و حتی قیمت برخی از خودرو‌ها را نیز به مرز سه میلیارد تومان نیز رساند. به نظر می‌رسد شیوه اشتباه عرضه خودرو در بورس کالا باعث تداوم روند افزایش قیمت خودرو‌های عرضه‌شده به این بازار سرمایه باشد.

عرضه قطره‌چکانی

خودروسازان به صورت ماهانه آمار‌هایی مبنی بر افزایش تولید محصولات خود منتشر می‌کنند. اما عرضه محصولات‌شان به بازار را به صورت قطره‌چکانی انجام می‌گیرد.
طبق قانونی که وزارت صمت برای تعداد عرضه محصولات خودروسازان خصوصی وضع کرد، میزان عرضه لاماری در بورس باید ۵۰۰ دستگاه باشد. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که تیراژ ماهانه این شرکت خودروسازی بیشتر از این ارقام است، ولی عرضه آن همچنان پایین است.

البته این تنها شرکتی نیست که عرضه آن به صورت قطره‌چکانی صورت می‌گیرد و می‌توان گفت که تمام شرکت‌های خودروساز، خصوصا دو خودروساز اصلی، یعنی ایران خودرو و سایپا محصولات خود را قطره‌چکانی به بازار می‌فرستند. چراکه آن‌ها خبر از افزایش تولید می‌دهند، اما شیوه و تعداد عرضه محصولات همچنان مانند گذشته است.

افزایش قیمت لاماری ایما ادامه دارد؟

در این میان، این پرسش مطرح می‌شود که این جهش قیمت در لاماری و سایر خودرو‌ها ادامه دارد؟

حال که واردات خودرو وارد مرحله‌ای تازه شده و حتی برخی از خودرو‌های شرکت‌های واردکننده به پشت مرز‌های ایران رسیده است، انتظار می‌رود که قیمت خودرو‌های مونتاژی در بازار ایران کاهش یابد. اما کارشناسان همچنان معتقدند که واردات خودرو قرار نیست خودرویی را ارزان کند و به نظر می‌رسد اگر خودرو‌های مونتاژی با کاهش نیز همراه شوند، به صورت موقت است. در نتیجه، واردات تاثیرگذار نخواهد بود.

از طرفی دیگر، گفته شد شیوه اشتباه عرضه خودرو در بورس کالا باعث افزایش قیمت بسیاری از خودرو‌ها شد. اما باتوجه به اصرار وزارت صمت و دفاع از این طرح، به نظر می‌رسد عرضه خودرو در این بازار سرمایه نیز ادامه داشته باشد. در نهایت می‌توان گفت که هیچ چشم‌انداز مثبتی برای کاهش قیمت هیچ خودرویی در شرایط فعلی بازار ایران وجود ندارد.

منبع:تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->