فیلم قاتل وحشی، ساخته حمید نعمت‌الله به جشنواره فجر می‌رود؟ برنامه کنسرت خوانندگان پاپ در زمستان ۱۴۰۳ بهنوش طباطبایی و حامد بهداد با «گیس» به جشنواره فجر می‌روند ویدئو | منصور ضابطیان در «آپارات» میزبان ستارگان دوران مدرن می‌شود ویدئو | بخش هایی از گفتگوی جنجالی محمدحسین مهدویان با هوشنگ گلمکانی حادثه در تنکابن | یادی از مرحوم منوچهر حامدی خراسانی، بازیگر سینما و تلویزیون تمدید مهلت ارسال اثر به نوزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به نام مادر | مروری بر مشهورترین مادر‌های سینمای پس از انقلاب اسلامی بومیان جزیره سی پی یو آموزش داستان نویسی | شکل مولکول‌های جهان (بخش اول) همه چیز درباره فیلم گلادیاتور ۲ + بازیگران و خلاصه داستان نقش‌آفرینی کیانو ریوز و جیم کری در یک فیلم کارگردان فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای ردپا: پیام انسانی، رمز موفقیت در جشنواره‌های جهانی است اسکار سینمای اسپانیا نامزدهای خود را معرفی کرد برج میلاد، کاخ چهل و سومین جشنواره فیلم فجر شد آمار فروش سینمای ایران در هفته گذشته (٢ دی ١۴٠٣) استوری رضا کیانیان در واکنش به بستری‌شدن محمدعلی موحد و آلودگی هوا + عکس
سرخط خبرها

آدم‌ها را با حق می‌سنجند نه حق را با آدم‌ها

  • کد خبر: ۱۴۵۴۷۰
  • ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱
آدم‌ها را با حق می‌سنجند نه حق را با آدم‌ها
چالش‌های اجتماعی، خطر گاه‌های معرفتی، فصل‌های طوفانی و؛ که تقدیر روز‌های آدمی است در مکتب ما نسخه‌های علاجی متقن دارد. می‌شود با خوانش روز آمد از آن، راه را یافت.

حق نداریم گز نکرده، پاره کنیم. حق نداریم، بی الگو، قدم به راه بگذاریم. ما هم زبانان لسان الغیبیم که فرمود؛ طی این مرحله بی همرهی خضر مکن / ظلمات است بترس از خطر گمراهی. این ترس ارزشمند است. ارزش افزا هم می‌شود وقتی ما را به سمت تأسی از الگو‌های برتر ببرد. ما درراه مانده نیستیم، اتفاقا، الگومند‌ترین قوم هستیم.

به جرئت می‌توان این را گفت، چون در هیچ ساحتی وارد نشده ایم مگر آنکه اسوه‌های معصوم، راه برون رفت موفق از آن را پیش پای ما روشن کرده اند. چالش‌های اجتماعی، خطر گاه‌های معرفتی، فصل‌های طوفانی و؛ که تقدیر روز‌های آدمی است در مکتب ما نسخه‌های علاجی متقن دارد. می‌شود با خوانش روز آمد از آن، راه را یافت. خدا درجات علامه شهید مطهری را متعالی فرماید.

او در صفحه‌های ۱۸ و ۱۹ کتاب «سیری در نهج البلاغه» به ماجرایی می‌پردازد که تا همیشه سنجه شناخت را به دست می‌دهد به این شرح؛ طه حسین، ادیب و نویسند معروف مصری معاصر، در کتاب «علی و بنوه» داستان مردی را نقل می‌کند که در جریان جنگ جمل دچار تردید می‌شود، با خود می‌گوید چطور ممکن است شخصیت‌هایی در تراز طلحه و زبیر بر خطا باشند؟! درددل خود را با خود علی (ع) در میان می‌گذارد و از خود علی (ع) می‌پرسد که مگر ممکن است چنین شخصیت‌های عظیم باسابقه‌ای بر خطا روند؟

علی (ع) به او می‌فرماید: اِنّکَ لَمَلْبُوسٌ علیک، اِنَّ الحَقَ وَ الباطِلَ لا یُعْرَفانِ بِاَقْدارِ الرِّجالِ، اَعْرِفِ الْحَقَّ لَعَرِفَ اَهْلَهُ، وَ اَعْرَفِ الباطِلَ تَعْرِفْ اَهْلَهُ یعنی تو سخت در اشتباهی، تو کار واژگونه کرده‌ای تو به جای اینکه حق و باطل را مقیاس عظمت و حقارت شخصیت‌ها قرار دهی، عظمت‌ها و حقارت‌ها را که قبلا با پندار خود فرض کرده ای، مقیاس حق و باطل قرار داده ای، تو می‌خواهی حق را با مقیاس افراد بشناسی! بر عکس رفتار کن! اول خود حق را بشناس آن وقت اهل حق را خواهی شناخت، خود باطل را بشناس آن وقت اهل باطل را خواهی شناخت. تنظیم‌تر از این ترازو چه می‌توان در میان نهاد که انسان را از حیرت نجات دهد؟

حق را معیار‌های جاودان است. بشناسیم و هم خود را بدان تراز کنیم و هم بدین تراز دیگران را قامت بسنجیم. راه برون رفت از حیرت و رسیدن به حقیقت این است. راه رستگاری فردی و ملی نیز این گونه است. وقتی بتوانیم بر اساس استاندارد‌های علوی، خود را تنظیم کنیم، وقتی بتوانیم دیگران را به این قاعده ببینیم، رفتار‌ها در مسیر اصلاح قرار خواهد گرفت. با این رفتار فردا هایمان قطعا بهتر از امروز می‌شود. مؤمنانه‌ترین خطی که می‌شود خواند این است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->