۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد افزایش ۷ درصدی اهدای خون در خراسان رضوی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را شرح می‌دهد علت ریزش مو در زنان به‌دلیل کمبود کدام ویتامین است؟ | دلایل ریزش مو در زنان قتل مدیرعامل شرکت پخش لوازم آرایشی با ۳۷ ضربه چاقو در تهران (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سشوار برای مو خوب است؟ | ۳ راه ساده برای کاهش ضرر استفاده از سشوار نماینده کارگران: سپردنِ تعیینِ مزد به مجلس به معنای بی‌صداترکردنِ کارگران است بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
سرخط خبرها

همسان سازی حقوق بازنشستگان یا ساکت سازی بازنشستگان؟

  • کد خبر: ۴۱۷۱۱
  • ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
  • ۸
همسان سازی حقوق بازنشستگان یا ساکت سازی بازنشستگان؟
در حالیکه محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرایی شدن همسان‌سازی حقوق برای ۹۰ درصد بازنشستگان خبرداد اما هنوز خبر‌هایی مبنی بر گلایه بازنشستگان تامین اجتماعی در خصوص عدم اجرای درست این قانون به گوش می‌رسد.
لاله سادات کوثری| شهرآرانیوز، در حالیکه محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یازدهم شهریور ماه جاری در گفتگو با ایسنا از اجرایی شدن همسان‌سازی حقوق برای ۹۰ درصد بازنشستگان خبرداد و افزود: ۳٫۵میلیون نفر از بازنشستگان تامین اجتماعی مشمول متناسب‌سازی حقوق شده‌اند، اما هنوز خبر‌هایی مبنی بر گلایه بازنشستگان تامین اجتماعی در خصوص عدم اجرای درست این قانون به گوش می‌رسد.

بر اساس آنچه دولت وعده داده بود، قرار بود با اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، دریافتی هیچ فرد بازنشسته‌ای زیر دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نباشد و افرادی که سال‌های کمتری بیمه بوده‌اند هم زیر دو میلیون تومان دریافت نکنند. اما حالا با اجرای این طرح هیچ‌کدام از این وعده‌ها محقق نشده است.
 

برخی گلایه‌های واصله از سوی شهروندان به سایت شهرآرانیوز عبارتست از:

با عرض سلام پدر بنده ۲۳ سال سابقه دارد ویکی از حداقل بگیران محسوب میشود بااین متناسب سازی کلا دریافتی حقوقش شده این ۲۴,۸۴۲,۱۱۹ رقم ازاین رقم نیز مبلغ ۱۴۰۰۰۰۰ ریال نیز بابت بیمه تکمیلی دودرصد ماده ۸۹ و.. ازحقوق کم می‌شود به نظر مسئولین سازمان تامین اجتماعی با این حقوق میشود زندگی کرد؟ آن هم دراین شرایط بسیار سخت اقتصادی فقط هزینه‌های دارو مادرم ۵۰۰هزارتومان درماه میشود که بیمه تکمیلی هم هزینه‌های مربوط به دارو را پشتیبانی نمیکند.

آخه کسانی که از کار افتاده هستن را که نباید طبق سال‌هایی که بیمه پرداخت کرده است محاسبه شود اگر از کار افتاده نشده بودند که پرداخت میکردن، در صورتی که از کار افتادگان خرج دارو و دکتر آن‌ها چندین برابر است و دیگر قادر به انجام هیچ کاری نیستن که در آمدب برای آن‌ها داشته باشد مگر میشود مسئولین همچین چیزی را ندانند. همه از کار افتادگان فقط ۲۴۵ هزار تومان متناسب سازی برایشان واریز شده، خدا وکیلی میشود زندگی کرد آن‌ها تمام مسمتریشان را همان روزی که دریافت میکنند به جایه بدهی روز‌های قبل به سوپری و مرغ فروشی و ... پرداخت میکنند و تا ماه بعد به خدا قسم با غرض و نخوردن اگر بشود زندگی میکنند

باسلام خدمت اقای سالاری بنده با۲۱سال درمشاعل سخت وزیان اورکارکردم یعنی اگر۹سال ارفاق دولت که آن هم ۴ درصدش پرداخت شده وهزینه بیمه اش هم پرداخت شده که مامیگیم ۲۰سال چطور برای بنده۴۷۰هزارتومان امده امابرافردی که ۳۰سال تومشاغل عادی کارکرده ۲ملیون تومان امده این چه فرمول بوده که فقط جنابعالی ازش سردرمیاوری یاچه عدالتی بوده توضیح دهید مگرشما به قوانینی که وضع می‌کنید پایبند نیستید مگرمشاغل سخت وزیان رابنده وامثال بنده وضع کردیم که موردتایید شمانیست.

