آمادگی بیمارستان شهید کامیاب مشهد برای خدمت رسانی به زائران و مجاوران استعمال سالانه بیش از ۲۰ پاکت سیگار فرد را در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار می‌دهد "گیسو" یوزپلنگ جدید در پارک ملی توران ماه خودمراقبتی: بیدارکردن توانایی بالقوه افراد برای مراقبت از خود اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در صندوق آینده‌ساز | سه میلیون تومان علی‌الحساب پرداخت شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) سفر به مشهد گران‌تر از قبل شد! در نشست هم‌اندیشی با کارشناسان تغذیه در مشهد مطرح شد: ۵۰ درصد بیماری‌ها با رژیم غذایی مرتبط هستند بیش از یک میلیون نفر زیر پوشش برنامه خطرسنجی بیماری‌های قلبی‌وعروقی قرار گرفتند اژه‌ای: در انتخابات، نقد جای خودش را به تخریب داده است کودک مرگ مغزی در مشهد به ۵ بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۳ تیر ۱۴۰۳) علائم و چگونگی درمان «تب دنگی» | مبتلایان از مصرف پروفن و ژلوفن خودداری کنند زمان پیش‌فروش بلیت قطار‌های مسافربری ویژه تابستان اعلام شد پیش‌بینی رگبار باران و رعد و برق در برخی مناطق شمالی کشور (۱۳ تیر ۱۴۰۳) پرستاران از دولت آتی چه مطالبه‌هایی دارند؟ اعلام نتایج امتحانات نهایی دانش‌آموزان، ۱۶ تیرماه | امکان اعتراض تا ۲۰ تیر سومین همایش بزرگ "خانواده باشکوه" در مشهد برگزار شد | مشارکت ۵۲۵ مادر در پویش "نذر یک فرزند" طی سه سال مجازات قتل در تصادف رانندگی+ جزییات
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

زلزله‌های افغانستان تا کی ادامه دارد؟ (۲۳ مهر ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۱۸۹۰۰۰
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
  • ۷
زلزله‌های افغانستان تا کی ادامه دارد؟ (۲۳ مهر ۱۴۰۲)
صبح امروز برای چندمین بار در روز‌های اخیر هرات در افغانستان لرزید و این زلزله ۶.۴ ریشتری در مشهد هم احساس شد. این زلزله‌ها تا کی ادامه خواهد داشت؟

به گزارش شهرآرانیوز، طی ۹ روز اخیر افغانستان ۳۱ زلزله بالاتر از ۴ ریشتر داشته که بزرگ‌ترین آن ۶.۴ریشتر در عمق ۱۰کیلومتری زمین بوده است.

بر اساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشور، زمین‌لرزه ۶.۴ریشتری، ساعت ۰۷:۰۵ امروز یکشنبه (۲۳ مهرماه) هرات افغانستان را در عمق ۱۰ کیلومتری زمین لرزاند که در مشهد هم احساس شد.

ادامه‌دارشدن زلزله‌های افغانستان نگرانی‌های زیادی را برای مردم این کشور و مناطق شرقی ایران به وجود آورده است. 

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله، چندروز پیش در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره فاصله کانون این زلزله‌ها با ایران گفته است: «کانون زلزله‌ها حدود ۱۸۰کیلومتر با مشهد و حدود ۸۰کیلومتر با پهنه فریمان و سفید سنگ در استان خراسان رضوی فاصله داشت.»

او درباره زلزله‌های افغانستان هم گفته است: «کانون زمین‌لرزه‌ها بین ۸ تا ۱۵کیلومتر بوده، چنین میزان آزادی انرژی و گسیختگی گسل موجب رخداد پس‌لرزه‌ها حداقل در چند هفته آینده و حتی چند ماه آینده خواهد شد.»

مردم باید این نکته را در نظر داشته باشند که صحبت‌های غیرکارشناسانه درباره زلزله و پیش‌بینی آن را به هیچ وجه باور نکنند و مبنای عمل قرار ندهند.  

علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه زلزله‌های غرب افغانستان ـ براساس نقشه گسل‌های کواترنری افغانستان ـ در مجاورت سامانه گسلی «هریرود غربی» واقع شده، گفته است:

واضح است که چنین تعدادی از زمین‌لرزه‌های تاثیرگذار و مخرب، به ندرت در پهنه جهان رخ داده است و چنین توالی از رویداد‌های لرزه‌ای از اتفاقات نادر در جهان است چراکه این نوع رژیم رخداد لرزه‌ای از سوی دیگر معرف تجمع تنش عمده در راستای سامانه گسلی هریرود غربی است. همچنین این وضعیت معرف پخش گسیختگی‌های گسترده در درازای طویل  سامانه گسلی است که منجر به پخش تنش و رهایی مرحله‌ای آن می‌شود. امتداد سامانه گسلی هریرود غربی به سوی غرب و خاک ایران با سامانه گسلی درونه در شمال و دشت بیاض در جنوب مجانب می‌شود که از جمله گسل‌های طویل و لرزه‌زای ایران مرکزی تلقی می‌شود.»

بیت‌اللهی در ادامه درباره مجاورت گسل‌‌های ایران و افغانستان گفته است:

آنچه از تعقیب امتداد سامانه گسلی هریرود غربی به سوی خاک ایران و ادامه آن سامانه در ایران یعنی امتداد گسل «درونه» می‌توان گفت، این است که روال معنی‌داری از سری زمانی رخدادهای افغانستان که دال بر مهاجرت زلزله‌ها به سوی غرب (پهنه ایران زمین) باشد، قابل شناسایی نیست.

امتداد گسل درونه به‌طول تقریبی ۷۰۰ کیلومتر در راستای شرق به غرب در ایران مرکزی، در ادامه سامانه گسلی هریرود در شرق به ترتیب از کنار شهرهای تایباد، تربت حیدریه، کاشمر و بردسکن به‌سمت غرب در جنوب استان خراسان رضوی می‌گذرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
1
0
ای کاش همیشه ادامه داشته باشد
رءوف
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
قلط کردی
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
1
0
من که نفهمیدم چی گفت شما فهمیدید؟!!!
محمد یوسف
Afghanistan
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
0
0
آیا امکان دوبار زلزله در ولایت هرات افغانستان اتفاق خواهد افتاد لطف نموده پیش بینی که دارین مارا هم در جریان بگزارید که فامیلم در خیابان ها شهر در فصل سرما به سر می‌بریم
?
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
0
0
یعنی چی خدا کنه ادامه داشته باشه ،این همه آدم شب و روز ندارن تو شرق کشور یکسره دارن میلرزن
محمدی
Afghanistan
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
0
0
خداکنه زودترتموم بشه بخداخیلی سخته هرلحظه منتظریه زلزله باشیم
ناشناس
Afghanistan
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
0
1
زلزله.درهرات.ادامه.دارد
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->