مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

پهنه المانی علم در نوروز ۱۴۰۲ با استقبال نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها همراه شد

  • کد خبر: ۱۵۷۱۴۹
  • ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
پهنه المانی علم در نوروز ۱۴۰۲ با استقبال نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها همراه شد
ماجرای المان‌های نوروزی امسال مشهد با سال‌های دیگر یک تفاوت بزرگ داشت، آن‌هم تجمیع همه المان‌های مهم و تعاملی در چهار پهنه مختلف بود. با این کار، هم خانواده‌ها براساس سلیقه خودشان سراغ المان‌ها رفتند، هم فضا برای اکران المان‌های تعاملی فراهم و رویداد‌های مختلفی در کنار آن‌ها تعریف و اجرا شد و از همه مهم‌تر اینکه این المان‌ها بیشتر از سال‌های قبل به چشم آمد.

محمد کاملان | شهرآرانیوز، پهنه علم در رودپارک آخرین پهنه المانی نوروز امسال شهرداری بود که پنجم فروردین افتتاح شد و المان‌های آن به‌صورت رسمی در اختیار مردم قرار گرفت. شانزده المان تعاملی که در این پهنه جانمایی و اکران شده است، به‌صورت مستقیم به یک مسئله علمی می‌پردازد و در قالب همین المان‌ها یکی از چندین موضوع علمی را موشکافی می‌کند و فرصت تجربه‌اش را به مخاطب می‌دهد.

مخاطبی که البته براساس گفته‌های مدیران سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، در این پهنه نوجوانان هستند، اما جذابیت برخی المان‌های این پهنه مثل تلسکوپ و ربات محاسبه گر و چند المان مربوط به نجوم به اندازه‌ای خوب است که بزرگ‌تر‌ها بیشتر از بچه‌ها درگیر تعامل با المان می‌شوند و به نوعی علم‌آموزی می‌کنند. پهنه علم رویداد تازه‌ای در نوروز ۱۴۰۲ مشهد بود که رودپارک را به محلی برای تفریح و علم‌آموزی تبدیل کرد.

از انتقال تجربه به دیگر شهر‌ها تا تفریح و علم‌آموزی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر، در حاشیه بازدید از پهنه علم، ایده ایجاد پهنه‌های مختلف برای اکران المان‌های نوروزی را حرکتی نو و بدیع از سازمان فرهنگی دانست و گفت: با این اقدام، مخاطب در هر سنی، براساس ذوق و سلیقه خود، یک پهنه را برای گذران اوقات فراغت انتخاب می‌کند. مخاطب‌محورشدن امکانات شهری باعث می‌شود سردرگمی مخاطب برای استفاده از نیاز‌ها و ذوق و سلیقه‌اش برطرف شود. ایجاد این پهنه‌ها برای اکران المان‌ها در شهر برای نخستین‌بار است که در کشور اتفاق می‌افتد و می‌توان تجربه آن را به دیگر شهر‌ها منتقل کرد.

فاطمه سلیمی، رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای شهر مشهد، هم با بیان اینکه پهنه علم فرصت مناسبی برای تفریح نوجوانان مشهدی است، تأکید کرد: این پهنه به نوجوانان فرصت می‌دهد در کنار فضای تفریحی تجربه علمی مناسبی هم کسب کنند. البته یکی‌دیگر از ویژگی‌های مهم پهنه علم، مشارکت دانشگاه فردوسی مشهد و شرکت‌های دانش‌بنیان در ساخت برخی المان‌ها بوده است. در ماجرای المان‌های استقبال از بهار ۱۴۰۲، تنوع خوبی را شاهدیم و چرخه کاملی ایجاد شده که این تفاوت نسبت به سال‌های قبل مشهود است.

۱۶ المان سهم پهنه علم در نوروز ۱۴۰۲

شهرداری مشهد در استقبال از بهار امسال نزدیک به هفتاد المان برای اکران و اجرا در چهار پهنه علم، نور، کودک و بازی تهیه و تدارک دید و سهم پهنه علم که رودپارک برای اکران آثار مربوط به آن انتخاب شده بود، شانزده المان بود.

حسین باغگلی، رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، ویژگی گروه فرهنگی در دوره فعلی را جوان‌بودن دانست و گفت: مدیریت فرهنگی شهر دست گروهی جوان است و میانگین سنی این سازمان کم است و انتظار داریم که رویکرد سازمان فرهنگی جوانانه باشد. ما امسال در مشهد چهار پهنه اختصاصی داریم؛ نور در کوهسنگی که جلوه دیگری از زیست شبانه را به نمایش گذاشته است، کودک در میدان جانباز که با ترکیب علم و هنر المان‌های آن آماده شده و پهنه تفریحی پارک امت هم برای خانواده‌های مشهدی با المان‌های مختلف طراحی و آماده شده است.

المان‌های علمی و تعاملی

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی شهرداری، جزئیات بیشتری از المان‌ها و اتفاقاتی که در این پهنه تعریف و اجرا می‌شود ارائه کرد و با تأکید بر رویکرد تفریح و علم‌آموزی پهنه علم، بیان کرد: گروه سنی هدف این پهنه نوجوانان هستند و محوریت اجرا و اکران المان‌های نوروزی در اینجا علم و بهره‌گیری از المان‌های علمی است. مخروط، تلسکوپ، میکروسکوپ، ربات محاسب، صور فلکی، انواع ساعت‌های آفتابی و... فقط بخشی از شانزده المانی است که در این پهنه جانمایی و اجرا شده است.

در کنار این المان‌ها و باتوجه‌به آغاز ماه مبارک رمضان و بهار قرآن، نمایشگاه نجوم در قرآن هم در پهنه علم افتتاح شده است. یوسف اسماعیل‌زاده ادامه داد: در مجموع، پهنه علم فرصت بسیار خوبی برای علاقه‌مندان به مسائل علمی و کسانی است که اهل تفکر و تدبر و مطالعه هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->