اشتباه نمیکنید درمورد ۲ میلیون؟ چون پدر من سابقه ۳۶ سال کارسخت وزیان اور داشت. الان همسان سازی ۱ میلیون اضافه شده فقط

سلام برای مشاغل سخت و زیان آور بیمه چهاردرصد اضافه‌تر پول گرفته برای من حدود هفتاد میلیون، اما در همسان سازی فقط سابقه پرداخت بیمه پس این اضافه پرداخت کجا محاسبه می‌شود

من مستمری بگیر با حقوق یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان بودم بعد از همسان سازی حقوقم تنها ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است!
 

مروری بر یک قانون


حدود ۸ سال قبل قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اما سال‌ها از تصویب این قانون توسط مجلس گذشته بود و به‌دلیل محدودیت منابع مالی، خبری از اجرای این قانون نبود و اجرای آن منوط به تامین اعتبارات لازم از سوی دولت بود.
 
سرانجام فروردین امسال، دولت بودجه‌ای برای اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص داد که با احتساب آن، حداقل حقوق این گروه از بازنشستگان، به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

اما از آنجا که اصلی‌ترین گروه بازنشستگان کشور، تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند، متناسب سازی حقوق این قشر بدون تأمین اعتبار مانده و تعیین تکلیفی برای آن نشده بود.

در نهایت با تلاش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رایزنی‌های صورت گرفته از سوی مدیران تامین اجتماعی و با همراهی اعضای کانون‌های بازنشستگی، پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومان از دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی در هیات وزیران تصویب شد تا این سازمان درآمد حاصل از فروش یا عرضه سهام در بورس را صرف اجرای متناسب سازی مستمری‌ها کند.

سرانجام، ۱۸ تیر امسال، بر اساس مصوبه هیات دولت، ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد تا نسبت به اجرای طرح همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اقدام کند.
 

اجرای همسان سازی

دهم شهریورماه جاری بود که مهرداد قریب معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی گفت: شیوه‌ای که با عنوان متناسب سازی به اجرا درآمد بر اساس سنوات و میزان پرداخت حق بیمه و حقوق سال بازنشستگی محاسبه شده است.

به گفته قریب، در سال ۹۸، افراد دارای ۳۵ سال سابقه حداقل‌بگیر یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان دریافتی داشتند که با طرح متناسب سازی به ۳ میلیون تومان رسید و این به معنی این است که حقوقشان ۸۰ درصد افزایش یافته است. همچنین حقوق افراد با ۳۰ سال سابقه، با افزایش ۸ درصد، به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

وی افزود: حقوق افراد با ۲۵ سال سابقه و حداقل بگیر نیز به ۲ میلیون و ۴۹۱ هزار تومان یعنی افزایش ۵۰ درصدی و حقوق افراد با ۲۰ سال سابقه به ۲ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۲۵ درصد رشد رسیده است.

قریب ادامه داد: حقوق افراد با ۱۵ سال سابقه با ۲۴ درصد افزایش، به ۲ میلیون و ۳۴۸ هزار تومان و حقوق افراد با ۱۰ سال سابقه حداقل ۴۱ درصد و به ۲ میلیون و ۳۴۳ هزار تومان رسیده است.
 

تاملی بر اجرا

با مروری بر این اعداد و ارقام و بررسی درخواست‌ها و گلایه‌های بازنشستگان می‌توان چنین نتیجه گرفت که شاید اجرای موضوع همسان سازی حقوق بیشتر سکوت سازی بوده است نه همسان سازی.

متاسفانه بازنشستگان هم اگر بخواهند حرفی بزنند و از مشکلات‌شان صحبت کنند افراد و مسئولان با این استدلال که امکان دارد همین مقدار را هم حذف کنند بازنشستگان را به سکوت دعوت می‌کنند.

