چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گفتگوی مستقیم مدیرعامل الیت با مردم به دنبال تعطیل شدن پارکینگ امامت

  • کد خبر: ۶۱۳۳
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۳
گفتگوی مستقیم مدیرعامل الیت با مردم به دنبال تعطیل شدن پارکینگ امامت
ناایمن بودن دلیل اصلی تعطیلی این پارکینگ‌ها عنوان شده، اما نداشتن صرفه اقتصادی با توجه به هزینه‌های بالا نیز بر آن دامن زده و احتمال بازسازی اساسی دست‌کم ۲ پارکینگ امامت و باغ ملی وجود دارد.

سعیده ساجدی‌نیا - 20مرداد97 بود که در پی بروز نقص فنی در تعدادی از پارکینگ‌های مکانیزه مشهد، مدیرعامل شرکت الیت از تعطیلی برخی پارکینگ‌ها خبر داد. او در بیان دلیل این تعطیلی از احتمال بیش از 50درصدی خطا و حادثه دراین پارکینگ‌ها خبرداده بود. چندروز پیش به دنبال تعطیل شدن چهاردهمین پارکینگ مکانیزه به دلیل ناایمن بودن در محدوده چهارراه آزادشهر که گله مشترکان این پارکینگ را در بر داشت پیگیر ماجرا شدیم و برای بیان رودرروی مشکلات با مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت به میان اهالی محل و کسبه رفتیم. ساعت حدود 17 یکشنبه اولین هفته مهرماه است و کسبه و اهالی محل برای بیان دغدغه‌های خود در چهارراه آزادشهر حاضر شده اند.
ناایمن بودن دلیل اصلی تعطیلی این پارکینگ‌ها عنوان شده اما نداشتن صرفه اقتصادی با توجه به هزینه‌های بالا نیز بر آن دامن زده و درحالیکه هنوز معلوم نیست پارکینگ‌های تعطیل شده چه سرنوشتی داشته باشند احتمال بازسازی اساسی دست‌کم 2پارکینگ امامت و باغ ملی وجود دارد.


30 هزار تومان برای پارک خودرو!
صحبت‌ها با گله اهالی شروع می‌شود، اینکه از زمان تعطیلی پارکینگ سر درگم شده اند و هر بار برای یافتن یک جای پارک باید گاهی نزدیک به 1 ساعت در کوچه ها بگردند تا شاید خودرویی برود و فضا برای پارک باز شود!آن طور که یکی از اهالی می‌گوید نبود پارکینگ موجب شده است اهالی در مدت زمانی که به دلیل کسب و کار یا حتی سکونت مجبور به توقف هستند، دست کم 30تا 40 هزار تومان در روز هزینه روی دستشان بیفتد! مادری در این باره می گوید:‌پسرم یک حقوق بگیر ساده است، مگر چقدر درآمد دارد که روزانه این قدر برای پارک خودرو به الیت پول بدهد!عطار، یکی از ساکنان محدوده آزادشهر، نیز می گوید: چند روز پیش به دلیل بیماری نتوانستم سر کار بروم و مرخصی گرفتم. اما به جای استراحت فقط نگران هزینه پارک ماشینم بودم که به دلیل توقف طولانی تر، بیشتر می شد، خدا را خوش می آید که بندگانش در چنین شرایطی مدام در نگرانی و در حال حساب و کتاب کردن باشند؟!


بازگشایی دوباره منوط به تأمین شرایط ایمنی است
«از درآمدزایی بیشتر و پذیرش خودرو در پارکینگ و ایجاد شغل برای یکی دو نفر به عنوان اپراتور بدمان نمی آید اما همه این ها منوط به احراز شروط اولیه و امنیت برای پارکینگ است! » این بخشی از اظهارات مدیر عامل شرکت ترافیک هوشمند الیت در جمع اهالی محل و کسبه معترض به تعطیلی پارکینگ مکانیزه است.
محمد مهدی اسدی در پاسخ به صحبت‌های این شهروند با اشاره به هزینه های میلیاردی برای پارکینگ های مکانیزه در طول سال های اخیر می گوید: با توجه به حوادث ناگواری که در این مدت در پارکینگ های مکانیزه رخ داده است، به هیچ وجه نمی توانیم ایمنی این پارکینگ ها را تأیید کنیم. ضمن اینکه پارکینگ ها تأییدیه آتش نشانی را هم ندارند!آن طور که مدیرعامل الیت بیان می کند نمای پارکینگ مکانیزه آزادشهر از جنس کامپوزیت بوده که قابلیت اشتعال آن بالاست و اگر حادثه آتش سوزی اتفاق بیفتد، خسارت های ناشی از آن بسیار بالا و جبران ناپذیر است! این در حالی است که امنیت خودروها در داخل پارکینگ هم مورد تأیید نیست و اگر مشکلی پیش بیاید هیچ سازمانی اعم از بیمه پاسخ گو نخواهد بود! بر این اساس پارکینگ نیازمند بازنگری و بازسازی اساسی است و تا زمانی که در این زمینه تصمیم گیری نشود و از امنیت جان و مال شهروندان اطمینان خاطر پیدا نکنیم، نمی توانیم اجازه بازگشایی مجدد پارکینگ را بدهیم!


