به گزارش شهرآرانیوز از آخرین تبلیغی که در شهر دیده اید، آیا تصویری به خاطر دارید؟ ممکن است تبلیغ غذاهای خوش رنگ و لعاب یک رستوران لاکچری در بهترین نقطه شهر روی تلویزیونهای شهری باشد یا شیرآلات رنگارنگ آشپزخانه یا سرویسهای بهداشتی برروی بیلبوردها، شاید هم تبلیغ پوشک بچه روی استرابوردها!
در هر صورت از نظر شرکتهای تبلیغاتی و طبق نظرسنجی که از سوی مردم صورت گرفته است، آن تبلیغی موفق است که با تکنیکهای نو، بیشترین مخاطب را جذب را کند. به عنوان نمونه وقتی پشت تقاطعی توقف کرده اید تا چراغ راهنمایی و رانندگی سبز شود، نور زیاد تلویزیون شهری مقابلتان شما را مجذوب خود میکند. آنچه برای شرکتهای تبلیغاتی مهم است، توجه و محو شدن مخاطبان به محتوای تبلیغی بیلبوردها و... است. مواردی که به زعم آنها ارتباط مستقیمی با بالا رفتن فروش دارد، اما از نگاه کارشناسی جانمایی اشتباه برخی بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی در شهر سبب حواس پرتی کاربران ترافیکی میشود.
به گفته سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره فرهنگ وآموزش ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی، آفتی که این روزها گریبان شهرهای بزرگ را گرفته این است که شرکتهای تبلیغاتی برای جلب توجه دست به هر روشی میزنند تا به هدف خود برسند. در ادامه این گفتگو به همراه کارشناس این شماره بیشتر در خصوص معضل بی سر و سامان بودن تبلیغات در شهر و تأثیر آن بر ترافیک و تصادفات سخن میگوییم.
با عینک رانندگی میکند. چند سال پیش عمل آب مروارید انجام داده است. ترجیحا در شب پشت فرمان نمینشیند. مسیر محل کار به خانه اش از سه راه خیام میگذرد. تلویزیون شهری سر تقاطع به علت روشنایی خارج از حد استاندارد به ویژه در شب برای رانندگی او مشکل آفرین شده است. میگوید: «چنان مجذوب تغییر رنگ و نور تلویزیون میشوم که گاهی حواسم از تغییر رنگ چراغ فرماندهی پرت میشود. بوقهای ممتد پشت سرم مرا متوجه حرکت میکند. تا نگاهم را به شیشه خودرو میاندازم دچار تاری دید میشوم.»
تحقیقات علمی ثابت کرده است افرادی که دچار بیماری چشمی آب مروارید هستند از نشانه هایی، چون تار شدن دید یا دیدن هاله و روشنایی زیاد در اطراف منبع نوری رنج میبرند. همچنین از دیگر مشکلات این بیماری که ممکن است در بین رانندگان نهفته باشد و دید آنها را سختتر کند، زمان رانندگی در شب یا در شرایط آب وهوایی بد است که در نهایت میتواند به تدریج قابلیت تشخیص رنگ را از بین ببرد.
کاسب خیابان امام رضا (ع) است. کاسبی در محدوده حرم را بیشتر از مجاوران، مختص زائران میداند. به نقل از زائرانی که از مغازه اش خرید میکنند، میگوید: «کاش کمی از این تابلوهای تبلیغاتی مثل استرابوردها را به جای تبلیغ محصولات متعدد مثل چرم و سوغات مشهد و... به مناطق گردشگری و جاذبههای شهر مشهد اختصاص میدادند.»
عدهای هم بیشتر از اینکه جذب تابلوهای تبلیغاتی شوند، محو تبلیغات اتوبوسی میشوند. خیلی از زائران شهرستانی برایشان جالب است تصاویر عابر پیاده در لحظه خطر پشت اتوبوسها چسبانده شده است. به گفته آنها علاوه بر وسایل نقلیه دیگر مثل خودروها یا موتور سیکلتها، عابران پیاده هم حواسشان را برای عبور از عرض خیابان متمرکزتر میکنند.
از طرقبه به سمت میدان آزادی با خودرو در حال حرکت بودم. ناگهان چشمم به تبلیغی که روی پل صیاد شیرازی نصب شده افتاد. اطلاعاتی را درباره گارانتی و خدمات بعد از فروش ماشین لباس شویی که هفته پیش خریداری کرده بودم، داده است. برای عکس گرفتن از تابلو یا به خاطر سپردن تلفنهای شرکت، سرعتم را کم کردم، اما از فاصله ام با خودرو پشت سری که خیلی کم است غافل شدم و این گونه شد که تصادف خسارتی سنگینی رخ داد.
در شهر مشهد در جاهایی که به لحاظ ترافیکی حساسیت بیشتری دارند و پر رفت و آمدتر هستند، تبلیغات محیطی بدون هیچ آسیب شناسی در سطح معابر شهر انجام میشود. به عنوان نمونه این تبلیغات در چهارراه آزادشهر، میدان فلسطین، سه راه خیام - سجاد و... که بُرد تماشای تبلیغات بیشتر است تجمع پیدا کرده. این در حالی است که تبلیغات محیطی از منظر عمومی آسیبهای جدی در بحث ترافیک به همراه دارد. از جمله معضلات بی توجهی به جانمایی تبلیغات محیطی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
برای انتخاب هر نوع تبلیغات در تلویزیونهای شهری، بیلبوردها، تابلوهای تبلیغاتی یا استرابوردها باید کار کارشناسی صورت بگیرد. به عنوان نمونه تبلیغ در معابر شریانی درجه ۲ با معابر بزرگراهی از زمین تا آسمان متفاوت است.