در حال حاضر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نتوانسته دردی را از این قشر دوا کند روی دیگر سکه هم اینجاست که شاید اگر این قانون در همان هشت سال قبل زمان وضع خود اجرا می‌شد به مراتب تاثیرات بهتری را در زندگی افراد می‌گذاشت.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
یه بازمانده تامین
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
0
1
14 سال گفتند همسان سازی همین که به این بهانه پول از دولت گرفتند گفتند نه! همسان سازی اشتباهه متناسب سازی درسته!!! ...زمانی که ماده 96 و111 قانون رو مثل آب خوردن زیرپا گذاشتن...خانم حیدری آقای سالاری و جناب وزیر! یک کلمه حتی برای یکبار لفظ عدالت رو بکار نبردند!!! مرتب بهانه میاوردند که نداریم و.....!!!ولی پول که بدستشون رسید و اسم متناسب سازی اومد صدهابار گفتند عدالت!!!!یکباره عادلترین های روی زمین شدند!!!!!درد ما بازنشسته ها اینه یکی پیداشه اینهارو بهشون بگه!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
1
0
بابا این حقوق بازتشستگان کشوری و معلمین بازنشسته خیلی کمه کفافا نمیده باید حداقل حقوق بازنشستگان رو 6 میلیون تعیین کنن اونم حداقلش تازه اینم همین کفاف میکنه با این گرانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
0
1
حقوق بازنشستگان رو افزایش بدین بازنشستگان در رنجند همسان سازی حقوقها یه بایده // همسان سازی حقوق ها یه ضرورته
ممنون از دولت این حقوق های فعلی نیمه ماه تموم میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
0
1
با سلام وخسته نباشید مگر طبق قانون افرادی که یک ده پیش از کارافتاده کلی شده اند وحتی قادر به انجام کارهای سخصی خودشان نیستند وهنگامی که دچاره حادثه کاری شدند واز کار افتاده کلی شدند نباید طبق قانون ۳۰ سال ستبقه کاری برایشان محاسبه شود چرا با متناسب ساری فقط ۱۵۰ تومن اضافه کردند وقبل از متناسب ساری حدود ۲ملیون و۷۵ دریافت میکردنندکه الان با مزایای مزدیحقوقشان ۲۳۰۰شده خداوکیلی خرج دکتر ودارو بک فرد بیمارجسمی وروانی وفلج میشه با این کریه خونه ها بالا ومخارج بالای زندگی کمی خودتان را جای ما بگذارید ان موقع درک میکنید که حاضر نیستید سلامتی خودتان را با صدبرابر این حقوقها عوض کنید
ناشناس
Netherlands
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
0
1
آخه میگیدبا۱۵ سال سابقه بیمه تامین اجتماعی کجاحقوق رسیده به ۲میلیون ۴۴۸ هزارتومان من ۱۵سال سابقه تازه حقوقم شده ۱میلیون ۵۰۰هزارتومان چقدردروغ میگید
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
0
0
سلام خدمت شما همکاران عزیزتان ..بنده با ۳۰ سال سابقه همسان سازی در مستمعری اعمال نگردید دلیلش را جویا شدیم گفتن چون شما امسال نازنشسته شدی در صورتی که در هیچ گجای قانون همسان سازی سال ذکر نشده است لطفا بررسی کونید باسپاس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
0
0
سلام آقای شریعتمداری وزیر محترم تعاون وآقای سالاری مدیر عامل تامین اجتمایی شرافتن وشرعی مگرچنددفعه درصداوسیما حرف نز دید وقول ندادید که همسان سازی حقوق بازنشستگان ومستعمری بگیران 65 درصد 80 درصد ویا 50 درصد اضافه میشود ولی بعنوان نمونه بنده 19 درصد اضافه شد ولی شما آن 26 درصد شب عید را آمدید با هم سان سازی جمع زدید واین درست نیست وماه هم شعور داریم پس کجا 65 درصد کجا 80 درصد پس درست کنید وبقول تون عمل کنید ولا بخدا حقو ناسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
0
0
سلام آقای وزیر تعاون بقول خودت آیا نواقصی احکام همسان سازی حقوق بانشستگان ومستعمری بگیران را دستور دادید که اصلاح کنن ویا سر کاریم ترا بخدا ترا بکسی که مپرستی به حرفی کزدی عمل کن اخه مسلمان 800 تومان کجا 260 تومان کجا ولی حق را بگید قیمت اجناس را می دونی چند برایر شده یا اینم خبر نداری
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->