سرقت از خودروها و جریمه های روزانه
مسئله دیگری که تعدادی از کسبه بیان می کنند، سرقت های خرد و کلان از خودروهایشان است که به دلیل پارک در کوچه های دورتر از محل مغازه هایشان اتفاق افتاده است. می گویند: نمی دانیم دردمان را به چه کسی بگوییم که درک کند، جلوی مغازه خودمان همیشه کسی زودتر از ما رسیده و خودرو خود را پارک کرده است و هیچ وقت جا برای پارک خودرو خودمان نبوده است. همین باعث می شود در ساعتی که باید در مغازه را باز کنیم، سرگردان این کوچه و آن کوچه شویم تا بلکه جایی برای پارک پیدا کنیم، این در حالی است که در بسیاری مواقع این اتلاف وقت و جست وجو در خیابان های اطراف هم به نتیجه نمی رسد و در نهایت خودرو را به صورت پارک دوبله کنار خودرو مقابل مغازه می گذاریم تا زمانی که جا خالی شود! او اضافه می کند: تا حالا دو سه بار پیش آمده است که سرگرم کار شده ام و مأمور راهنمایی و رانندگی آمده و برگه جریمه پارک دوبله را روی شیشه خودرو گذاشته و رفته است! یعنی حتی روزی که هیچ دخلی نداشته ایم و فروشمان صفر بوده، جریمه پلیس هم بر گردنمان افتاده است!
اسدی در پاسخ به این شهروندان و تائید آمار بالای سرقت از خودروها در این محل می‌گوید: اکنون مسئله ایمنی پارکینگ‌های مکانیزه اهمیت بالایی دارد همچنان که اگر حادثه‌ای اتفاق بیفتد و خودرویی آسیب ببیند صاحب آن خودرو که خواهان فعالیت پارکینگ بوده اولین نفری است که شاکی می‌شود.


روی زمین دراز کشیدم و گفتم باید از روی من رد شوید!
در ادامه، گله ها به سمت دیگری می رود و مردم به مسائلی از جمله جانمایی نادرست این پارکینگ ها و توجه نکردن به حرف ساکنان، پیش از احداث پارکینگ اشاره می کنند. یکی از کاسب هایی که مغازه و منزلش دقیقا رو به روی پارکینگ مکانیزه قرار دارد، می گوید: این پروژه به دلیل نداشتن تأیید به آتش‌نشانی اصلا پایان‌کار شهرداری ندارد. زمانی که می خواستند کلنگ این پروژه را بزنند و برای خاک برداری لودر آوردند، روی زمین دراز کشیدم و گفتم باید از روی من رد شوید تا بتوانید کار کنید اما فایده ای نداشت. هیچ یک از تلاش هایمان نتیجه نداد! حتی تعدادی از اهالی ساکن در این کوچه پیش مسئولان مختلف رفتند و به خطر افتادن امنیت جانی ساکنان را مطرح کردند تا از اجرای این پارکینگ انصراف دهند اما نشد که نشد!


جمع‌آوری قطعی 4پارکینگ
اسدی با تائید صحبت‌های این شهروند از انجام مکاتبه برای جمع آوری پارکینگ های مکانیزه واقع در ابتدای سناباد، مصلی 14، معلم یک و محدوده خیابان شهید کریمی خبر می دهد و می گوید: از میان 14 پارکینگ مکانیزه در سطح شهر، این 4 پارکینگ نه از نظر درآمدی و ترافیکی صرفه داشتند، نه فناوری و ایمنی آن ها مورد تأیید بود و نه امکان بازسازی اساسی آن ها وجود داشت!به گفته او پارکینگ های مکانیزه محصولاتی وارداتی از کشور کره جنوبی اند که اکنون به دلیل برخی شرایط امکان دسترسی به شرکت سازنده شان وجود ندارد. بر این اساس تأکید کرده ایم شرکت پیمانکاری که قرار است بازسازی را به عهده بگیرد، الزاما ایرانی باشد و صفر تا صد قطعات را خودش درست کند و به این ترتیب از این پارکینگ ها نمی تو انیم زمان مشخصی را اعلام کنیم!


کاش ظرفیت پارکینگ پر می‌شد
پیرمرد سال خورده ای نیز که خانه اش رو به روی پارکینگ است هنگامی که می خواهد از گذشته حرف بزند، چشمانش پر از اشک می شود و صدایش به لرزه می افتد. او خطاب به مدیرعامل الیت می گوید: کاش این قدر که در ساخت این پارکینگ سماجت شد، دست کم در حد ظرفیتش از آن استفاده هم می شد! در این چند سال ندیده ام که ظرفیت پارکینگ پر شود، نهایتا 15 تا 20 خودرو که بیشتر مربوط به کسبه محل و برخی ساکنان کوچه های اطراف بودند از آن استفاده می کردند. تمام روزهای تعطیل و تعطیلات نوروز هم که پارکینگ تعطیل بود!


