ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

«ورود ممنوع» یکی از پرتکرارترین تخلف‌‌ها میان رانندگان مشهدی

  • کد خبر: ۱۸۲۵۲۹
  • ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
«ورود ممنوع» یکی از پرتکرارترین تخلف‌‌ها میان رانندگان مشهدی
«ورود ممنوع» یکی از پرتکرارترین و خطرناک‌ترین تخلف‌های ترافیکی در شهر است.

به گزارش شهرآرانیوز خیلی‌ها وقتی پشت فرمان وسیله نقلیه می‌نشینند تنها به یک نکته فکر می‌کنند که چه ترفند‌های غیر‌مجازی را به‌کار ببندند که مسافت مبدأ تا مقصد را در کوتاه‌ترین زمان به پایان برسانند. برای این دسته از کاربران ترافیکی که فرقی نمی‌کند خودرو شخصی باشد یا وسیله عمومی و سنگین و حتی موتور‌سیکلت‌هایی که خود را محق هر نوع رفتاری می‌دانند، رسیدن به مقصد در کمترین زمان ممکن به هر قیمتی حتی نادیده گرفتن حقوق دیگران اولویت دارد.

به عنوان نمونه به معابر ورود ممنوع وارد می‌شوند، طرح‌های ترافیک را از کوچه‌پس‌کوچه‌ها دور می‌زنند، چراغ قرمز را رد می‌کنند، بی‌توجه به حق تقدم عبور دیگر وسایل نقلیه‌اند و...  .

به گفته کارشناس این شماره، سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره فرهنگ و ترافیک پلیس راهور خراسان، نادیده گرفتن تخلف حادثه‌ساز «ورود ممنوع» از سوی برخی از رانندگان باعث برهم خوردن نظم ترافیکی، بروز تصادف، برخورد‌ها و نزاع‌های خیابانی در بین کاربران ترافیکی می‌شود.

تابلو «ورود ممنوع» به چه معناست؟

ظاهر تابلو «ورود ممنوع» که در ورودی خیابان‌ها و کوچه‌ها نصب می‌شود، دایره‌ای شکل است که نوار قرمز‌رنگی کل محیط اطراف آن را احاطه کرده است و یک مستطیل سفید‌رنگ در وسط تابلو رسم شده‌است. رانندگان وسایل نقلیه در رویارویی با این تابلو مجاز نیستند به آن معبر وارد شوند و برابر قانون با افرادی که این تابلو را نادیده می‌گیرند برخورد خواهد شد.

کاربرد‌های تابلو «ورود ممنوع»

تابلو «ورود ممنوع» برای مسیر‌هایی نصب می‌شوند که آمار‌های ترافیک آن منطقه را می‌توانند تحت‌تأثیر قرار دهند؛ بنابراین هرگز تصور نکنید که این تابلو‌ها بی‌هدف و بی‌علت در مسیری نصب شده‌اند.

در راهنمایی‌ورانندگی این تابلو در ورودی خیابان‌هایی نصب می‌شود که خودرو‌ها به هر دلیلی اجازه ورود به آن خیابان‌ها را ندارند و فقط عابران پیاده اجازه دارند که از این جهت رفت‌و‌آمد کنند.

نکته: گاهی جدا از مسائل ترافیکی این تابلو در ورودی مکان‌هایی با امنیت بالا، مناطق نگه‌داری مواد خطرناک، مناطق خصوصی و حفاظت شده یا برای جلوگیری کردن از ورود خودرو‌ها به کارگاه‌های عمرانی و صنعتی نصب می‌شود.

عاقبت «ورود ممنوع» رفتن!

با توجه به قوانین راهنمایی‌و‌رانندگی «ورود ممنوع» جزو تخلفات حادثه‌ساز است که علاوه بر جریمه نقدی، نمره منفی در سابقه رانندگی راننده وسیله نقلیه درج می‌شود.
در صورت نادیده گرفتن این تابلو اگر تصادفی به‌وقوع بپیوندد علاوه بر تهدید جان و سلامتی راننده و سرنشینان، هزینه‌های زیادی را بابت تعمیر و ترمیم و جبران خسارت ماشین وارد می‌شود. این در حالی است که برابر قانون راننده‌ای که «ورود ممنوع» را وارد شده است صددرصد متخلف است.

