فرهاد دوایی در گفتوگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به کمیاب شدن و گرانی بلیت هواپیما در خطوط پر تردد هوایی گفت: نرخ بلیتهای پروازی را عرضه و تقاضا مشخص میکند و در حال حاضر با توجه به کمبود هواپیما در ناوگان پروازی کشور، عرضه و تقاضا هیچ تناسبی باهم ندارند.
وی ادامه داد: از مجموع ۳۰۰ فروند هواپیما در کشور، نیمی از آنها به علت نبود قطعه و فرسودگی زمینگیر شدهاند و تعداد باقیمانده نیز پاسخگوی نیاز فعلی ما نیست.
دوایی خاطرنشان کرد: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما میتواند جلوی این مشکل را بگیرد و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، نبض بازار در اختیار دلالان و سامانههای فروش آنلاین بلیت است و متاسفانه روند کمبود بلیت و گرانی برخی مسیرهای پروازی ادامه خواهد داشت.
دبیر و سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی تصریح کرد: وقتی قیمت بلیت قطار به یک میلیون تومان رسیده است، چه توجیهی وجود دارد که نرخ بلیت هواپیمای مشهد-تهران یک میلیون و ۳۱۴ هزار تومان باشد و توقع داشته باشیم که بلیت هم به آسانی در دسترس ما قرار گیرد؟ آنهم با تعداد معدود هواپیما که اگر بتوانیم آنها را نگهداریم، هنر کردهایم؟
دوایی افزود: نرخ هر ساعت پرواز هواپیما در جهان، حدودا ۸۰ تا ۱۰۰ دلار است و این نرخ در ایران حدود یک سوم معادل جهانی آن است؛ بنابراین برخی ایرلاینها بهجای ارائه خدمات در ایران، مسیرهای پروازی به کشورهای اطراف را انتخاب میکنند که مبلغ بیشتری را برای آنها دربرمیگیرد.
وی تاکید کرد: دلالان به هر شکل که میخواهند نرخگذاری میکنند و نظارتی بر آنها نیست. اما آژانسها تا مبلغی بالاتر از نرخ مصوب به فروش میرسانند، توبیخ شده و پلمب میشوند؛ لذا همچنان معتقدیم اگر نرخهای بلیت آزادسازی شود، شاهد گرفتاریهای کمتری خواهیم بود و رقابت بهتری میان عرضه کنندگان خدمات به وجود خواهد آمد.