دفاع سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از پیش دبستانی اجباری | الگوی «۳-۳-۵-۱» بهتر از «۳-۳-۶» سامانه «سو» مسیر مطالبه‌گری مردمی را شفاف، امن و قابل پیگیری می‌کند | ۸۶ درصد گزارش‌های مردمی در یکسال اخیر به نتیجه رسیده است توضیحات نماینده مجلس درباره کاهش سن بازنشستگی مادران شاغل توضیحاتی درباره پرداخت مطالبات تأمین اجتماعی از سوی دولت (۱۹ مهرماه ۱۴۰۴) ایجاد مزاحمت و  درخواست‌های نامشروع  با گرفتن عکس‌های خصوصی | دستگیری عمه خانم آموزش و پرورش شایعات کمبود کتب درسی را تکذیب کرد | تحویل همه سفارشات ثبت شده در سایت پیگیری آموزش و پرورش برای اجباری‌کردن پیش‌دبستانی ۲ | دریافت ابلاغیه شهریه به معنی مجوز فعالیت مرکز است تنها ۱۵ درصد دانشجویان از طریق کنکور وارد دانشگاه می‌شوند سامانه «سو» زبان مردم در بیان دغدغه‌ها و دیده‌بان رفع مشکلات شهری است ظرفیت ۲ برابری کاروان عمره دانشگاهیان در سال ۱۴۰۴ | مهلت ثبت‌نام فردا (یکشنبه، ۲۰ مهر) به پایان می‌رسد اعلام نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۴ به تعویق افتاد | زمان جدید انتشار نتایج اقداماتی برای کاهش آمار طلاق در مجتمع قضایی شهید مطهری مشهد | میانجیگری برای حفظ خانواده معجزه هنردرمانی در مراکز توانبخشی | ۱۰۶۱ «خانه هنر» در مراکز بهزیستی کشور برگزار می‌شود آغاز تورهای گردشگری در تربت‌حیدریه با آغاز فصل برداشت زعفران سرنوشت توله خرس گمشده پارک پردیسان در هاله‌ای از ابهام قامتی: مشکلات اقتصادی خراسان رضوی با راهکارهای تسهیلگرانه برطرف می‌شود درمان آب مروارید در مشهد، هم‌سطح کشور‌های پیشرفته پرونده «شهید سلامت» دکتر رهام مهدوی‌نیا در مشهد پس از پیگیری‌های مداوم تأیید شد ۳ رکن اساسی سلامت کودکان را بشناسید ۴ دلیل شیوع سرطان در استان‌های شمالی | مراقب ماهی شور باشید پرداخت معوقات حقوق فروردین‌ماه بازنشستگان تأمین اجتماعی از دوشنبه (۲۱ مهرماه ۱۴۰۴) داغی و سوزش کف پا نشانه چیست؟ راهکاری برای رفع گرفتگی بینی | خلط پشت حلق را چگونه درمان کنیم؟ آیا قطره‌های چشمی جایگزین عینک مطالعه می‌شوند؟ ارائه روزانه ۷۰ هزار خدمت در درمانگاه‌های خصوصی مشهد | ۷ هزار پزشک و پرستار در مراکز درمانی خصوصی مشغول به کار هستند درمانگاه‌های مشهد گرفتار مشکلات مالی هستند| زنجیره ورشکستگی مراکز درمانی باید قطع شود علت آتش‌سوزی امشب و مشاهده دود در شرق تهران(خیابان دماوند) چه بود؟ (۱۸ مهر ۱۴۰۴) تعطیلی ۲۴ درمانگاه خصوصی مشهد در ۵ سال اخیر | بدقولی بیمه‌ها، بلای جان مراکز درمان سرپایی + فیلم دستگیری عامل اسیدپاشی به رئیس شورای شهر «درود» خراسان رضوی
سرخط خبرها

علائم اختلالات یادگیری در کودکان کدام‌اند؟

  • کد خبر: ۳۳۲۳۴۳
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۰
علائم اختلالات یادگیری در کودکان کدام‌اند؟
رئیس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال با اشاره به علائم رایج اختلالات یادگیری در کودکان گفت: اختلالات یادگیری ممکن است در نوزادان نارس و کم‌وزن و کودکانی که از مادران با بارداری پرخطر متولد شده‌اند، شیوع بیشتری داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، فرین سلیمانی، درباره علائم اختلالات یادگیری اظهار کرد: اختلالات یادگیری یکی از مشکلاتی است که معمولاً پس از ورود کودک به دبستان خود را نشان می‌دهد، زیرا ممکن است کودک با مشکلاتی در خواندن، نوشتن یا ریاضیات مواجه شود. از همین رو، این اختلالات اغلب با برچسب‌هایی مانند «اختلال در خواندن»، «اختلال در نوشتن» یا «اختلال در ریاضیات» شناخته می‌شوند. با این حال، در دوران پیش‌دبستانی معمولاً علائم آشکاری از این اختلالات دیده نمی‌شود، گرچه والدین و مربیان در دوره مهدکودک ممکن است متوجه تفاوت‌هایی میان کودک و همسالانش شوند.

