هوای کلانشهر مشهد دوباره آلوده شد (۲۱ تیر ۱۴۰۴) همسر آیت‌الله عبادی، امام جمعه سابق مشهد دارفانی را وداع گفت تصویب برنامه‌های رفاهی و ورزشی کارکنان شهرداری مشهد در سال ۱۴۰۴ توضیحات سرپرست سفارت ایران در کابل درباره بازگشت مهاجران و رابطه تهران_ کابل معاون اجتماعی شهرداری مشهد: یکی از دلایل اصلی طلاق، کمبود اطلاعات زوجین درباره مهارت‌های زندگی است شهردار مشهدمقدس: کار تیمی و تعامل، عامل تسهیل فرآیند‌های مدیریتی است مسئول سازمان بسیج شهرداری مشهد: روحیه بسیجی، می‌تواند بدون هیچ‌گونه وابستگی سیاسی در خدمت آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد حاجی‌بگلو: برای کمک به مدیریت شهر از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم| شرایطی نیست که بر اختلاف‌نظر‌ها تمرکز کنیم قصه شهرکی ۴۵ ساله در همسایگی «نخودک» مشهد واکنش رئیس شورای عالی استان‌های کشور به اظهارات عجیب عضو شورای شهر رشت درباره درخواست ترور پزشکیان اول مرداد، زمان آغازبه‌کار مجدد نمایشگاه بین‌المللی مشهد | بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی صنعت ساختمان کشور به مشهد می‌آید قیمت افغانی به تومان و دلار، امروز (چهارشنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۴) سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد خبر داد: تمدید مهلت مصوبه مشوق‌ها و پروانه‌های ساختمانی بافت آبکوه تا پایان سال ۱۴۰۴+ فیلم اختصاص ۲۳ هزار میلیارد ریال برای مقابله با تنش آبی در خراسان رضوی عضو شورای اسلامی شهر مشهد: نباید با پول مردم، هیئت سکولار تغذیه شود رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: باوجود محدودیت‌ها، هیچ خدمتی را در شهر تعطیل نکردیم مناسب‌سازی ۴۵۰ بوستان در مشهد برای توانیابان | اختصاص ۱۲۳ میلیارد ریال برای بهبود زیرساخت‌های ویژه افراد دارای معلولیت در بوستان‌ها بعد از ۲۱ روز آلودگی، بالاخره هوای کلانشهر مشهد سالم شد (۱۸ تیر ۱۴۰۴) حفاظت از درختان چنار خیابان کوهسنگی مشهد | کاشت ۱۰۰ اصله درخت روتبالی در این محور وزارت علوم خبر داد: پیگیری حقوقی ترور دانشمندان در مجامع بین‌المللی فرماندار مشهد تأکید کرد: ضرورت رعایت الگوی مصرف آب از سوی کشاورزان و واحد‌های تولیدی
سرخط خبرها

اتفاقی تازه در محرم مشهد

  • کد خبر: ۴۵۲۲
  • ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۴
اتفاقی تازه در محرم مشهد
هادی مظفری مدیرکل دفتر هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

