۲ دختربچه در بندرعباس قربانی حریق خانگی شدند کل و بز ایرانی؛ گونه‌های در معرض خطر دیده می‌شوند + ویدئو آتش‌سوزی گسترده کارگاه گاز مایع در شیراز مهار شد پیش‌دبستانی در یک قدمی اجباری شدن ثبت ۱۲۸ زلزله در کشور طی یک هفته گذشته (۱۰ آبان ۱۴۰۴) | خراسان رضوی در صدر لرزه‌خیزترین استان‌ها جهان وارونه شد | سالمندان جلوتر از جوانان در ماراتن دیجیتال! توضیحات تأمین اجتماعی در خصوص کسر یک درصد از حقوق بازنشستگان صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در پی پیش‌بینی رگبار باران در خراسان رضوی (۱۰ آبان ۱۴۰۴) ارائه تسهیلات و تخفیفات ویژه اقامتی به بازنشستگان و وظیفه‌بگیران کشوری از روز دوشنبه (۱۲ آبان ۱۴۰۴) نارضایتی بازنشستگان از قرارداد بیمه تکمیلی حق مناطق جنگی به کدام بازنشستگان پرداخت می‌شود؟ +جزئیات حکمت کارت آبان بازنشستگان لشکری شارژ شد (۱۰ آبان ماه ۱۴۰۴) + مبالغ واریزی واریز معوقات بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در هفته جدید ادامه دارد (۱۰ آبان‌ماه ۱۴۰۴) بازداشت مأمور پلیس در پرونده تیراندازی جاده رودان هرمزگان معجزه کاهش وزن با مصرف عصاره یک چای معروف پانسمان بیماران پروانه‌ای، قربانی تحریم‌های آمریکا تفاوت آنفلوانزا با دیگر بیماری‌های ویروسی تنفسی چیست؟ خوردنی‌هایی برای کاهش علائم اختلال عاطفی فصلی انسداد ۸ سایت غیرقانونی فروش بلیت هواپیما | مسافران پیش از خرید، استعلام مجوز سایت را بگیرند پاسخ فرودگاه مشهد به خبر «درهای بسته» بر روی مسافران | اختلال در اتوماتیک، علت تأخیر ورود بود (۱۰ آبان ۱۴۰۴) + فیلم کلاهبردار حرفه‌ای با اعتراف به ۱۷ فقره کلاهبرداری میلیاردی دستگیر شد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) اولین پرواز مستقیم تهران-وین روز دوشنبه (۱۲ آبان ۱۴۰۴) انجام خواهد شد بیش از نیم‌میلیون تولد در هفت‌ماهه نخست ۱۴۰۴ برخورد یک هواپیما با ساختمان مجاور فرودگاه در تبریز + جزئیات (۱۰ آبان ۱۴۰۴) راهکار‌هایی برای پیشگیری از مسمومیت در کودکان مدیرعامل راه آهن: مسافران ایرانی با قطار پُرسرعت به آنکارا می‌روند سرطان پروستات دومین سرطان شایع مردان ایرانی | سالانه ۱۰ هزار مورد جدید در کشور ثبت می‌شود پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (شنبه، ۱۰ آبان ۱۴۰۴) | مشهدی‌ها منتظر بارش باران باشند  مصدومیت ۱۳ مسافر بر اثر واژگونی اتوبوس در شهرستان گلبهار خراسان رضوی (۱۰ آبان ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

در مدارس، چالش کمبود نیروی مشاوره‌ای توانمند داریم

  • کد خبر: ۳۳۵۲۵۳
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۸
در مدارس، چالش کمبود نیروی مشاوره‌ای توانمند داریم
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه وظیفه کمک به دانش‌آموزان در گذر از دوره بلوغ بر عهده افراد متعهد و آگاه است، گفت: عوامل تربیتی باید افرادی آگاه باشند تا بتوانند با هر دانش‌آموز متناسب با دوران رشدی‌اش تعامل کنند و به‌جای برنامه‌های کادربندی‌شده و یکسان برای همه، بر اساس شناخت و درک درست، با آن‌ها تعامل مناسب داشته باشند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی لطیفی درباره مسائل مختلف حوزه تربیتی در نظام آموزش و پرورش گفت: در مسئله بلوغ ویژگی تاثیرپذیری فردی نقش مهمی ایفا می‌کند. عوامل تربیتی باید افرادی آگاه باشند تا بتوانند با هر دانش‌آموز متناسب با دوران رشدی‌اش تعامل کنند و به جای برنامه‌های کادربندی شده و یکسان برای همه دانش‌آموزان، بر اساس شناخت و درک درست، با آنها تعامل مناسب داشته باشند. باید دانست وظیفه کمک به دانش‌آموزان در گذر از دوره بلوغ بر عهده افراد متعهد و آگاه است.

