Google Photos به زودی می‌تواند کیفیت ویدیوهایتان را بهبود دهد ویدئو | سگ رباتیک «بوستون داینامیکس» در لباس خزدار! ویدئو | اضافه‌شدن بچه غول به کلش آو کلنز! رایتل، تنها اپراتوری که سرعت اینترنت ۴G را افزایش داده است مرورگر محبوب Arc بالاخره برای ویندوز هم منتشر شد الگوریتم جدید اینستاگرام به محتواهای دست اول اهمیت می‌دهد هوش مصنوعی آرتروز را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد | التهاب محرک اصلی آسیب مفصلی در آرتروز گذری بر خدمات ارزنده پروفسور علی اکبر جلالی ملقب به «پدر فناوری اطلاعات ایران» | سرعت به وقت خدمت ویژگی جدید Community Game Help برای پلی‌استیشن ۵ منتشر شد | راهنمای ویدئویی بازی‌ها رباتی که برای یادگیری رفتار انسان فقط به ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد! + ویدئو معرفی بازی «مردم پنهان» Hidden Folks (اندروید، IOS) + دانلود نسخۀ جدید ناتینگ فون ۲a رونمایی شد + مشخصات و قیمت سرانجام گوگل پلی می‌تواند دو برنامه را به طور همزمان دانلود کند بسیاری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض در iOS ۱۸ به‌روز می‌شوند سامسونگ اولین گوشی اندرویدی‌اش را ۱۵ سال پیش رونمایی کرد کدام مناطق و محلات مشهد دارای اینترنت فیبر نوری هستند؟ جزئیاتی تازه از قابلیت AI Explorer در ویندوز ۱۱ تریلر نسخه Early Access بازی No Rest for the Wicked اندازه نینتندو سوییچ ۲ احتمالا با نسل قبلش متفاوت باشد ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد
سرخط خبرها

آیا هِدسِت اپل ویژن پرو برای حریم خصوصی یک خطر محسوب می‌شود؟

  • کد خبر: ۲۱۰۱۱۵
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
آیا هِدسِت اپل ویژن پرو برای حریم خصوصی یک خطر محسوب می‌شود؟
هدست ویژن پرو اپل در حالی در روز جمعه در ایالات متحده عرضه شود که قیمت آن ۳۴۹۹ دلار است. بسیاری از طرفداران اپل فکر می‌کنند که این دستگاه، ارزش قیمت زیادش را دارد.

شهرآرانیوز - تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل معتقد است که ویژن پرو آینده جهان را تغییر خواهد داد. او هنگام معرفی این هدست گفت: «دوران محاسبات محیطی برای افراد فرا رسیده است. اپل ویژن پرو پیشرفته‌ترین دستگاه الکترونیکی مصرفی محسوب می‌شود که تاکنون ساخته شده است. رابط کاربری انقلابی و جادویی آن، نحوه اتصال، تولید و کاوش ما را از نو تعریف می‌کند.»

اما کاربران اپل که از توانایی‌های گوشی خود در خصوص حریم خصوصی آگاه هستند ممکن است نسبت به این دستگاه محتاط‌تر عمل کنند، زیرا بسیاری از آن‌ها نگران نحوه جمع آوری و به اشتراک‌گذاری داده‌های این هدست با اشخاص ثالث هستند. چند روز پیش در مقاله‌ای در واشنگتن پست، جفری فالر در خصوص پیامد‌های ویژن پرو نگرانی‌های زیادی را مطرح کرد.

او ویژن پرو را «یک آشفتگی در حال وقوع در حوزه حریم خصوصی» لقب داد، زیرا در حالی که اپل تدابیر امنیتی خاص خود را اعمال کرده، اما در عمل نگرانی‌هایی در مورد نحوه عملکرد این دستگاه جدید وجود دارد.

ویژن پرو چیست؟

این محصول اپل یک هدست واقعیت ترکیبی است. اپل ویژن پرو را به عنوان یک کامپیوتر فضایی انقلابی توصیف می‌کند که «نحوه کار، همکاری، ارتباط، زنده کردن خاطرات و لذت بردن از سرگرمی را تغییر می‌دهد».

ویژن پرو این کار را با ترکیب محتوای دیجیتال با دنیای فیزیکی انجام می‌دهد. شما می‌توانید از طریق سیستم عامل visionOS، که توسط چشم، دست و صدای شما کنترل می‌شود، در «تجربه‌های فضایی قدرتمند» حضور داشته باشید. اپل همچنین یک اپ استور کاملاً جدید با دسترسی به بیش از ۱ میلیون برنامه سازگار با ویژن پرو در iOS و iPadOS راه اندازی کرده است.

شما در این دستگاه می‌توانید تنها با نگاه کردن به برنامه‌ها با آن‌ها تعامل داشته باشید، برای انتخاب با انگشتان خود روی هوا ضربه بزنید، مچ دست خود را برای پیمایش میان صفحه‌ها تکان دهید و از صفحه کلید مجازی برای تایپ استفاده کنید.

چرا ویژن پروی اپل برای حفظ حریم خصوصی یک خطر محسوب می‌شود؟

در حالی که ویژن پرو ویژگی‌های جالب بسیاری دارد، اما در عین حال می‌تواند یک خطر برای حفظ حریم خصوصی نیز باشد. تصور کنید در یک اتاق انتظار هستید و شخصی در کنار شما نشسته که چهار گوشی آیفون به پیشانی‌اش بسته است. اگر چنین چیزی ببینید احتمالاً خیلی سریع جای خود را عوض خواهید کرد.

