اندازه نینتندو سوییچ ۲ احتمالا با نسل قبلش متفاوت باشد ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد آیا گلکسی واچ ۷ با قابلیت نظارت بر قند خون عرضه می‌شود؟ با هوش مصنوعی گوگل مکالمه زبان انگلیسی تمرین کنید | ویژگی جدید موتور جست‌وجوی گوگل ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد

یک‌سال از شروع مأموریت هیجان‌انگیز جیمز وب گذشت + برنامه‌های ناسا برای جشن یک‌سالگی پیشرفته‌ترین تلسکوپ فضایی جهان

• ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
امروز (چهارشنبه) یک‌سال از زمانی که مأموریت تلسکوپ فضایی قدرتمند جیمز وب (JWST) با انتشار اولین تصاویر علمی‌اش آغاز شد می‌گذرد.

شهرآرانیوز - در ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۲، «جیمز وب» اولین تصاویر تمام‌رنگی و داده‌های طیف‌سنجی‌ را منتشر کرد که نشان‌دهنده شروع رسمی عملیات علمی‌اش بود.

این ابزار ۸.۴ میلیارد پوندی که بزرگترین و قدرتمندترین تلسکوپ ناساست، پیچیده‌ترین تلسکوپ فضایی‌ای است که تاکنون ساخته شده است.

تلسکوپ جیمز وب که در روز کریسمس سال ۲۰۲۱ پرتاب شد، در ژانویه ۲۰۲۲ به مقصد نهایی خود در فضا رسید. وب در یک سال گذشته برخی از کهکشان‌ها را برای اولین‌بار کشف کرده، دقیق‌ترین نمای جوی سیارات خارج از منظومه شمسی را به نمایش گذاشته، و نما‌های جدیدی از سیارات درون منظومه شمسی ثبت کرده است.

ناسا روز چهارشنبه (۱۲ ژوئیه) به مناسبت اولین سالگرد جیمز وب به صورت زنده میزبان یک برنامه علمی است. برنامه گرامیداشت اولین سالگرد این تلسکوپ را می‌توانید در سایت ناسا یا Space.com تماشا کنید.

طبق بیانیه ناسا، در این برنامه دو کارشناس حضور خواهند داشت که درباره عملکرد تلسکوپ فضایی جیمز وب در سال اول تحقیقاتش، توصیف جو سیارات فراخورشیدی و درک سیارات در منظومه شمسی بحث خواهند کرد.

می‌توانید این برنامه را به صورت زنده در وب‌سایت ناسا (Science Live)، کانال یوتیوب این آژانس یا صفحات فیس‌بوک و توییترش تماشا کنید. بینندگان می‌توانند با استفاده از هشتگ #UnfoldtheUniverse یا با گذاشتن نظر در بخش چت پخش زنده فیس‌بوک یا یوتیوب، سؤالات خود را ارسال کنند.

اولین تصاویر وب شامل این‌ موارد بود: عمیق‌ترین و واضح‌ترین نمای مادون قرمز از جهان دور، عکس‌های خیره‌کننده از سحابی‌های کارینا و حلقه جنوبی، تصاویری از چند کهکشان و طیف‌هایی از یک سیاره فراخورشیدی غول‌پیکر گازی به نام WASP-۹۶ b.

به افتخار اولین سالگرد مأموریت جیمز وب، ناسا یک تصویر کاملاً جدید از آخرین کشف این تلسکوپ را منتشر خواهد کرد.

در ادامه چندتا از مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین تصاویر پیشرفته‌ترین تلسکوپ فضایی ناسا را می‌بینید:

اولین تصویری که جیمزوب ثبت کرده یک خوشه کهکشانی به نام SMACS 0723 را نشان می‌دهد. این تصویر عمیق‌ترین و واضح‌ترین تصویر مادون قرمز از جهان دور است که تا کنون گرفته شده است.

تصویر سحابی کارینا، معروف به مهدکودک ستارگان که در آن ستارگان جدید متولد می‌شوند. این تصویر جزئیاتی از کارینا را نشان می‌دهد که قبلاً دیده نشده بود، از جمله ستارگان و پیش‌ستاره‌های جدید.

تصویری که جیمز وب از پنج کهکشان در فاصله حدود ۲۹۰ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی پگاسوس گرفته است.

این تصویر Cassiopeia A است، بقایای ابرنواختری که در فاصله حدود ۱۱۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و تقریباً ۱۰ سال نوری وسعت دارد.

تصویر بزرگ‌نمایی‌شده از اورانوس، و حلقه‌های خیره‌کننده این سیاره.

ستاره درخشان و داغ Wolf-Rayet ۱۲۴ (WR ۱۲۴) در مرکز تصویر ترکیبی تلسکوپ فضایی جیمز وب که طول موج‌های نور نزدیک به مادون قرمز و مادون قرمز میانی را ترکیب می‌کند.

تصویر کهکشانی به نام NGC ۱۴۳۳ که در فاصله بیش از ۴۶ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی Horologium قرار دارد.

NGC ۳۴۶، که در اینجا در این تصویر جیمز وب نشان داده شده است، یک خوشه ستاره‌ای پویاست که در یک سحابی به فاصله ۲۰۰۰۰۰ سال نوری از ما قرار دارد.

با ترکیب تصاویر «ستون‌های آفرینش» (Pillars of Creation) که دو دوربین جیمز وب گرفته، جهان در شکوه مادون قرمز خود قاب گرفته شده است.