رونمایی از ۸ بازی قرآنی در مشهد (۳ مرداد ۱۴۰۳) گریم غافلگیرکننده «سارا بهرامی» در یک نمایش + عکس برگزیدگان دومین کنگره استانی زنان تاثیرگذار معرفی شدند (۳ مرداد ۱۴۰۳) نقش با ترکیبی از رنگ، خط و شعر | گزارشی از نمایشگاه «الواح» در نگارخانه رادین ثبت امید و زندگی در دل جنگ و آوارگی گزارشگران تهی دست! از فرمانروایان ایرانی آناتولی چه می‌دانیم؟ برگزاری کنگره «بانوان تأثیرگذار» گامی در راستای معرفی بانوی مسلمان ایرانی است استاندار خراسان‌رضوی: برای تحقق اهداف مقدس انقلاب اسلامی به خانواده تراز نیاز داریم «داستان یک شوالیه» هیث لجر روی صحنه تئاتر می‌رود اختتامیه دومین کنگره استانی «بانوان تأثیرگذار» در مشهد برگزار شد (۳ مرداد ۱۴۰۳) | فعالیت ۸ هزار زن تأثیرگذار در خراسان‌رضوی عکس‌های دیده‌نشده از سعید راد مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر «سعید راد» با حضور هنرمندان (۳ مرداد ۱۴۰۳) + عکس و فیلم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳
سرخط خبرها
با حضور نایب رئیس شورای شهر مشهد صورت گرفت

نام‌گذاری خیابانی به نام «خراسان» در قلب فرهنگی اروپا

  • کد خبر: ۶۸۳۰
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۴
نام‌گذاری خیابانی به نام «خراسان» در قلب فرهنگی اروپا

فرمند| نام‌گذاری معابر و میدان‌ها به نام جاهایی اعم از دیگر شهرها و کشورها و... امری رایج در جهان است؛ امری که در شناساندن میراث‌فرهنگی مشترک بشر و گسترش صلح و دوستی میان انسان‌ها می‌تواند تأثیرگذار باشد. در این زمینه کشور باستانی ایتالیا که همچون ایران تمدنی تاریخی به شمار می‌آید، توجهی ویژه به اَعلام ایرانی نشان داده است؛ چنان‌که خیابان‌ها یا میدان‌هایی در این کشور نام فردوسی، ابن‌سینا، کورش هخامنشی و تهران را بر خود دارد. حالا با رایزنی‌های شورای شهر و شهرداری مشهد، خیابانی در ماترای ایتالیا به نام «خراسان» نام‌گذاری شده است.
شهر روشنایی یا همان ماترا (Matera) شهری است در ایتالیا که لقب پایتخت جدید اروپایی در سال۲۰۱۹ را یدک می‌کشد و حالا خیابانی در این شهر با حضور حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب‌رئیس شورای شهر مشهد، به نام خراسان نام‌گذاری شده است. نایب‌رئیس شورای شهر مشهد، این اتفاق را زمینه‌ساز همکاری‌های آینده مشهد، به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، و ماترا، پایتخت فرهنگی اروپا، برشمرده است. رافائلو ده‌روجیئری، شهردار ماترا، نیز هدف از این اقدام را نزدیکی بیشتر 2ملت ایران و ایتالیا و تقویت ارزش‌های برادری و صلح و هم‌زیستی خوانده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهد، مشاور امور بین‌الملل شهردار مشهد گفت: در مراسمی که با حضور نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، مقامات دیپلماتیک، شهردار ماترا و مقامات ایتالیایی برگزار شد، در بخش جدید شهر ماترای ایتالیا، خیابانی به نام «خراسان» نام‌گذاری و سردیس فردوسی، شاعر حماسه‌سرای ایرانی، نیز جانمایی شد تا هم‌زمان با افتتاح پارک بزرگ ماترا نصب شود. حسین کشیری بیان کرد: جایگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی نزد جهانیان زبانزد است و همین امر سبب شد به پاس بزرگداشت مقام فردوسی، سردیس این شاعر بلندآوازه هم‌زمان با نام‌گذاری خیابانی در شهر ماترای ایتالیا به نام خراسان جانمایی شود.
کشیری با اشاره به اینکه ماترا، شهری در جنوب ایتالیاست و به‌عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال2019 شناخته می‌شود، افزود: این شهر باستانی در دل صخره‌ها بنا شده و دارای قدیمی‌ترین غارهای مصنوعی جهان است و هرسال تعداد زیادی از گردشگران جهان را به خود جذب می‌کند. همچنین اکبر قولی، رایزن فرهنگی ایران در رم، نام‌گذاری یک استان مهم ایران را در ایتالیا، برای نخستین‌بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دانسته است. این رویداد با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد، شهرداری ماترا و در حضور رایزن فرهنگی ایران، نایب‌رئیس شورای شهر مشهد، حسین کشیری، مشاور شهردار مشهد در امور بین‌الملل و مقامات شهری ماترا محقق شده است. هم‌زمان با نام‌گذاری خیابان خراسان در ماترا که امسال عنوان پایتخت فرهنگی اروپا را به دست آورده است، نمایشگاه عکس‌های حرم مطهر رضوی به نام «از ماترا تا توس مشهد» دربردارنده 10عکس قدیمی از آنتونیو جانوتسی و 30عکس جدید از محمد خوشرو برای همگان به نمایش درآمده است. رخدادهایی از این دست نه‌تنها برای ما خراسانی‌ها، بلکه برای هر ایرانی میهن‌دوست و علاقه‌مند به فرهنگ می‌تواند مایه بالیدن باشد؛ اما در اینجا پرسشی نیز ذهن خواننده مشهدی این مطلب را درگیر می‌کند؛ اینکه چرا خود ما در این شهر باپیشینه، خیابان یا میدانی به نام «مشهد» و «خراسان» نداریم؟
برای روشن‌تر شدن اهمیت این نام‌گذاری، می‌توان در همین ایران خودمان تجربه شهر تبریز را در نظر گرفت که میدانی به نام میدان آذربایجان دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->