سرخط خبرها

«سینا جعفری‌کیا» آهنگساز ایرانی، برنده مسابقه موسیقی «دوم آگوست» ایتالیا شد

  • کد خبر: ۲۴۶۰۵۳
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷
«سینا جعفری‌کیا» آهنگساز ایرانی، برنده مسابقه موسیقی «دوم آگوست» ایتالیا شد
سینا جعفری‌کیا آهنگساز ایرانی جایزه سوم مسابقه آهنگسازی ایتالیا را دریافت کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سینا جعفری کیا در این باره گفت: مسابقه موسیقی «دوم آگوست» یکی از معروفترین مسابقات آهنگسازی دنیاست که امسال سی امین دوره آن با حضور داوران برجسته برگزار شد که من رتبه سوم این مسابقه رو دریافت کردم.

وی ادامه داد: این مسابقه به یاد حادثه تروریستی دوم آگوست سال ۱۹۸۰بلونیا که طی آن ۷۵ نفر کشته و ۲۰۰ نفر زخمی شدند، هرساله در ایتالیا با حمایت دفتر

ریاست جمهوری ایتالیا و شهردار بولینا برگزار میشود که با گذشت سی سال جز مسابقه‌های مهم موسیقی در جهان شناخته شده و هرساله آهنگسازان زیادی با قطعاتشان از کشور‌های مختلف در آن به رقابت می‌پردازند.

این آهنگساز درباره قطعه خود در این مسابقه گفت: اثر من یک قطعه تک موومانی برای ارکستر سمفونیک است که کل اثر را با الهام از موسیقی ایرانی، اما با نگاه و رویکرد و تکنیک موسیقی معاصر نوشتم که البته فقط متخصص موسیقی می‌تواند حضور موسیقی ایرانی در اثرم را متوجه شود و افراد عادی با یکی دوبار گوش کردن این اثر به ضوح نمی‌توانند موسیقی ایرانی استفاده شده در آن را تشخیص دهند در واقع گوش حرفه‌ای متوجه می‌شود که من از چه ریتم‌هایی از ردیف موسیقی ایرانی یا از چه گوشه‌هایی وام گرفتم ولی این وام گرفتن خیلی پررنگ نیست، چون اگر بخواهیم کارمان در مارکت جهانی توسط ارکستر سمفونیک‌های خوب و مطرح و رهبران ارکستر حرفه‌ای دنیا دیده و اجرا شود نباید صد در صد ملی و ایرانی باشه که البته این مسئله برای هر ملیتی صادق است.

وی اظهار داشت: وقتی کمی از ملیت‌مان در ساخت آثار هنری فاصله بگیریم و فقط یک بویی از موسیقی ایرانی در موسیقی مان باشه، اما چاشنی حداکثری هارمونی، فرم، ارکستراسیون و به نوعی تمام متریال و مصالح موسیقی غربی را در آن به کار ببندیم تازه موسیقی‌مان وارد مارکت جهانی می‌شود. من هم در این مسابقه برای ساخت اثرم همین کار را کردم و بواسطه شرایط آزاد مسابقه برای تم آهنگسازی توانستم تمامیت خودم را در ساخت اثر به کار ببرم.

جعفری کیا مترجم کتاب‌های موسیقی با اشاره به اجرای اثرش در تلویزیون ایتالیا نیز گفت: یکی از امتیازات این مسابقه علاوه بر دریافت جایزه نقدی و گواهی نامه مسابقه با امضای شهردار بلونیا، آثار سه نفر برگزیده توسط ارکستر سمفونیک‌های مختلف اجرا و به طور همزمان درشبکه Rai ۵ ایتالیا پخش می‌شود.

با اشاره به اهمیت و اعتبار مسابقه آهنگسازی «دوم آگوست» افزود:در کل دنیا مسابقاتی که ارزشمند و مهم هستند اعتبارشان را از حضور داور‌های بین المللی و شناخته شده کسب می‌کنند و همین مسابقه «دوم آگوست» هم که یکی از معتبرترین مسابقه هاست به خاطر بین المللی بودن داور‌ها و شخصیت شناخته شده آنها اعتبار زیادی دارد به طوری که طی ۳۰ سال برگزاری این مسابقه اساتید و نام داران موسیقی ایتالیا و سایر کشور‌ها به عنوان داور در آن حضور داشتند از جمله آنها میتوان به ریکاردو موتی. ریکاردو شای. انیو موریکونه. سمیون بیچکوف اشاره کرد؛ و امسال نیز این مسابقه با حضور پروفسور کلازانتی پروفسور آهنگسازی دانشگاه رم به عنوان رییس هیات داوران، مایسترو شاسلین آهنگساز و پیانسیت و رهبر ارکستر فرانسوی اپرای وین و سه داور دیگر برگزار شد.

جعفری کیا با اشاره به دیگر جوایز بین المللی خود در زمینه آهنگسازی بیان داشت: من طی سال‌های اخیر موفق به دریافت جایزه در دو مسابقه آهنگسازی شدم که یکی مسابقه آهنگسازی در ایتالیا بود که کنسرواتوار میلان برگزار کرد و قطعه من برای سولو ویلن حائز جایزه شد و همان سال در کنسرواتوار اجرا شد و دیگری در

مسابقه آهنگسازی برای انجمن فرهنگی و جهانی در نیویورک بود که در آن مسابقه اثری را برای یک کوینتت زهی نوشتم که با توجه به تم مسابقه که بنام «فکرت امیراف» آهنکساز برجسته آذربایجانی برگزار شده بود اثری را ملهم از چند ملودی این آهنگساز برای یک کوینتت زهی مدرن ساختم که در نیویورک و باکو این کار اجرا شد.

جعفری کیا در پایان با اشاره به برنامه‌های آتی موسیقایی اش گفت: در حال حاضر ترجمه کتاب سوم هزار صفحه‌ای را به اتمام رساندم که در حال صفحه آرایی است که امیدوارم تا پایان سال منتشر شود.

منبع: برنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->