به گزارش شهرآرانیوز، محمد پذیرا امروز، ۲۶ دیماه، در تور خبری بازدید از ایستگاههای سنجش صوت و هوای اداره محیط زیست که در آستانه روز ملی هوای پاک برگزار شد، اظهار کرد: در مجموعه اداره محیطزیست شهرداری مشهد ۱۳۵ ایستگاه و دستگاه عملیات سنجش آلایندههای سطح شهر را داریم. ۲۳ ایستگاه کیفیت هوا نیز با مشارکت سازمان محیطزیست و اداره کل هواشناسی در سطح شهر در حال فعالیت بوده که ۱۱ ایستگاه مربوط به شهرداری، ۱۱ ایستگاه محیطزیست و یک ایستگاه نیز متعلق به اداره کل هواشناسی است.
وی افزود: در کنار این ایستگاهها ۱۵ ایستگاه سنجش صوت در سطح شهر عملیات پایش میزان آلودگی صوتی را انجام میدهند. مسئله آلودگی صوتی بسیار مهم است و بر رفتار ما تاثیر میگذارد. سازمان جهانی به آلودگی صوتی طاعون خاموش میگوید. یکی از مواردی که در قانون هوای پاک اشاره شده این است که باید نقشه صوت در شهرها تهیه شود و اکنون در حال انجام است.
پذیرا ادامه داد: دو ایستگاه سنجش امواج الکترومغناطیس و ۱۰ ایستگاه سنجش UV نیز داریم. در زمینه سنجش UV اولین کلانشهر در خاورمیانه هستیم که این کار را انجام میدهیم. عموما در ۶ ماه اول سال با اشعه UV مواجه هستیم. عدد ۱ و ۲ UV مناسب بوده و از ۶ به بالا خطرناک است که معمولا در تابستان در مشهد با میزان ۶ به بالا مواجه هستیم. ما همچنین ۱۱ ایستگاه هواشناسی و ۷ بارانسنج داریم. در زمینه امواج الکترومغناطیس تنها شهر در کشور هستیم که سنجش را انجام میدهیم. استاندارد ۲۸ میکرووات بوده که در مشهد ۳ و ۴ میکرووات بیشتر نیست، بنابراین دغدغهای در این زمینه وجود ندارد.
رئیس اداره محیطزیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد بیان کرد: اطلاعات به صورت آنلاین سنجش میشود، بنابراین دخل و تصرفی در شاخصها وجود ندارد. برخی از دادههای ما در سطح جهانی مورد استفاده قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه ما در مشهد ۲۳ ایستگاه کیفیت هوا داریم که با تهران برابر است و کمبودی نداریم، عنوان کرد: درخصوص ایستگاههای سنجش صوت نیز اگر ۸ ایستگاه دیگر اضافه شود، بررسیها دقیقتر میشود. تجهیزات ما نیز همه به روز و کالیبره شده است. دادههای قابل اطمینان ما در کیفیت هوا ۹۰درصد است.
پذیرا گفت: ما با تحریم مواجه هستیم، بنابراین نیاز است وابستگی خود را کاهش دهیم، به همین منظور از چهار سال پیش تلاش کردیم تجهیزات را مهندسی معکوس کنیم. تجهیزات ما از فرانسه وارد میشود که مکاتبه کردند دیگر با ایران کار نمیکنند، اما خوشبختانه با توان داخلی مجموعه توانستیم کارگاهی را برای مهندسی معکوس تجهیزات ایجاد کنیم.
رئیس اداره محیطزیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم در پایش خودروهای دودزای مشهد این است که موجب کاهش یک درصدی آلودگی هوای سطح شهر میشود، تصریح کرد: براساس مقیاس جهانی برای کاهش یک درصدی آلودگی باید ۸۰ میلیون دلار هزینه شود. یک خودرو دودزا تا ۳۲ برابر یک خودرو معمولی آلودگی ایجاد میکند. تمام اتوبوسهای شرکت واحد، خودروهای حمل پسماند و بازیافت و هر خودرویی که با شهرداری همکاری میکند تا زمانی که محیط زیست شهرداری مجوز را امضا نکند وارد چرخه کار نمیشوند.
در ادامه فاتحی، معاون اداره محیطزیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد اظهار کرد: برای پایش خودروهای دودزای شهر مشهد ۶ خودرو داریم که همراه پلیس راهور هر روز در سطح شهر تردد میکنند. ما مجاز هستیم مدرک خودرو دودزا را اخذ کنیم. دو اخطار به خودرو دودزا داده میشود، اول یک اخطار ۱۵ روزه بوده که در این مدت باید رفع نقص شود، اگر توجهی نکرد اخطار دوم که هفت روزه است به منزل صاحب پلاک ارسال میشود، اگر باز هم توجه نکرد پلاک وی توقیف میشود. ما روزانه ۹۰ مراجعهکننده داریم.
وی خاطرنشان کرد: ما اقدامات خود در این زمینه را از سال ۸۲ شروع کردیم. براساس آمار تهیه شده بیشترین فراوانی آلایندگی خودروها مربوط به مدل سال ۸۵ است. سال ۹۰ نیز دوباره افزایش داشتیم که به دلیل استفاده از سیستم انژکتور در خودروها و فراوانی آن در پراید بیشتر بود.