ترافیک خودروهای پارک شده و گیرافتادن امدادگران
چند ثانیه سکوت برقرار می‌شود تا اینکه شهروندی موضوع دیگری را بیان می کند و آن مسیر دسترسی به پارکینگ است که شرایط زندگی را برای ساکنان دشوارتر کرده است. می گوید: تابلوهای راهنمای پارکینگ از سمت بولوار استقلال موجب شده است که خانواده ها -که بیشترشان زوارند- به این سمت بیایند و بعد از مواجه شدن با تعطیلی پارکینگ، خودرو خود را رها می کنند و برای تفریح به بوستان ملت بروند! بارها درخواست کرده ایم مسیر دسترسی پارکینگ را از خیابان معلم باز کنند اما گوششان بدهکار نیس. این در حالی است که تجمع خودروهای پارک شده در این محدوده گاهی به حدی می رسد که خودروهای آتش نشانی وآمبولانس نمی توانند به راحتی به این منطقه وارد شوند و امکان امداد رسانی ندارند. در همین رابطه شهروند دیگری نیز می‌گوید: بارها اتفاق افتاده که قصد بیرون رفتن از خانه را داشته‌ایم اما به دلیل ترافیک خودروهای پارک شده در مقابل خانه نتوانسته‌ایم ماشین خود را از پارکینگ بیرون آوریم و مجبور به استفاده از تاکسی
شده‌ایم. اسدی در پاسخ به صحبت این شهروند نیز وعده می‌دهد تا تصمیم گیری نهایی محل تابلوهای اطلاع رسانی به سمت پارکینگ امامت جمع آوری می شوند هرچند معتقدیم مشکل تجمع خودروهای پارک شده در این کوچه به دلیل بن‌بست بودن آن برطرف نمی‌شود.


اختلاف نظر مخالفان و موافقان وجود پارکینگ
جالب است که ساکنان نظرهای مختلفی دارند، به گونه ای که به گفته برخی کسبه، این پارکینگ نه تنها مشکل ترافیکی و معضل نبود پارک را حل نکرده، بلکه خودش عامل ترافیک و تجمع بی نظم خودروها در این کوچه شده است. با این حال استفاده کنندگان از این پارکینگ نظر دیگری دارند و با وجود دستور به تعطیلی پارکینگ به دلیل ناایمن بودن، همچنان اصرار بر بازگشایی دارند و خطاب به مدیرعامل الیت می گویند: چنانچه قرار است ایمن سازی صورت بگیرد تمهیداتی اتخاذ شود که هم زمان با فعالیت پارکینگ باشد، زیرا مشترکان دائمی آن که بیش از 2سال مستمر خودروهایشان را در اینجا پارک کرده اند، حالا دچار مشکل جدی شده اند. مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت در عین حال با اشاره به برگرداندن بقیه مبلغ اشتراک به مشترکان پارکینگ اعلام می کند: متأسفانه ضریب اشغال پارکینگ آزادشهر کمتر از 50 درصد ظرفیت بوده است! بنابراین حاضریم در پارکینگ شرقی بوستان ملت به این افراد اشتراک بدهیم اما نباید انتظار داشته باشند پارکینگی را که ایمنی آن تأیید نشده است و به دلیل نوع فناوری، سرویس دهی کندی دارد، دوباره راه اندازی کنیم، زیرا در صورت بروز حادثه، همین متقاضیان مدعی خسارت می شوند. به گفته او فناوری به کار رفته در پارکینگ های مکانیزه مربوط به 7 سال پیش است که اکنون کارایی لازم را ندارد.مدیرعامل شرکت الیت در نهایت این وعده را به اهالی می دهد که همه این مسائل در جلسه ای که روز شنبه هفته آینده قرار است با حضور رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر برگزار شود، مطرح و بازسازی اساسی 2 پارکینگ مکانیزه باغ ملی و امامت در اولویت قرار گیرد.


در حاشیه
«مشخصه آدم غیرمنطقیه و حرف زدن با او فایده‌ای نداره» این یکی از حاشیه‌های جالب رویارویی مردم با مدیرعامل شرکت ترافیک هوشمند الیت بودکه ابتدا و پیش از طرح مشکل با مهندس اسدی و تنها با دیدن چهره‌اش از حضور مقابل او خودداری می‌کردند اما در ادامه نظرشان تغییر کرده و پایان این گزارش از او به دلیل حضورش در میان اهالی و شنیدن دغدغه‌های آن‌ها قدردانی کردند. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->