خدمات آموزشی به بازماندگان جنگی بخشی از فرهنگ ملی شد طعمی که ادب به اخلاق و ایمان می‌دهد تا مهربانی بیشتر شود وداع با پیکرهای ۹ شهید مرزبان تازه‌تفحص‌شده در معراج شهدای تهران برنامه سه‌شب مناجاتخوانی حاج منصور ارضی همزمان با شهادت امام کاظم(ع) و مبعث پیامبر(ص) در حرم رضوی اجرای سند مهدویت به دست مردم محقق ‌می‌شود فصل دوم برنامه تلویزیونی مهنا به‌زودی از رسانه ملی پخش می‌شود پخش فصل جدید مستند ملازمان حرم به‌زودی از شبکه افق + فیلم هفدهمین رویداد استارتاپی اسلامی – قرآنی طلوع برکت مراسم تشییع پیکر همسر شهید برونسی در مشهد برگزار شد (۴ بهمن ۱۴۰۳) + فیلم ابهامات حذف دهک‌بندی ایثارگران رفع شد آیت‌الله عبدالله جوادی آملی: رضایت به فعل باطل، هم‌تراز انجام آن است فراخوان ثبت‌نام در «طرح ملی انسان مسئول» ویژه ماه مبارک رمضان، منتشر شد ریزش کاشی‌کاری‌های مسجد تاریخی سید اصفهان چهره سال همایش ملی سلامت معنوی اسلامی شناخته شد علی غلام آزاد، راهی مسابقات بین‌المللی قرآن الجزایر شد وزیر آموزش و پرورش: آسیب‌های دانش‌آموزان و دانشجویان از باورهای اعتقادی متناقض نشئت می‌گیرد درس‌نامه زندگی با آیه‌ها ویژه ماه مبارک رمضان روانه بازار شد رویداد ملی طبا، بستری برای درآمدزایی طلاب
سرخط خبرها

اجرای سند مهدویت به دست مردم محقق ‌می‌شود

  • کد خبر: ۳۱۲۴۵۵
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶
اجرای سند مهدویت به دست مردم محقق ‌می‌شود
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: من معتقدم در سیاست‌گذاری با رویکرد مهدویت مردم باید مشارکت کنند و سند توسعه مهدویت و انتظار باید به دست آنها محقق شود.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در سند توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار مورد توجه واقع شده مقوله حکمرانی مهدوی است، در مورد تاثیر و جایگاه این مولفه در حکمرانی دینی، اظهار کرد: البته اسناد دیگری نیز در نقشه مهندسی فرهنگی کشور وجود دارد مثل سند موسیقی، سینما، هنر‌های تجسمی، هنر‌های نمایشی و ...، اما در این میان سند مهدویت، به لحاظ رویکرد یک سند حاکم است به این معنا که به ما رویکرد مهدویت و انتظار را آموزش می‌دهد تا جایی که در اسناد دیگر این رویکرد مورد توجه قرار می‌گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای مثال اگر سند هوش مصنوعی، یا سند نانو یا سند فناوری کوانتومی یا سند‌های فرهنگی دیگر مثل سند میراث فرهنگی و صنایع دستی و هنر‌های دیگر مطرح است همه با این رویکرد و رهیافت انجام می‌شوند که انتظار فرج را در جان مردم ایجاد کنند و از سوی دیگر حکمرانی‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... در مسیر ظهور انجام شود؛ لذا از این نظر است که سند مهدویت یک سند حاکم بر سایر اسناد محسوب شده و در عرصه‌های مختلف حکمرانی حضور دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد نقش نهاد‌ها و سازمان‌ها در توسعه سند مهدویت و انتظار، گفت: اشاره به این نکته ضرورت دارد که ما وصف مهدوی را در کنار واژه حکمرانی می‌آوریم چراکه برای مثال یک وقت گفته می‌شود: حکمرانی خانواده، حکمرانی فرهنگ، حکمرانی علم و...، در هرکدام یک مساله مورد توجه قرار گرفته است، وقتی می‌گوییم حکمرانی خانواده در اینجا خانواده موضوع است و می‌خواهیم حکمرانی را داشته باشیم که در مورد موضوع آن سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری هم داشته باشیم.

