دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
سرخط خبرها

نوروز پر رنگِ کوچه‌های مشهد

  • کد خبر: ۶۱۳۷۹
  • ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
نوروز پر رنگِ کوچه‌های مشهد
روایتی از طرح پویش مردمی کوچه های رنگی که می‌خواهد رنگ و روی تازه‌ای به کوچه ها‌ی مشهد بدهد.
الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ بوی رنگ تازه و گل‌های شب‌بو و نم موزاییک‌های خیس کوچه‌هایی رنگی. بوی آشنایی که خاطرات آخرین روز‌های سال را زنده می‌کند. خاطره بستن دستمال به سر برای گرفتن گرد‌و‌غبار از در و دیوار تا بوی رنگ تازه نرده‌های باغچه‌ها. این بار بوی رنگ تازه و گل‌های شب‌بو از چندین کوچه منطقه ۸ مشهد به مشام می‌رسد. گویی تکانی اساسی به کوچه داده‌اند. به در و دیوار کوچه‌ها رنگ زده‌اند. با رنگ آبی آسمانی که به دیوار‌های کوچه زده‌اند، از همان سر کوچه، قدم‌های اول را آرام برمی‌داری.
 
آرامِ آرام تا لابه‌لای قدم‌زدنت از بوی نم باران و گلدان‌های بنفشه‌ای که با فاصله‌های نیم‌متری به دیوار نصب شده‌اند، لذت ببری. چندمتر جلوتر رنگ کوچه زرد می‌شود و گل‌های بنفشه، جای خودشان را به شب‌بو‌ها می‌دهند. کوچه‌های رنگی منطقه‌۸، در زمستان بوی بهار می‌دهد. شهرداری مشهد، طرح کوچه‌های رنگی را از چندین کوچه منطقه ۸ شروع کرده و قرار است رنگ‌ها در مشهد، سونامی برپا کنند تا کوچه‌های رنگی‌رنگی جدید به شهرمان بدهند؛ رنگ زندگی، رنگ شادی...

از خاکستری تا رنگین‌کمانی

پیدا‌کردن آدرسی که گفته‌اند، زیاد سخت نیست. نشانی سر‌راست است و خیابان، خیابانی آشنا برای همه مشهدی‌ها. کوچه‌های ۱۴ و ۱۶ خیابان شیرازی، دو‌کوچه‌ای است که در این چند روز با رنگ‌آمیزی و نصب گل‌های بهار، از رنگ خاکستری یکدست، به رنگین‌کمانی از رنگ‌ها تغییر رنگ داده است.
ورودی کوچه شیرازی‌۱۴ و ۱۶ آبی‌رنگ است. رنگ این کوچه‌ها در وسعت بی‌رنگ خیابان شیرازی خودنمایی می‌کند. آن‌قدر‌که نگاه رهگذران پیاده خیابانی شیرازی را برای لحظات کوتاهی مهمان خود می‌کند. مهمان رنگ‌ها و گل‌هایی بهاری که با لوازم ساده به دیوار آویزان شده‌اند.

داخل کوچه شیرازی‌۱۴ جدا از دیوار، موزاییک‌های کف را نیز رنگ کرده‌اند. شهروندی برای مدت بیشتر کنار کوچه شیرازی ایستاد. او از خاطراتی می‌گوید که با دیدن این کوچه‌های رنگی برایش دوباره زنده می‌شود؛ «وقتی این کوچه را دیدم، نمی‌دانم چرا یاد کوچه و محله خانه مادر بزرگم افتادم. خانواده مادری من اهل اسفیدان بجنورد هستند. نمی‌دانم اسفیدان رفته‌اید یا نه. فوق‌العاده زیباست. بچه که بودیم مثل این روز‌ها لحظه‌شماری می‌کردیم که مدرسه‌ها را تعطیل کنند و با خانواده برویم خانه مادربزرگم. این دیوار من را به خاطرات عید‌های دهه ۶۰ برد. یاد آن کوچه‌ها و خانه‌ها. چقدر زود گذشت! واقعا کار شهرداری برای رنگ‌کردن کوچه‌ها و آویزان‌کردن گل‌ها زیباست و امیدوارم در همه محله‌ها کار کنند.»

چشمانمان رنگی شد!

بهشتی‌۴۲ و کوچه بن‌بست شهید‌جباری، یکی دیگر از کوچه‌های منطقه‌۸ شهرداری مشهد است که رنگ‌ها حال و هوای عجیبی به آن کوچه و ساکنانش داده است؛ کوچه یک‌متری که دو طرف آن را ساختمان‌های چند طبقه احاطه کرده است. جدا از رنگ به دیوار‌های کوچه گلدان گل تازه آویزان کرده‌اند. گلدان‌هایی که با بطری و نخ کتانی درست شده است. افسانه یکی از ساکنان مجتمع‌های کناری است. از رنگ و روی جدید کوچه کنار ساختمانشان تعریف می‌کند؛ رنگ‌و‌رویی که به قول او به دل می‌نشیند؛ «تا قبل از این رنگ‌آمیزی از کنار این کوچه رد می‌شدم بی‌آنکه حتی برای لحظاتی به این کوچه نگاه کنم. اما از دیروز هر بار که رد شده‌ام، نگاهی به این کوچه انداخته و لذت برده‌ام. انگار چشم‌هایم رنگی شده‌اند.»
 
با دست به گلدان‌های بنفشه آویزان‌شده اشاره می‌کند و می‌گوید: این گلدان‌ها را می‌بینید؟ این چند روز و با دیدن این گلدان‌ها که با بطری نوشابه درست شده، تصمیم گرفتم بطری‌های نوشابه را نگه دارم تا شبیه این گلدان برای راه پله‌ها درست کنم.

رنگ جدید کوچه‌های خیابان امام رضا (ع)

کوچه امام‌رضا (ع) یک، یکی دیگر از کوچه‌هایی است که شهرداری آسفالت کف کوچه را رنگی کرده است. چند مغازه‌دار داخل کوچه، رنگی‌کردن کف کوچه را خوب می‌دانند. البته درخواست‌هایی هم دارند. نمونه‌اش در‌خواست سوپر مارکت انتهای کوچه که می‌خواهد شهرداری کوچه‌های بیشتری از این محدوده را رنگی کند. دلیلی هم که می‌آورد، بافت قدیمی کوچه‌های این محله است.
 
به گفته او بافت قدیمی و حضور زائران می‌تواند دلایلی مهمی برای افزایش تعداد این کوچه‌های رنگی باشد تا زائران نیز به‌دلیل رنگی‌بودن کوچه داخل کوچه بروند و حتی از مغازه‌های داخل کوچه نیز خرید کنند.
اما نکته پایانی او رنگ‌آمیزی شبانه است. می‌گوید: این کوچه ظهر چند روز قبل رنگ شد و به‌خاطر رفت‌وآمد مردمی، رنگ‌ها کمی باهم مخلوط شد. اگر این کوچه‌ها شبانه رنگ شود، این مشکلات نیز پیش نمی‌آید.
 
نوروز پر رنگِ کوچه‌های شهر
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->