ویدئو| سیاه پوش شدن حرم مطهر رضوی همزمان با ایام شهادت امیرالمومنین(ع) اعمال شب ۱۹ ماه مبارک رمضان + ادعیه و نماز میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند افطار زائران حرم امام رضا(ع) در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) + فیلم
سرخط خبرها

امام جمعه مشهد: پیام رهبری در روز اربعین، حکم جهاد در عرصه فرهنگی است

  • کد خبر: ۸۲۴۶۳
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
امام جمعه مشهد: پیام رهبری در روز اربعین، حکم جهاد در عرصه فرهنگی است
آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد گفت: مقام معظم رهبری بر لزوم به راه انداختن یک نهضت روشنگری در برابر جنگ نرم فرهنگی دشمن با عنوان «جهاد تبیین» تأکید کردند و صدور این حکم همزمان و مصادف با روز اربعین بود.

به گزارش شهرآرانیوز: امام جمعه مشهد افزود: پس از واقعه عاشورا گاهی شاهد هستیم که حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) پس از بیان بخش اندکی از حقایق قیام اباعبدالله و معرفی حضرت برای مردم، آنان را منقلب می‌کردند و به معنای حقیقی کلمه اگر زینب کبری(س) در شام نمی‌بود، خط سیر قیام حضرت سیدالشهدا(ع) نمی‌توانست منتج به دستاوردهای بزرگ و انسان‌ساز خود باشد.

وی اظهار کرد: اثرگذاری هر انقلاب که با ایجاد حرکت در مردم همراه است، به خاطر تبیین‌ها و روشنگری‌هایی است که دلسوزان انقلاب در برابر جریان‌های تهمت و تحریف ارائه کرده‌اند؛ همان‌طور که اگر تبیین زینب کبری (س) نمی‌بود، انقلاب حسینی به بار نمی‌نشست.

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر ضرورت پرهیز از بی‌تفاوتی در برابر هجمه فرهنگی و رسانه‌ای دشمنان عنوان کرد: افراد بسیاری بودند که بعد از ماجرای کربلا و وقتی کاروان اهل‌بیت امام حسین(ع) وارد شام شد، به سرهای مبارک شهدا و زنان در کاروان سنگ پرتاب نمی‌کردند اما بدون تفاوت ایستاده بودند و تماشا می‌کردند و برمبنای احادیث و روایات، حتی این افراد هم در جرم برگزارکنندگان این مراسم منحوس سهیم هستند زیرا به تکلیف عمل نکردند و فقط به تماشا ایستاده بودند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: کسانی که در فضای مجازی، توهین، تهمت و شبهه‌افکنی افراد معاند نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی را مشاهده می‌کنند اما در پی پاسخگویی برنمی‌آیند، مصداق همان کسانی هستند که پس از واقعه کربلا، در بازار شام بی‌تفاوت و نظاره‌گر ورود کاروان اسرا بودند.

وی گفت: تبیین منطقی در برابر هجمه فرهنگی دشمنان یک تکلیف قطعی است اما این پاسخگویی هم نباید آمیخته با افترا و توهین و تهمت به طرف مقابل باشد. پاسخگویی در برابر شبهات و جنگ رسانه‌ای و تبلیغی عناصر معاند باید منطبق بر استدلال و منطق باشد و اساساً تبیین هم به معنای استفاده از منطق و استدلال در برابر دشمن خارجی است.

آیت‌الله علم‌الهدی متذکر شد: برخی اوقات مشاهده می‌کنیم که برادران و خواهران انقلابی برای پاسخ دادن به ادعای یک برادر یا خواهر ارزشی دیگر، دست به افشاگری می‌زنند و به گونه‌ای وارد میدان مناظره می‌شوند که نتیجه آن با رسوا شدن طرف مقابل همراه است. این دوستان باید بدانند که اقدام آنها دقیقاً به منزله خودزنی است و پاسخگویی‌ها چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی باید اولاً منطبق بر رعایت اخلاق و منطق باشد و ثانیاً جهت‌گیری به سمت دشمنان خارجی داشته باشد.

امام‌جمعه مشهد، خستگی‌ناپذیری در روشنگری را دومین شرط پاسخگویی تبیینی در برابر هجمه فرهنگی دشمن دانست و عنوان کرد: علاوه بر ارائه پاسخ‌های منطقی و برخواسته از عقلانیت و اخلاق، باید در این عرصه خستگی‌ناپذیر بود و ممارست داشت.

وی گفت: اگر دشمن علیه شما و اعتقاداتتان توطئه کرد و شما یک مانع معرفتی در برابر هجمه او بودید، مسلم است که شما نیز در زمره مخالفان قرار می‌گیرید و علیه شما هم تخریب و توهین صورت می‌گیرد اما باید در این راه ممارست داشت و خستگی‌ناپذیر بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: پیام رهبر معظم انقلاب در روز اربعین به منزله حکم جهاد است و بر همه افراد صاحب‌قلم، صاحبان رسانه و همه کسانی که خود را موظف به امر به معروف و نهی از منکر می‌دانند، واجب است که اکنون در این عرصه وارد عمل شوند و نهضت تبیینی را در برابر جنگ نرم دشمن به راه بیندازند.

ما نسبت به پر کردن خلاءهای زندگی همسایه مسئول هستیم

آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه عبادی نماز جمعه مشهد با اشاره به رعایت تقوای عملی در رفتار با دیگران اظهار کرد: بیشتر موضوعات تقوای عملی مرتبط با ارتباط ما با دیگران است و اینجا باید تقوا را بسیار رعایت کنیم چرا که تقوا در ارتباط با دیگران احتمال آسیب دارد.

امام جمعه مشهد با اشاره به دعای ۲۶ صحیفه سجادیه گفت: امام سجاد(ع) در این دعا ۱۸ مولفه درباره همسایه‌داری را بیان کردند که مولفه اول و دوم در این دعا برای طلب توفیق از خداوند در همسایه‌داری است.

وی با بیان اینکه مولفه اول مربوط به همسایه ناتوان است، افزود: به خاطر اشتراک انسان با همسایه بسیاری از مسائل مشترک در حوزه همسایگی ممکن است اجرا نشود و به دلیل ضعیف بودن، همسایه نتواند حق و سهم خود را در اجرای برنامه‌های مشترک ادا کند که در این موضوع مُدارای با همسایه بسیار مهم است و باید با همسایه ناتوان با رفق و مدارا با رفتار کنیم.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: مولفه دوم ضعف و ناتوانی همسایه گاهی مربوط به تامین شئون زندگی خودش است؛ گاهی خلاءهایی در زندگی همسایه به وجود می‌آید که ما نسبت به پر کردن آنها مسئول هستیم و نارسایی زندگی او را باید حل کنیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: متاسفانه بر اثر فرهنگ غربی، دو همسایه دیوار به دیوار در یک آپارتمان زندگی می‌کنند اما از یکدیگر خبر ندارند که این با فرهنگ دینی ما سازگار نیست.

وی افزود: طبق روایتی از پیامبر(ص) اگر همسایه از شما فریادرسی کرد به داد همسایه برسید زیرا همسایه نزدیکترین فرد به شما است.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->