برنامه‌های اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به مناسبت هفته وحدت + جزئیات دینی به نام اخلاق ۵ کلیدواژه قرآنی برای شناخت رسول خدا (ص) ضرورت به‌میدان‌آوردن مردم در تحولات اجتماعی با الگوی پیامبراسلام(ص) طلوع آفتاب به افق مجاهدت | مروری بر سه دهه زندگی مرحوم آیت الله ابوالقاسم خزعلی ایرانی مثل تار و پود در قالی! نگاهی به برخی شاخص‌های رفتاری رسول خدا (ص) در خانواده براساس روایات و احادیث سیری در مقام امام‌رضا(ع) و آداب زیارت از راه دور با کتاب «در محضر انیس مهربان» برگزاری سلسله‌جلسات پرسمان دینی، هم‌زمان با هفته وحدت در حرم امام‌رضا(ع) پیکر مطهر سرباز شهید وطن در آغوش مشهدالرضا (ع) | آیین تشییع و بدرقه پیکر شهید «ربیع‌زاده» برگزار شد + فیلم تشییع پیکر پاک «امیر ابراهیم‌زاده» شهید مرزبانی، در زاوه خراسان رضوی + فیلم معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد: فعالیت‌های قرآنی باید در صدر اولویت‌های فرهنگی کشور باشد لزوم توجه به فرهنگ‌سازی اسلامی و تربیت سربازان فرهنگی و دینی رونمایی از شماره هفتم نشریه «منش استادی» در یک رویداد قرآنی قرآن؛ راهنمای اصلی تحول اجتماعی و تجسم ارزش‌های الهی است اجتماع سربازان کوچک امام زمان(عج) و مادران تمدن‌ساز در مشهد استقبال بی‌نظیر از جشنواره قرآنی باران وحی با ارسال ۱۲۰ هزار اثر از سراسر کشور تشرف ۵۰ هزار زائر اردوزبان به حرم مطهر رضوی در دهه آخر ماه صفر ماجرای وقف مدرسه میرزا جعفر برای حرم امام‌رضا(ع)
سرخط خبرها

ضرورت به‌میدان‌آوردن مردم در تحولات اجتماعی با الگوی پیامبراسلام(ص)

  • کد خبر: ۲۵۱۰۷۴
  • ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
ضرورت به‌میدان‌آوردن مردم در تحولات اجتماعی با الگوی پیامبراسلام(ص)
رئیس سازمان تبلیغات کشور با اشاره به الگوی پیامبراسلام(ص)، بر لزوم تبیین و روشن‌سازی مشکلات برای مردم محلات و بر نقش محوری مساجد در این فرایند، تأکید کرد.

الهام اسماعیلی | شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی امروز (۲۶ شهریور ۱۴۰۳) در نشست ملی طرح شهید دارایی (راهبری محلات با محوریت مساجد) که در محل سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، به بررسی جایگاه و نقش مردم در تحولات اجتماعی پرداخت و بر اهمیت مشارکت فعال مردم در حل مسائل و مشکلات جامعه، تأکید کرد.

وی با اشاره به زندگی پیامبر اسلام حضرت محمد(ص)، اظهار داشت: اسوه‌بودن پیامبر نه‌تنها در رفتار‌های فردی ایشان، بلکه در نحوه هدایت جامعه نیز قابل مشاهده است. پیامبر اسلام(ص) فقط یک الگو برای رفتار‌های شخصی نبود، بلکه او جامعه‌ای را که در آن زندگی می‌کرد، حرکت داد و تغییراتی اساسی در آن ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: این مسئولیتی است که هر فرد باید در محل زندگی خود بر عهده بگیرد؛ با تلاش برای رفع مشکلات و ارتقای وضعیت جامعه، چه در ابعاد معنوی و دینی و چه در ابعاد مادی و دنیایی.

قمی با تأکید بر نقش حیاتی مردم در تحولات محلی، به ذکر مثالی پرداخت و گفت: گاهی یک فرد با ابتکارات و اقدامات خلاقانه خود می‌تواند تحولی بزرگ در محله‌اش ایجاد کند.

 او به نمونه‌ای اشاره کرد که در آن، یک فرد با شناسایی مشکلات محله و مطالبه‌گری از مسئولان، توانست مردم را همراه کند و خط راه‌آهنی را که به منبع فساد و مشکلات تبدیل شده بود، از محله حذف کند. این مثال نشان می‌دهد که در بسیاری از موارد، همراهی و مشارکت مردم اصلی‌ترین عامل موفقیت در ایجاد تحولات محلی و حل مسائل پیچیده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه، افزود: روش اسلامی برای ایجاد تحول در جامعه، تبیین و روشنگری است. پیامبر اسلام(ص) نیز با تبیین حقایق و روشن‌کردن مسائل برای مردم، جامعه‌ای را که از ضعف‌ها و کاستی‌های بسیاری رنج می‌برد، به سوی پیشرفت و تعالی هدایت کرد.

 وی تصریح کرد که تبیین، به معنای ارائه و روشن‌کردن مسائل و مشکلات به‌گونه‌ای است که مردم آن‌ها را به‌درستی درک کرده و انگیزه لازم برای حل آن‌ها را پیدا کنند.

محمد قمی با اشاره به تجربه‌های گذشته، افراد جامعه را دعوت کرد تا در ایام میلاد پیامبر اسلام(ص)، این روش را در محلات و شهر‌های خود به کار گیرند.

 او خاطرنشان کرد که پیامبر اسلام(ص) چه چیزی به اعراب داد که آنان را از جایگاه پیشین خود به‌مراتب بالاتر و برتر رساند؟ این تحول بزرگ تنها با تبیین و روشنگری ممکن شد. وقتی مسائل به‌درستی برای مردم روشن و قابل‌فهم می‌شوند، فاصله زیادی تا حل آن‌ها و ایجاد تحولات مثبت باقی نمی‌ماند.

حجت‌الاسلام قمی با تأکید بر نقش مهم رسانه‌ها و روایتگری در تبیین حقایق، افزود: تا زمانی که گره‌های ذهنی و فکری باز نشوند، نمی‌توان حرکت‌های بزرگ و تحول‌آفرین را به ثمر رساند. 

وی ابراز داشت: پیامبر خدا(ص) با روشن‌کردن حقیقت و ارائه واقعیت‌ها، انسان‌ها را به سمت رشد، توسعه و پیشرفت سوق داد. در زمان حاضر نیز هر فردی در هر محله باید به دنبال بومی‌سازی روش‌های تبیین و روشنگری برای منطقه خود باشد تا از این طریق بتواند زمینه‌ساز تحولات اجتماعی و ارتقای سطح جامعه شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->