توجه به ترویج فرهنگ رضوی در شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی کتاب «خورشید هشتم» منتشر شد | روایتی از نقش آفرینی امام رضا (ع) در فرهنگ و تمدن دوران عباسی «اگر آوینی بود» جنگ ۱۲ روزه را چطور روایت می‌کرد؟ مسابقه قرآنی ویژه ایثارگران و خانواده شهدا فراخوان پیشنهاد شعار مشترک فاطمیه ۱۴۰۴ منتشر شد اعلام همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با سینمای جوان بیش از ۵ میلیون ایرانی در صف انتظار اعزام به عمره، باوجود افزایش ظرفیت مسئله غزه نشان داد که لازمه اصلی صلح، برقراری عدالت است لایحه جدید قانون ممنوعیت حجاب در ایتالیا جنجال به پا کرد انتشار فراخوان نوحه‌های فاطمی با محور «استقامت و مقاومت در اقشار امت» اعتبار ویزای حج عمره به یک ماه کاهش یافت + علت نقشه‌خوان رزم و ایثار | یادی از شهید مهدی زین‌الدین، یکی از فرماندهان عملیات محرم در دوران دفاع مقدس شخصیت را به‌سوی عزت ببریم راز گفتن «ان‌شاء‌الله» | نگاهی قرآنی و روایی به نقش مشیت الهی در زندگی انسان ناگفته‌هایی از شخصیت آیت‌الله میرزا جوادآقا تهرانی(ره) فهم ظلم؛ پیش‌شرط عطش واقعی برای عدالت ۵ دستورالعمل از امام زمان (عج) برای رهایی از سردرگمی | مهدی (عج) قبله هدایت انسان امروز پیشینه ترمیم بنای مسجد جامع گوهرشاد به بهانه تعمیر گلدسته‌های آن | تاریخ ۶۰۰‌ساله مرمت در میراث گوهرشاد‌بیگم هدیه‌ای به نام مهربانی پناه بی‌پناهان بود | یادی از عباس تربتی، معروف به حاج آخوند، واعظ و عارف مدفون در حرم مطهر رضوی
سرخط خبرها

یک نکته ناگفته از صلح امام حسن(ع)

  • کد خبر: ۳۵۹۴۸۴
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۱:۳۲
یک نکته ناگفته از صلح امام حسن(ع)
درس بزرگ صلح امام مجتبی(ع) آن است که باور کنیم آن‌قدر که برداشت‌های منافقانه از حرف حق در جریان حق نفوذ پیدا می‌کند، حرف باطل نمی‌‌تواند در برابر حق مقابله کند. پس لعنت خدا بر منافقانی که موجب انحراف افکار عمومی شدند و نفرین خدا بر مؤمنان ضعیف و ذلیلی که در برابر این تحریف سکوت کردند.

۲۶ ربیع‌الاول در تقویم تاریخ شیعه یادآور یکی از عبرت‌آموزترین و البته تلخ‌ترین رویداد‌های تاریخی است. آن زمان که انبوهی از مدعیان عشق امیرمؤمنان(ع) و آن‌هایی که پشیمان از شهادت غریبانه ایشان در محراب مسجد کوفه بودند، با امام مجتبی(ع) بیعت کردند تا مقدمات لازم برای جنگ با معاویه فراهم شود، اما همین به‌ظاهر پشیمان‌ها دوباره به سکه‌های زر دل باختند و درحالی که قلیل‌ترین تخمین‌ها از شمار هشت‌هزارنفری آن‌ها حکایت دارد، امام زمانشان را در برابر تیغ جور معاویه تنها گذاشتند تا در نهایت، صلح تلخ امام مجتبی(ع) در این روز رقم بخورد.

در باب واکاوی ابعاد سیاسی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی این روز سیاه سخن فراوان است، اما این مجال را مناسب می‌دانم تا با مجاوران گرامی امام رئوف(ع) درباره یک جنبه ناگفته از این صلح سخن بگویم. درس بزرگ صلح امام مجتبی(ع) آن است که باور کنیم آن‌قدر که برداشت‌های منافقانه از حرف حق در جریان حق نفوذ پیدا می‌کند، حرف باطل نمی‌تواند در برابر حق فرصت نفوذ در دل‌ها پیدا کند. سرتاسر تاریخ اسلام نیز گواه این واقعیت است، تاجایی‌که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید «کَلِمَةُ حَقّ یُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ» و موقعیتی را تبیین می‌کند که در آن کلام حق، مقدمه اراده باطل می‌شود.

اگر مردم، رفتار و گفتار منافقانه را نشناسند، منافق نه‌تنها ذلیل نمی‌شود، بلکه مسلط و عزیز خواهد بود. مصداق عینی این برداشت‌های منافقانه چیست؟ اینکه عده‌ای در زمان امام مجتبی(ع) باور قلبی داشتند که اگر رسول خدا(ص) در برابر خاکستر‌هایی که بر سر مبارکش ریختند، عبایی که از دوشش کشیدند و سنگی که به سمتش پرتاب کردند، صبر و خُلق عظیم پیشه کرد، وصیّ او نیز باید همین رویه را داشته باشد. گویا هیچ تلاش و زحمتی در راه اقامه دین و حاکمیت ولایت الله در جریان نبوده و هر تن از اولیای الهی باید مسیر هدایت را از نقطه صفر آغاز کند.

چه بسیار است ضرباتی که با استفاده از متن دین یعنی همین آیات، روایات و سیره اولیای الهی بر پیکره جریان حق وارد آمد. چطور؟ همین که پس از امضای صلح نیز همین‌ها گفتند امام حسن(ع) صلح کرد و سخن مردم را شنید. همه این حرف‌ها اگرچه در ظاهر صحیح است، اما مشکل اینجاست که این حرف‌های به‌ظاهر زیبا، فقط «بخشی» از حق است. چرا کل حق را معیار قرار ندادند؟ چرا سخنگوی امام حیّ و حاضر شدند؟

به همین دلیل است که اگر کسی از صلح امام مجتبی(ع) حرف بزند، اما از خیانت حق‌مداران زمانه نگوید، او هم خیانت کرده است. اگر نوبت و مناسبت به واکاوی صلح امام حسن(ع) رسید، الزام حق‌مداری حقیقی آن است که با تأکید بگوییم لعنت خدا بر آن منافقانی که موجب انحراف افکار عمومی شدند و نفرین خدا بر آن مؤمنان ضعیف و ذلیلی که اقدام ناصواب را بر امام معصوم تحمیل کردند. به همین مصداق است که باید باور کنیم بیان ناقص قسمتی از حق، به‌مراتب ویران‌کننده‌تر از آن است که کلام انسان سراسر باطل باشد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->