علیزاده: انتظار داریم شهرداری مشهد با قوت بیشتری در تامین منابع مالی پروژه‌های شهری عمل کند فراوانی میوه و قصه صنعت کمپوت و کنسروسازی در خراسان فراخوان ثبت‌نام سفر اربعین ۱۴۰۴ در مشهد و خراسان رضوی | زائران در سامانه «سماح» ثبت‌نام کنند گلایه شهروندان از بوی نامطبوع حوالی بیمارستان هاشمی نژاد مشهد سهم مشهد از مالیات بر ارزش افزوده، همچنان ناچیز ساختمان معراج شهدای مشهد در آستانه تکمیل و تحویل به مردم عضو کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس مطرح کرد: پیشرفت ۷۰ درصدی کلان‌پروژه تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب اسلامی هزینه سفر اربعین ۱۴۰۴ یک خانوار ۴ نفره از مشهد چقدر می‌شود؟ رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد: ۱۲۰۰ میلیارد تومان اوراق برای توسعه زیرساخت و تجهیز آتش‌نشانی مشهد منتشر خواهد شد ارائه طرح مطالعات ناهنجاری‌های اجتماعی به‌ویژه مبارزه با زباله‌گردی با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد توضیحات رئیس پلیس راهور مشهد درباره وضعیت ترافیکی در میدان ۱۷ شهریور (۲۴ تیرماه ۱۴۰۴) عملیات اطفای آتش‌سوزی گسترده در مجتمع تجاری خیابان ۱۷شهریور مشهد رو به پایان است + فیلم پاساژ قائم مشهد کجاست؟ + جزئیات زمان مراسم تشییع پیکر یعقوب صباحی مشخص شد مسابقه‌های سریال «بازی مرکب» به واقعیت آمدند! | ساخت فصل سوم رئالیتی شوی «بازی مرکب» تایید شد + فیلم میزان پسماند خشک تولیدی در مشهد ۴۹۰ هزار و ۸۸۸ کیلوگرم در روز است | بلیت مترو، مابه‌ازای ارائه پسماند خشک خواهد شد آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی قاب سنگ مزار شهدای حمله رژیم صهیونیستی به ایران، در گلزارشهدای بهشت‌رضا(ع) انسداد ۲۵۶ حلقه چاه غیرمجاز در خراسان رضوی طی بهار ۱۴۰۴ عمران و نوسازی گسترده در شمال شرق مشهد | شهردار منطقه ۴ مشهد پروژه‌های کلان این منطقه را تشریح کرد مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد: ۵۱۸۷ جای پارک خودرو در هسته مرکزی شهر وجود دارد | شناسایی زمین‌های مستعد بهره‌برداری به صورت پارکینگ در دهه پایانی صفر ۱۴۰۴ عراقچی برای حضور در نشست سازمان همکاری شانگهای عازم چین شد (۲۳ تیر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

موتور‌های پیشران در اداره شهر

  • کد خبر: ۸۳۹۶۰
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
موتور‌های پیشران در اداره شهر
مهدی یاراحمدی خراسانی

در بند دهم چرخش‌های تحول آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، موضوع «فعال سازی موتور‌های پیشران به جای متوقف ماندن در چرخه‌های معمول و سنتی»، بیان شده است. واقعیت این است که با «افزایش جمعیت، توسعه شهرها، افزایش پیچیدگی روند‌ها و فرایندها، تغییرات گسترده محیطی و رشد روزافزون و شگرف فناوری»، مدیریت دیگر با آموزه‌های سنتی و معمول قادر به پاسخگویی نیاز‌های سازمانی نخواهد بود؛ به ویژه زمانی که بخواهیم این امر را در ابرسازمان‌هایی مانند شهرداری‌های کلان شهر‌ها مورد توجه قرار دهیم. یک طرف نیاز‌های گسترده شهروندان، رفاه و پیشرفت درکنار شهر و زیرساخت‌های موردنیاز برای توسعه کالبدی و معنایی آن است و در طرف دیگر، مدیریت شهری با هزینه سرسام آور اداره شهر و ضرورت پاسخگویی به این نیاز‌ها قرار گرفته است.

بی شک روند‌های عادی در این عرصه، ناتوان و درمانده اند و برای مانایی و توانایی، مدیریت شهری نیاز به تحول نگرشی و رفتاری مدیران و کارکنان، اصلاح و توسعه روند‌ها و روش‌ها و بهره مندی از موتور‌های پیشران، جهش زا و فعال کننده‌ای دارد که با شکوفا کردن استعداد‌ها و ظرفیت‌های موجود و خلق فرصت‌های جدید، انقلابی در کیفیت خدمات دهی ایجاد کنند؛ امری که سرآغاز آن، پذیرش تغییر در رفتار سازمانی و گذار از مدیریت به سمت رهبری سازمانی است که با استفاده از رویکرد‌های فعالانه و جهادی در عمل ظهور می‌یابد.
مهم‌ترین این پیشران‌ها عبارتند از:

۱- تحول در فرایند قانون گذاری: (شامل بازنگری در شیوه قانون گذاری، تحول در اولویت بندی و کیفیت طرح‌ها و لوایح، فعال سازی مراکز پژوهشی شورا برای آینده پژوهی و احصای نیاز‌های آتی)

۲- مهارت رهبری و تغییر نگرش تصمیم گیران: (شامل توسعه مهارت‌های ارتباطی، انتقادپذیری، نظارت و سرپرستی، رهبری اثربخش، مدیریت عملکرد)

۳- توسعه سرمایه گذاری اقتصادی و درآمد‌های پایدار: (شامل تضمین امنیت سرمایه گذاری، تسهیل قوانین مشارکت اقتصادی، کسب منابع جدید درآمد، شکست کلیشه‌های قدیمی)

۴- مشارکت کارکنان: (شامل طراحی حوزه‌های کلیدی مسئولیت پذیری، تعهد سازمانی، مدیریت زمان، ارزیابی مستمر)

۵- دسترسی به دانش و هوشمندسازی شهر: (شامل نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان، دسترسی آزاد به اطلاعات، کار تیمی، تسهیم دانش، توسعه فناوری)

۶- اصلاح ساختار و بهینه سازی نیروی کار: (شامل طراحی نظام ارگانیک ساختاری، بهبود فرایندها، شرایط کاری مطلوب، پاسخگویی، استخدام نیرو‌های اثرگذار، نوآوری و آموزش مستمر، توسعه شغلی، یادگیری سازمانی)

۷- همکاری و همگرایی بین  دستگاهی: (شامل ارتباط محترمانه و دوستانه با سایر دستگاه‌ها و بهره گیری از توان دستگاه‌های موثر در توسعه شهر)

بدون شک برای دستیابی به تحول چشمگیر باید از چرخه‌های معمول و سنتی گذر کرد و با تلاش و مجاهدت حداکثری در بستر فعالیت‌های خلاقانه، دانشی و بنیادی، زمینه پیشرفت شهر و رفاه شهروندان را فراهم کرد؛ امری که شورای ششم می‌خواهد به عنوان یکی از چرخش‌های تحول آفرین در کانون توجه خود قرار دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->