محرم امسال اتفاق تازه‌ای در مشهد افتاد اتفاقی که می‌توان ادعا کرد هیچ‌وقت و در هیچ کجای ایران بدین‌صورت نیفتاده بود.
همیشه دلگیر بودیم و بارها از خود و دیگران پرسیده بودیم که چرا تبلیغات مذهبی و آیینی در کشور شتاب‌زده‌، تکراری‌، خالی از توجه مخاطبان و کم‌اثر هستند؟ و چرا هیچ‌گاه در کشور شاهد نوآوری و جذابیت در تبلیغات فرهنگی شهری برای آیین‌ها و مناسبت‌های مذهبی نبوده و نیستیم؟
همواره دلمان خواسته است که در چنین رویدادهایی شاهد خلاقیت باشیم؛ چیزی شبیه اتفاقاتی که صاحبان برندها و بانک‌ها و تاکسی‌های اینترنتی و... برای توجه و افزایش مخاطبانشان از تکنیک‌های بصری و کلامی استفاده می‌کنند تا مردم کوچه و بازار را با خود همراه کنند.
این بار و شاید برای نخستین‌بار، شهرداری مشهد نه برای تمجید از پروژه‌های شهری، بلکه به عشق سرور و سالار شهیدان(ع) از همان ظرفیت‌های حرفه‌ای و تکنیک‌ها استفاده کرده است تا راهی را به دیگر شهرهای ایران نشان دهد که می‌شود برای تبلیغات فرهنگی و ارزش‌مدار هم به‌گونه‌ای غیرتکراری عمل کرد.
می‌شود ساده‌ترین شکل و رنگ و جملات را انتخاب نکرد که به دلیل آشنایی و سابقه ذهنی، از کنار ذهن مخاطب عبور کند و تأثیری در فکر و ذهن بیننده ایجاد نکند.
١- استفاده درست از یک منظومه قوی شعر معاصر فارسی، آن‌هم سروده مرحوم دکتر قیصر امین‌پور که مورد تأیید و حمایت بزرگان ادبیات این سرزمین است و انتشار ابیات آن در جای‌جای شهر به‌گونه‌ای است که انگار در محرم٩٨ مردم عزادار شهر و عاشقان امام حسین(ع)، زیر لب ابیات یک منظومه را زمزمه می‌کنند؛ اجزایی از بزرگ‌ترین حماسه تاریخی در روز دهم محرم.
٢- وحدت و انسجام متن و تسلسل آن در شهر، تأثیر به‌مراتب بیشتری نسبت به تجربه‌های قبلی ایجاد کرده است که پیش‌ازاین و در سال‌های قبل شعر، تصویر، سخن بزرگان و تکنیک‌های متنوع تصویری، بدون هیچ‌گونه هماهنگی و تناسب در رنگ و گرافیک، از قدرت نفوذ و تأثیر آن کاسته بود.
٣- استفاده از دوخت سنتی پرچم‌های هیئت‌های عزاداری در مشهد به روش بداهه‌نویسی یا بداهه‌دوزی با همان سادگی و خلوصش و به دور از تزئینات فراوان، صداقت و صلابت تأثیر کلام و متن را افزایش داده است؛ به‌ویژه آنکه پرچم‌ها از فرم و رنگ پرچم‌های اهدایی آستان قدس رضوی به هیئت‌های عزاداری وام گرفته که سال‌ها سنت عزاداری این شهر و پیش‌قراول و جلودار عزاداران بوده است.
4- کارشناسان تبلیغات شهری اذعان دارند که کوتاهی و انتخاب حداقل کلمات و استفاده از کلام موزون و آهنگین، تأثیر بسزایی در ثبت ذهنی و تأثیر در مخاطب دارد. به همین دلیل استفاده از روایات معتبر اسلامی و احادیث، به علت عدم امکان تلخیص و برداشت از متن و کوتاه نمودن کلام، ممکن است به سندیت روایت خدشه وارد کند و به این دلیل تابلوهای شهری رسانه مناسبی برای این مهم نیستند؛ مگر با رعایت جمیع جهات و مراقبت‌ها؛ چه درباره سندیت و چه درباره حفظشان و قداست کلام معصومان (علیهماالسلام) در فضای شهری.
5- استفاده از ترکیب‌بندی و گرافیک متناسب و سرایت و هماهنگی رنگ معنوی در شهر، باعث ایجاد آرامش بصری و جلوگیری از هرگونه آشفتگی بصری برای افزایش تأثیر مفاهیم بر مخاطب گردیده است.
به‌هرحال، به نظر می‌رسد تلاش ارزشمند شهرداری مشهد برای ایجاد رویه صحیح و کارشناسی‌شده تبلیغات شهری، آن‌ هم در بزرگداشت حضرت اباعبدا... الحسین(ع) و یارانش، کمپین «مشهد برای حسین (ع)» تلاشی اثربخش و درخور ستایش است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->