اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

بازخوانی نقش مدیریتی حضرت زینب (س) در واقعه عاشورا | نهضت زینبی

  • کد خبر: ۷۸۲۶۱
  • ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
بازخوانی نقش مدیریتی حضرت زینب (س) در واقعه عاشورا | نهضت زینبی
در پی واقعه دردناک کربلا، حضرت زینب (ع) مسئولیت سنگینی را عهده‌دار شد، زیرا امام حسین (ع) پدیدآورنده نهضت بود و حالا ادامه‌دهنده آن خواهرش حضرت زینب (س) است.

شهرآرانیوز - نهضت خونین و جاودانه کربلا از مهم‌ترین حوادث تاریخ اسلام به شمار می‌رود. عاشورا نهضتی است که امام حسین (ع) آن را پدیدآورد. اما آنچه که باعث شد عاشورا به یک نهضت بزرگ و ماندگار تبدیل شود، تنها اتفاقات صحرای کربلا در روز دهم محرم نبود بلکه ادامه این نهضت، مسیری پرفرازونشیب بود که ادامه‌دهنده آن با نقش مدیریتی بزرگ زن تاریخ اسلام حضرت زینب (س) کامل شد، مدیری مدبر که به مثابه یک جایگاه حساس و راهبردی، دل به دریا زد و با استفاده از مشی و خرد جمعی رشته امور را در دست گرفت تا غائله را به نفع اسلام به کرسی بنشاند.

کارشناسان حوزه علم مدیریت معتقدند مدیریت بحران عبارت است توانایی به‌کارگیری تدابیر آگاهانه و عالمانه برای هر حادثه یا وضعیتی که حالتی فوق‌العاده دارد و قصد دارد جامعه هدف را از حالت تعادل خارج و آن واقعه را از مسیر اصلی خود منحرف کند. قیام خونین امام (ع) در ظهر روز دهم به وقوع پیوسته و نفس جهاد در راه خدا شکل گرفته است. از یک مرحله به بعد، دیگر ذهن جامعه اسلامی نیازمند تزریق آگاهی است تا مسیر حق علیه باطل به فرماندهی امام حسین (ع) از مسیر اصلی خود منحرف نشود. زمام این امور را باید کسی در دست بگیرد که هم مدیر است و هم مدبر، هم داناست و هم واقف. اتفاقا با مرور تاریخ اسلام درمی‌یابیم که در همه روز‌های مهم تاریخ اسلام، همیشه در حساس‌ترین و کلیدی‌ترین مقاطع تاریخی، زنان مسلمان نقش‌آفرین بوده‌اند.

اگر جامعه اسلامی را در عصر امام حسین (ع) به مثابه یک سازمان در نظر بگیریم و امام (ع) را راهبر و رهبر و فرمانده این سازمان، با وقوع قیام عاشورا سازمان به‌هدف راهبردی خود رسیده است، اما این تنها یک بعد ماجراست. روی دیگر سکه فرمانده بعدی است که قرار است سازمان را در مسیر هدف به ثمر نشانده، هدایت، راهنمایی و ماندگار کند. برای به دست گرفتن سررشته امور، چه کسی بهتر و گزیده‌تر از زینب (س) که در تکون شخصیتش، عامل وراثت، تربیت و محیط و خانواده نقش بنیادین داشته‌اند.

در پی واقعه دردناک کربلا، حضرت زینب (ع) مسئولیت سنگینی را عهده‌دار شد، زیرا امام حسین (ع) پدیدآورنده نهضت بود و حالا ادامه‌دهنده آن خواهرش حضرت زینب (س) است. نهضت عاشورا با شهادت امام (ع) به فرجام و هدف پایانی نرسید، بلکه هدایت و رهبری آن به دست با کفایت ثلاله خاندان علی (ع) بود. مرحله دوم نهضت در دستان یک زن قرار گرفته است. حضرت زینب (س) در واقع، انقلاب دیگری آغاز کرد. مرحله دوم نهضت حسینی توسط زینب کبری (س) رهبری و هدایت شد.

نقش مدیریتی حضرت زینب (س) پس از عاشورا، در کنار سرپرستی اسیران و حفظ جان امام سجاد (ع) از خطرها، در حقیقت توانست انقلاب حسینی را با تحمل زحمات فراوان با تعیین خط مشی درست به پیروزی نهایی برساند. خروجی این نگاه مدبرانه هم رسالت وی بود که با صلابت و استواری به پایان رسید تا آیین پیامبر (ص) و انقلاب کربلا دستخوش تحریف نشود.

 


بیشتر بدانید:

نگاهی کوتاه به نقش زنان در هنر عاشورایی | عاشقی نور و رنگ

گفتگو با حجت الاسلام دکتر رسول جعفریان درباره تحلیل منابع تاریخی قیام عاشورا


گفتگو با  علیرضا نظری خرم، نویسنده کتاب «داستان بریده بریده»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->