تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟
سرخط خبرها

تولیت آستان قدس رضوی: کم‌رنگ‌سازی نقش مهم «مادری» از جمله خسارات دوران پهلوی بر فرهنگ کشور است

  • کد خبر: ۲۰۳۹۷۷
  • ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
تولیت آستان قدس رضوی: کم‌رنگ‌سازی نقش مهم «مادری» از جمله خسارات دوران پهلوی بر فرهنگ کشور است
تولیت آستان قدس رضوی کم‌رنگ‌سازی نقش مهم «مادری» را از جمله خسارات دوران پهلوی بر فرهنگ کشور دانست.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار مادران شهدای مقاومت و بانوان منتخب چهارمین دوره طرح ملی «شکوه مادری» که در حرم مطهر امام رضا (ع) انجام شد؛ نقش «مادر» را از مهم‌ترین عوامل برای سلامت، تعالی و سعادت فرد، خانواده و اجتماع دانست و گفت: در دوران پهلوی و با نفوذ فرهنگ غربی، نقش بااهمیت، باعظمت و سرنوشت ساز مادری با هدف ستیز با بنیان خانواده، کم رنگ شد؛ به طوریکه امروز کمترکسی به ایفای نقش مهم «مادری» افتخار می‌کند.
وی با بیان اینکه انسان از دامان مادر به معراج می‎رسد؛ گفت: بهترین مهدکودک‌ها و مربیان نیز نمی‌توانند نقش مادر را برای کودک ایفا کنند، مهدکودک از مادر سلب مسئولیت نمی‌کند و نفس حضور و سخن گفتن مادر با کودک اثر وضعی منحصر به فردی دارد.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به اهمیت مقام شامخ و جایگاه والای زن در قالب «مادر» اشاره و عنوان کرد: محور تربیت و بالندگی جامعه ابتدا در خانواده شکل می‌گیرد و آن کسی که در خانواده رکن اساسی و محوریت تربیت را برعهده دارد، «مادر» است.
وی با بیان اینکه شهدا در اثر تربیت مادران شایسته به آن جایگاه والا رسیدند، عنوان کرد: مادران شهدا نه تنها در ثواب و اجر فرزند شهید خود سهم دارند؛ بلکه در اجر سایر شهدا نیز سهیم هستند، زیرا روحیه مقاومت، صبر و استقامت مادران شهدا برای سایر مادران به منظور تشویق فرزندان خود برای حضور در میدان دفاع از اسلام، الگو و درس آموز بود.

بحران پیری جمعیت کشورمان را تهدید می‎کند

حجت الاسلام والمسلمین مروی در بخش دیگری از سخنان خود به بحران پیری جمعیت که کشورمان را تهدید می‎کند، اشاره و خاطرنشان کرد: جمعیت کشور رو به پیری است و کاهش جمعیت جوان می‌تواند برای آینده کشور بحرانی غیرقابل جبران ایجاد کند؛ این مشکل با هیچ چیزی قابل جبران نیست و برطرف سازی آن زمان بر است.
وی با بیان اینکه چرخ اقتصاد، پیشرفت و فرهنگ به دست جوانان می‌گردد و جامعه بدون جوان رو به نابودی است؛ تصریح کرد: فرزند آوری موجب برکت زندگی و حتی وسعت و برکت زمان انسان است؛ لذا بانوان بسیاری هستند که در کنار فرزندآوری و تربیت فرزند به موفقیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی دست یافته‌اند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: آستان قدس رضوی توجه به موضوع جوانی جمعیت را یکی از وظایف خود می‌داند و در حد توان و امکانات در این مقوله کمک‌رسان خواهد بود؛ از این رو بخشی ویژه درمان ناباروری در بیمارستان رضوی در حال احداث است تا در این مقوله به زوج‌های جوان کمک‌رسانی شود؛ همچنین به تعدادی از مراکز درمانی ناباروری در این رابطه کمک‌هایی شده است.

انقلاب فرصت حضور زنان در اجتماع را ضمن حفظ هویت و کرامت فراهم کرد

تولیت آستان قدس رضوی همچنین با اشاره به فرارسیدن سالروز میلاد امام خمینی (ره)، ابراز کرد: امام راحل (ره) یکی از مصادیق کوثر هستند، ایشان با انقلاب اسلامی به اسلام و معنویت تولدی دوباره دادند و پرچم دیانت را در جهانی که معنویت در آن رو به فراموشی بود، بلند کرد.
وی ابراز کرد: از برکت انقلاب اسلامی تمام ادیان در سراسر جهان جانی دوباره گرفتند و نگاه به معنویت شکل جدی‌تری پیدا کرد و در ایران در حوزه بانوان گرفتار یک جریان افراط و تفرط بودیم؛ به طوریکه از یک سو رژیم ستم‌شاهی بی‌بندوباری را ترویج می‌کرد و از سوی دیگر عده‌ای قائل به این بودند که زن باید فقط در خانه بنشیند و حق هیچ فعالیت اجتماعی را ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: انقلاب اسلامی راه اسلام ناب را در حوزه زنان ارائه کرد؛ چنانکه ضمن جلوگیری از تبدیل زن به یک کالا اعلام کرد زن می‌تواند ضمن حفظ هویت و کرامت و ایفای نقش همسری و مادری، در صحنه‌های علمی، اجتماعی و سیاسی حضوری فعال و تأثیرگذار داشته باشد.

حضرت زهرا (س) برای زنان آزاده و مردان جویای کمال الگوست

تولیت آستان قدس رضوی ابعاد وجودی حضرت زهرا (س) در ساحت‎های مختلف را برای زنان آزاده و مردان جویای کمال الگو دانست و اظهار کرد: فضیلت‌ها معیار‌هایی مشترک و ثابت میان تمام انسان‌هاست که با گذشت زمان تغییر نمی‌کند و حضرت صدیقه کبری (س) خلاصه و عصاره همه خوبی‌ها و فضیلت‌ها هستند.
وی افزود: امام حسن عسکری (ع) در رابطه با جایگاه و مقام حضرت فاطمه زهرا (س) می‌فرمایند «نحن حجج اللّه على خلقه و جدّتنا فاطمة حجّة علینا، ما حجت‌های خداوند بر مخلوقین هستیم و جد ما حضرت فاطمه (س) حجت بر ماست.» از این رو حضرت صدیقه کبری (س) در قله کمالات و فضایل انسانی قرار دارند و سرتاسر زندگی آن حضرت برای بشریت درس است.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) رسالت نبی مکرم اسلام (س) و امامت و ولایت را حفظ کردند؛ تصریح کرد: حضرت فاطمه (س) در مقام مادری فرزندانی را تربیت کردند و پرورش دادند که اسلام به واسطه شجاعت، جهاد، سیره، نوع دوستی، عبودیت و علم ایشان تداوم یافت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->