باید به حکمرانی مهدوی به عنوان رهیافت جاری در سایر حکمرانی‌ها توجه کنیم

وی افزود: مثلا وقتی می‌گوییم حکمرانی مهدوی، این مهدوی بودن یک وصف حکمرانی است یعنی اینجا مهدویت وصفی است که به ما یک رویکرد می‌دهد، با توجه به آنچه که اشاره شد حکمرانی مهدوی رویکردی برای حکمرانی‌های دیگر است یعنی اگر قرار است در حوزه حکمرانی خانواده، حکمرانی فرهنگی، حمکرانی اقتصاد کار کنیم یکی از مسایل و ویژگی‌های مهم این است که با رویکرد مهدویت و انتظار فرج آن حکمرانی محقق شود، برای مثال اگر حکمرانی می‌خواهد سیاست‌ها و باید و نباید‌هایی را برای تقویت و تحکیم خانواده داشته باشد باید خانواده مهدوی را تربیت کند، یعنی خانواده‌هایی که در ایران گسترش یابند که علاقه و بینش نسبت به امام زمان (عج) داشته باشند و کنش و رفتارشان در محیط‌های مختلف اعم از  مدرسه، بیمارستان، بازار، کارخانه و... با رویکرد مهدوی باشد و به گونه‌ای کار کنند که زمینه برای ظهور فراهم شود، بنابراین باید به رویکرد حکمرانی مهدوی به عنوان یک رهیافت توجه کنیم که سریان در سایر حکمرانی‌ها داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد نقش مردم در توسعه حکمرانی مهدوی، تأکید کرد: تصویب این سند جزو آخرین اسنادی بود که توسط شهید رئیسی امضا و ابلاغ و در آنجا ذکر شد که این مهم عمدتا باید از سوی مردم انجام شود، اساسا هر وقت بخواهید مقوله‌های قدسی را با برنامه‌ریزی و هزینه‌های دولتی انجام دهید نتیجه نخواهید گرفت و مردم کنار می‌روند.

وی ابراز کرد: در ایام ماه محرم و عزاداری برای حضرت ابی‌عبدالله (ع)، حاکمیت بسترسازی می‌کند و هیئات مذهبی بیرون می‌آیند و نیروی انتظامی تامین امنیت می‌کند، اما هیئات دست حاکمیت نیستند، سازمان تبلیغات اسلامی کمک و حمایت می‌کند، اگر هیئتی کمبودی داشته باشد دولت کمک می‌کند، اما در نهایت هیئات به دست مردم اداره می‌شوند و نام امام حسین (ع) بیش از هزار سال است که زنده مانده و جریان‌سازی می‌کند؛ مهدویت نیز دقیقا به همین شکل است، وقتی نیمه شعبان از راه می‌رسد مردم هزینه می‌کنند و موکب برپا می‌کنند، البته حاکمیت نیز بسترسازی می‌کند، بنابراین مساله حکمرانی مهدوی باید به دست و تدبیر مردم محقق شود.

مردم نقش مهمی در اجرای سند مهدویت و انتظار ایفا می‌کنند

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر بگوییم در مقوله حکمرانی مهدوی، دولت سیاست‌گذاری کند و تصدی‌گری با مردم باشد، من معتقدم که حتی در سیاست‌گذاری با رویکرد مهدویت هم باز مردم باید مشارکت کنند؛ این تعبیر زیبای مقام معظم رهبری را در مورد حکمرانی مردمی باید مورد توجه قرار دهیم و اینکه ایشان تاکید دارند که حکمرانی مردمی یعنی مردم در سیاست‌گذاری‌ها نقش داشته باشند؛ لذا با توجه به آنچه که اشاره شد در تدوین سند توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار علاوه بر حضور نخبگان و فعالان عرصه مهدویت، از سوی دیگر این سند با مشارکت مردم نیز نوشته شد نَه اینکه چند نفر در شورای عالی انقلاب فرهنگی بنشینند و این سند را بنویسند، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی دخالتی در نوشتن این سند نداشتند بلکه در تصویب آن نقش داشتند.

منبع: شبستان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->