این دقیقاً همان چیزی است که وقتی کسی هدست جدید ویژن پرو اپل را دور سر خود می‌بندد، اتفاق می‌افتد. هر یک از این عینک‌ها معادل یک آیفون است که ۲ حسگر عمق، ۶ میکروفون و ۱۲ دوربین دارد. این دستگاه از این ابزار برای ردیابی مداوم افراد و اتاق‌ها در سه بعد استفاده می‌کند تا هیچکدام از حرکت‌های دست، تکان دادن کره چشم و حتی تکان خوردن بالشتک کاناپه شما را نیز از قلم نیندازد.

حالا این سوال مطرح می‌شود که چه کسی می‌تواند به نقشه‌هایی که این دستگاه‌های جدید از خانه‌های مردم می‌سازد، دسترسی پیدا کند؟
به عنوان مثال، این دستگاه می‌داند که اگر یک تلویزیون ۷۵ اینچی به جای یک تلویزیون ۴۲ اینچی در خانه دارید، احتمالاً پول بیشتری نیز برای خرج کردن دارید. ویژن پرو می‌تواند اشیاء را درک کند، بنابراین در تئوری می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما یک تخت خواب یا ویلچر یا حتی لوازم ساخت مواد مخدر در خانه دارید. کارشناسان معتقدند که همه این داده‌ها برای تبلیغ کنندگان، کارگزاران داده و یا حتی دولت، بسیار جذاب خواهد بود.

اپل برای محافظت از حریم خصوصی افراد در ویژن پرو چه می‌کند؟

با این تئوری‌های ترسناک مطرح‌شده، اپل چه اقداماتی برای محدود کردن جمع‌آوری داده‌های ویژن پرو انجام داده است؟ خوشبختانه، اطلاعات زیادی در این خصوص وجود دارد، از جمله اطلاعات حفاظتی مانند آنچه که وقتی فرد در این هدست نگاه می‌کند، چشمانش دارد به کجا می‌نگرد. همچنین یک نشانگر روی صفحه جلویی وجود دارد که مشغول ضبط بودن آن را نشان می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد که اگر کسی را با دستگاهی به سمت شما در این شکل دیدید از مسیر دید او خارج شوید.

اطلاعات ردیابی چشم، با اپل، برنامه‌های شخص ثالث یا وب سایت‌ها به اشتراک گذاشته نمی‌شود. این بدان معناست که سازندگان برنامه نمی‌توانند برای گرفتن عکس و فیلم، به دوربین این هدست دسترسی داشته باشند، بنابراین نمی‌توانند تشخیص چهره را روی افراد اجرا کنند.
مکالمات FaceTime نیز به طور پیش فرض رمزگذاری شده‌اند، به این معنی که هیچ کس حتی اپل یا دولت نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

اپل در وب‌سایت خود توضیح می‌دهد که چگونه سیستم ورودی‌های دوربین و سنسور را در این هدست بدون ارسال مستقیم اطلاعات به برنامه‌های مختلف آن کنترل می‌کند. سیستم برنامه، آن‌ها را قادر می‌سازد تا به طور یکپارچه با محیط اطراف کاربر تعامل داشته باشد و به طور خودکار ورودی را از کاربر دریافت کنند.

به طور مشابه، این سیستم راهی برای تغییر خودکار ظاهر یک نما زمانی که شخصی به آن نگاه می‌کند، ارائه می‌دهد، بدون اینکه برنامه‌های نصب شده روی این هدست هرگز بدانند کاربر به چه چیزی نگاه می‌کند.

البته در موارد معدودی که واقعاً نیاز به دسترسی به موقعیت دست یا اطلاعاتی در مورد محیط اطراف کاربر وجود دارد، سیستم از شما می‌خواهد ابتدا این مجوز را به آن بدهید.

همچنین مهم است که اشاره کنیم، همانطور که حتی فاولر در مقاله خود نیز اذعان می‌کند، نگرانی‌های او تنها حدس و گمان هستند. اپل در زمینه حریم خصوصی بسیار فعال است و سازنده آیفون همیشه می‌خواهد از اعتبار برند خود محافظت کند.

پس آیا ویژن پرو یک کابوس برای حریم خصوصی است؟

ممکن است در حال حاضر یا در آینده به خرید یک دستگاه ویژن پرو فکر کنید؛ بنابراین آیا آنطور که فالر می‌گوید واقعاً به یک کابوس حریم خصوصی پا خواهید گذاشت؟

اولین چیزی که باید در نظر گرفت این است که این یک فناوری جدید است و خطرات احتمالی آن تنها با گذشت زمان و با استفاده از این دستگاه مشخص می‌شود. فالر، مانند هر کس دیگری، فقط می‌تواند حدس بزند که چه اتفاقی می‌تواند در تئوری بیفتد.

به طور کلی، همه باید مراقب دستگاه‌های جدیدی که به جمع آوری داده‌ها مشغول هستند باشند. جیک مور، مشاور امنیت سایبری جهانی، می‌گوید: «این دستگاه مملو از حسگرها، دوربین‌ها و میکروفون‌ها می‌باشد، بنابراین می‌تواند از نظر حریم خصوصی یک کابوس محسوب شود. این پتانسیل خطر برای حجم اطلاعاتی که می‌توان با استفاده از این دستگاه، نظارت و تجزیه و تحلیل کرد وجود دارد.»

البته مجرمان سایبری نیز به دنبال پیدا کردن حفره‌های امنیتی برای سوء استفاده در ویژن پروی اپل خواهند بود. اما شایان ذکر است که اپل همچنان به‌روزرسانی‌های امنیتی را دنبال می‌کند، و اولین بسته امنیتی خود را حتی قبل از راه اندازی آن به شما می‌دهد.

نکته اصلی این است که اگر واقعاً می‌خواهید ویژن پرو را خیلی زود بخرید، این کار را با احتیاط انجام دهید. همانطور که باید هنگام خرید هر نوع فناوری جدیدی احتیاط کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->