وی با بیان اینکه با توجه به انتظارات گسترده‌ای که از آموزش و پرورش وجود دارد، نقطه ضعف اصلی در مسائل تربیتی خاص دانش‌آموزان همانند بلوغ، چالش کمبود نیروی تربیتی و مشاوره‌ای توانمند است افزود: باید فرآیند تقویت این نیرو‌ها جدی‌تر پیگیری شود. تا جایی که بنده خبر دارم، طراحی‌های خوبی در معاونت پرورشی در این زمینه انجام شده، لکن به حمایت مجموعه‌های خارج از آموزش و پرورش هم نیازمند است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به چالش‌های نیروی انسانی، مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش را کمبود نیروی انسانی تربیتی و مشاوره‌ای آگاه و متعهد دانست و ادامه داد: باید این واقعیت را بپذیریم که در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش از نظر کیفی، به اندازه کافی چالش نیروی انسانی وجود دارد، هرچند کار‌های قابل تقدیری در این زمینه انجام شده، اما کافی نیست.

تغییر نگاه از کتاب محوری به سمت برنامه محوری از ماموریت‌های سازمان پژوهش در دوره جدید

لطیفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تغییرات کتب درسی گفت: یکی از ماموریت‌های سازمان پژوهش در دوره جدید، تغییر نگاه از کتاب محوری به سمت برنامه محوری است، زیرا مطالبات و نیاز‌های جامعه فراتر از آن است که بتوان تنها با کتاب آنها را برآورده کرد. باید فرصت‌های غنی یادگیری و تربیتی در قالب برنامه‌درسی طراحی شود تا مدرسه به محیطی اثرگذار و تربیتی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین محور‌های سند تحول، چرخش از تمرکز صرف بر کتاب درسی به سمت برنامه درسی در مدرسه است افزود: از آنجا که اقلیم‌ها و بوم‌های متفاوتی در سراسر کشور وجود دارد، باید چارچوب‌هایی تدوین کنیم که امکان بومی‌سازی بخش‌هایی از محتوا و تنوع در یادگیری فراهم شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیران و معلمان مدارس نباید صرفاً مجری کتاب‌های درسی باشند، بلکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بتوانند سطح‌هایی از برنامه را با شرایط منطبق کرده و متناسب با نیاز‌های متنوع مناطق و تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان کار را پیش ببرند ادامه داد: بر همین اساس، طرحواره «اجرای برنامه درسی تا سطح مدرسه» در نظر گرفته شده که قرار است به صورت آزمایشی در دوره اول ابتدایی و در چند مدرسه اجرا شود. در این طرح، نقش مدرسه به عنوان محور تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌ها، ارتقاء یافته است.

لطیفی با بیان اینکه در این طرح، «برنامه درسی مدرسه‌ای»، «بسته‌های یادگیری جدید» و «نظام پشتیبانی علمی از مدرسه» سه خدمت اساسی است که به مدرسه ارائه می‌شود عنوان کرد: هدف این است که در آغاز، به صورت آزمایشی محدود در پایه اول ابتدایی اجرا و نظارت و ارزشیابی‌های مستمر نیز انجام شود، زیرا دوره اول ابتدایی حساس‌ترین دوره است.

وی با بیان اینکه یکی از کاستی‌های فعلی، فاصله میان برنامه درسی قصدشده و برنامه درسی در صحنه اجرای واقعی است اظهار کرد: دلیل این مسئله هم معمولا بی‌توجهی به نیاز‌های دانش‌آموز و مهم‌تر از آن، شکل نگرفتن فهم مشترک درباره اهداف و محتوای برنامه بین برنامه‌ریز و عوامل مدرسه به خصوص معلم است. برای رفع این نقص، امسال برای پایه اول ابتدایی اجرای آزمایشی به صورت محدود در تعداد بسیار محدودی از مدارسی خواهد بود که به صورت مستمر در طول سال ارتباط، پشتیبانی و رصد با آنها داشته باشیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->