وی همچنین افزود: شیوع اختلالات یادگیری در میان دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بین ۵ تا ۶ درصد است و این میزان در پسران به‌مراتب بیشتر از دختران گزارش شده است. اختلالات یادگیری یکی از چالش‌های عمده در نظام‌های آموزشی است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر توانمندی‌های تحصیلی و اجتماعی کودکان و نوجوانان بگذارد. اختلال یادگیری به ناتوانی‌هایی اطلاق می‌شود که فرد، علی‌رغم بهره هوشی عادی، در کسب برخی از مهارت‌های مورد انتظار مانند خواندن، نوشتن، تکلم یا استدلال در ریاضیات، در مقایسه با کودکان هم‌سن خود عملکرد متفاوتی دارد؛ به‌عبارت‌دیگر، کودکان دچار اختلالات یادگیری دارای ضریب هوشی بهنجار و رفتار و ظاهری طبیعی هستند، اما از نظر مهارت‌های خواندن، نوشتن و ریاضی، علیرغم بهره‌مندی از امکانات تحصیلی مناسب، با مشکل مواجه‌اند.

اگرچه این اختلالات معمولاً در دوران کودکی تشخیص داده می‌شوند، اما در بسیاری از موارد، کمبود آگاهی و شناسایی دیرهنگام می‌تواند اثرات منفی در زندگی تحصیلی و حرفه‌ای فرد به‌جای بگذارد. از همین رو، تشخیص به‌موقع و ارائه حمایت‌های آموزشی و توانبخشی مناسب برای کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات یادگیری، از ارکان اصلی بهبود وضعیت آنها و ارتقای کیفیت آموزشی جامعه به‌شمار می‌رود.

سلیمانی افزود: اگر کودک از مادری متولد شده باشد که سابقه بارداری پرخطر داشته است، احتمال بروز اختلالات یادگیری در او بیشتر است. همچنین کودکانی که نارس به دنیا آمده‌اند، یا نوزادانی که به‌مدت طولانی در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) بستری بوده‌اند، یا هنگام تولد وزن پایینی داشته‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این اختلالات قرار دارند.

سلیمانی ادامه داد: یکی از علائمی که ممکن است در این کودکان دیده شود، وجود اختلالات پردازش حسی است؛ به‌عنوان‌مثال، حساسیت بیش‌ازحد به لمس یا کاهش حساسیت نسبت به درد. با این حال، تا زمانی که کودک وارد مدرسه نشود، نمی‌توان صرفاً بر اساس این علائم، تشخیص قطعی در مورد اختلالات یادگیری داد.

رئیس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال درباره میزان موفقیت درمان اختلالات یادگیری بیان کرد: این اختلالات در قالب یک طیف تعریف می‌شوند؛ به این معنا که با مداخله به‌موقع و توانبخشی مناسب می‌توان شدت آنها را کاهش داد. برای مثال، میزان اختلال در یادگیری را می‌توان از حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد به کمتر از ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داد. هرچه تشخیص زودتر انجام شود و مداخلات دقیق‌تر و کامل‌تر باشند، نتایج بهتری حاصل خواهد شد. درمان این اختلالات در مراکز و مؤسسات توانبخشی کشور انجام می‌شود.

وی درباره اقداماتی که در کشور برای شناسایی اختلالات یادگیری انجام می‌شود نیز گفت: در کشور ما، غربالگری‌های رایگان در شبکه بهداشت و درمان برای تشخیص اختلالات یادگیری در دوران پیش‌دبستانی و پیش از ثبت‌نام در کلاس اول ابتدایی انجام می‌شود. با این حال، متخصصان بر این باورند که می‌توان غربالگری‌های دقیق‌تری را برای شناسایی بهتر و زودتر این اختلالات در سنین پایین‌تر طراحی و اجرا کرد، که این امر می‌تواند به بهبود وضعیت این کودکان کمک شایانی کند.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->