متأسفانه فارغ از نگاه کارشناسی، شرکتهای تبلیغاتی برای بیشتر دیده شدن در جهت زاویه دید و ابعاد هر چه بزرگتر نسبت به یکدیگر در حال سبقت هستند. این درحالی است که فاصله تبلیغات با چشمان کاربر ترافیکی رابطه مستقیم دارد و آنها را دچار اختلال میکند و به بینایی آنها آسیب میرساند.
میزان پرتاب نور بالا از تلویزیونهای شهری راننده یا عابر پیاده را جذب خود میکند و حواس پرتی کاربر ترافیکی را به همراه دارد. زیرا در نوربالاهای این تلویزیونها استانداردهای لازم رعایت نشده است و مشکل بینایی به ویژه در شبها را چند برابر میکند.
با توجه به استاندارد نبودن روشنایی بیشتر معابر، تضاد نوری که تلویزیونهای شهری در شب ایجاد میکنند، دو قطب مخالف را ایجاد میشود که دید راننده و عابر پیاده را مختل میکند. به ویژه برای آنهایی که عینکی هستند یا مشکل کور رنگی دارند کم و زیاد شدن نورهای الای دی باعث میشود برای چند ثانیه کاربر ترافیکی دید مناسب برای محیط پیرامون را از دست بدهد.
تکنیکهای تبلیغاتی به جهت جذب افراد، هدف شرکتهای سازنده محصولاتی است که شرکتهای تبلیغاتی آنها را تبلیغ میکنند. توجه به دادههای تبلیغاتی در شهر باعث حواس پرتی و غافل شدن از خطرات احتمالی است که گریبان رانندگان و عابران پیاده را میگیرد.
با تغییر شرایط اقلیمی به ویژه در این فصل و فصل آینده که شاهد بارندگی هستیم معضل جانمایی اشتباه تبلیغات محیطی چند برابر میشود. به این شرح که قطرات ناشی از باران بر روی شیشه خودروها نور را انعکاس میدهند و شیشههای بخار گرفته در شب با ادغام نوری که از تلویزیونهای شهری متصاعد میشود مشکل ساز میشود. بهتر است به سمت بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی ثابت پیش برویم.
در تلویزیونهای شهری برابر قانون ۲۰ درصد از فضای تبلیغاتی باید در اختیار مسائل فرهنگی قرار بگیرد که ترافیک و تصادف یکی از سرفصلهای موضوعات فرهنگی است. متأسفانه این قانون تاکنون اجرایی نشده است.
در حوزه تبلیغات میدانی و محیطی بیشتر از آنکه روی فرهنگ و آموزش ترافیک اقدامی صورت بگیرد، منافع تبلیغاتی لحاظ میشود. اگر هم شاهد اقدامی باشیم روی تابلوهای ثابت است که آن طور که انتظار میرود جلب نظر نمیکنند.
با آنکه باید در جهت رفع موانع پیش رو قدم برداشت، اما حضور پررنگ و تأثیرگذار برخی سازمانهای متولی فرهنگ در شهر، را از یاد برده ایم. یکی از مشکلات کاربردی در حوزه ترافیک امروز شهرمان به روز نشدن قوانین و روند اداری اموری است که مطابق سالهای گذشته در جریان هستند. تأییدیه جانمایی هر نوع تابلو تبلیغاتی باید از همه ابعاد از جمله میزان روشنایی، ابعاد، محل نصب و ... از سوی پلیس راهور کارشناسی شود.
با این اتفاق، کمترین حواس پرتی شامل حال کاربران ترافیکی میشود. فراموش نکنیم این روزها آمار چشمگیری (۵۰ درصدی) از مجروحان و فوتیهای تصادفهای خسارتی، جرحی و فوتی در شهرمان مربوط به عابران پیاده است که قربانی مصادیق حواس پرتی رانندگان وسیله نقلیه موتوری میشوند.
آمار دقیق و مدونی از سهم تبلیغات ترافیکی این تابلوهای فرهنگی در اختیار نیست. بنا به گزارش سازمان مربوط گاهی به فراخور موضوعات روز مثل آمار کاهشی تصادفات بزرگراه وکیل آباد با اجرای طرح انضباط ترافیکی بخشی از این فضای تبلیغاتی به ترافیک اختصاص داده میشود.
جدا از تابلوهای تبلیغاتی تجاری که حسابشان از فرهنگ و آموزش جداست. بنا به گزارش سازمان فرهنگی شهرداری مشهد کل سازههای تبلیغاتی در شهر مشهد که به موضوعات متعدد فرهنگی میپردازند، به شرح زیر است:
برابر ماده ۱۸۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، هر چیزی که باعث انحراف ذهنی و رفتاری راننده شود، ممنوع است و رانندگان موظف اند در هر حال به طور کامل به جلو توجه داشته باشند.
تابلوهای تبلیغاتی، بیلبوردها، استرابوردها و تلویزیونهای شهری از جمله ابزارهایاین ماده قانونی به شمار میآیند که گاهی در برخی جانماییهای نادرست معضلی برای ترافیک شهرها به شمار میآیند.
۳۹ درصد
برابر گزارش پلیس راهور، در شهری زندگی میکنیم که روزانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ مورد تصادف خسارتی، جرحی و فوتی در معابر به وقوع میپیوندد. علت اصلی تصادفهایی که در مشهد رخ میدهد توجه نکردن کاربران ترافیکی به جلو و جوانب است که با سهم نزدیک به ۴۰ درصد در صدر علتهای وقوع تصادف قرار گرفته است.