۴- نمره منفی عبور از محل ممنوع برای وسایل نقلیه شخصی

۶- نمره منفی عبور از محل ممنوع برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین

۹۵۰۰۰ تومان
جریمه عبور از محل «ورود ممنوع» برابر کد ۲۰۰۹ جدول جرائم راهنمایی‌و‌رانندگی

وقتی موتورسیکلت‌ها بی‌قانونی می‌کنند

بسیاری از موتورسیکلت‌ها به دلیل جثه فیزیکی کوچکی که نسبت به خودرو‌های دیگر دارند خود را مبرا می‌دانند و برخی تخلف‌ها به عنوان نمونه «ورود ممنوع» را بیشتر مرتکب می‌شوند. این‌گونه موتورسیکلت‌ها در بیشتر موارد منجر به وقوع تصادفات مختلفی می‌شوند که عمدتا هم خودشان مقصر هستند. «ورود ممنوع» جزو عمده‌ترین تخلفاتی است که منجر به وقوع یک حادثه با موتور می‌شود.

۳۴ درصد
سهم موتور‌سیکلت‌ها در تصادفاتی که در چهارماهه ابتدای امسال در مشهد رخ داده است

نتیجه بی‌توجهی به تابلو‌های «ورود ممنوع»

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که «ورود ممنوع» در سطح معابر شهر رقم می‌زند این است که راننده متخلف به محض ورود به محل ممنوعه، در سمت مخالف که ورود ممنوعیتی نداشته است، با حجم زیادی از خودرو‌ها روبه‌رو می‌شود که حق تقدم عبور دارند و می‌توانند به هیچ ترتیبی به خودرو متخلف راه ندهند. برای آنکه از تنش‌های اجتماعی کاسته شود بهترین روش این است متخلف از ادامه مسیر اجتناب کند و در شرایطی که راه بازگشت نباشد خودرو‌هایی که حق با آن‌هاست قانون نانوشته «گذشت» را اجرایی کنند.

گاهی رانندگان، به خصوص هنگام ورود به خیابان‌های فرعی، از آنجایی که تصور می‌کنند در این خیابان‌ها پلیس حضور ندارد یا تردد خودرو‌ها به نسبت دیگر مکان‌ها کمتر می‌باشد، به این تابلو بی‌توجهی می‌کنند و این مهم نمونه بارز نقض حقوق شهروندی است.

ایجاد ترافیک، هدر رفتن وقت دیگر کاربران ترافیکی از جمله نتایج بی‌توجهی ورود به محل ممنوعه است.

افزایش احتمال برخورد و تصادف‌های شاخ‌به‌شاخ با دیگر وسایل نقلیه موتوری بسیار زیاد است.

امکان برخورد وسیله نقلیه‌ای که به «ورود ممنوع» وارد شده است با عابر پیاده‌ای که اطمینان دارد وسایل نقلیه خلاف
جهت رفت‌و‌آمد نمی‌کنند زیاد است. به هر حال از سهم پنجاه درصدی عابران پیاده در تصادف‌های فوتی نمی‌توان به آسانی عبور کرد.

پرتکرار و خطرناک

تخلف «ورود ممنوع» از پرتکرارترین و خطرناک‌ترین تخلف‌هایی است که از سوی کاربران ترافیکی در شهر مشهد مشاهده می‌شود.

۱۲۲ ماده
مراجعه به ماده‌های آیین‌نامه راهنمایی‌و‌رانندگی بهترین مرجع برای آن دسته از رانندگان وسایل نقلیه است که به دور از قوانین رانندگی می‌کنند. قابل توجه آن دسته از افرادی که بی‌توجه به علائم و تابلو‌ها هستند باید عرض کنیم که برابر ماده ۱۲۲ آیین‌نامه راهنمایی‌و‌رانندگی در راه‌های یک‌طرفه رانندگان وسیله نقلیه باید در جهت و مسیر مجاز عبور کنند و حرکت برخلاف مسیر تعیین شده به هر شکل ممنوع است.

۱۸۰۰۵ مورد
تعداد اعمال قانون تخلف «ورود ممنوع» سال گذشته در مشهد

۶۲۷۵ مورد
تعداد اعمال قانون تخلف «ورود ممنوع» در پنج‌ماهه ابتدای امسال در مشهد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->