مصرف ۳۰ درصد گاز کشور در استانهای تهران و البرز فرزین خبر داد: پرداخت تسهیلات مسکن به ۸۰۰ هزار متقاضی بلاتکلیف تشکیل پرونده ۴۰ میلیارد ریالی برای یک نانوای متخلف در مشهد (۱۸ دی ماه ۱۴۰۳) بخشنامه جدید بانک مرکزی برای ساماندهی و نظارت بر بازار رمزارزها آخرین وضعیت بازار سرمایه | رشد ۵۰ هزار واحدی بورس (۱۸ دی ۱۴۰۳) سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس: افزایش خودسرانه قیمت نان توجیه ندارد خراسان رضوی رتبه دوم تولید تخم‌مرغ کشور را دارد قیمت ارز‌های دیجیتال در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۳) چند؟ | بیت‌کوین دوباره اوج گرفت قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران، امروز (سه‌شنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۳) چند؟ ریزش قیمت دلار تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ (۱۸ دی ۱۴۰۳) مهشید اشتری، نفر اول بخش بانوان در جدیدترین رنکینگ تنیس روی میز جهانی وام مسکن زوجین کفاف خرید چند متر خانه را می‌دهد؟ سود سهام عدالت معوقه چقدر است؟ | جزئیات مرحله دوم سود سهام عدالت ۱۴۰۳ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال ارزش تخلفات کشف‌شده در حوزه کشاورزی خراسان رضوی است قیمت خودرو در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۳) | پژو پارس، شاهین، رانا، ساینا، جک و لاماری چقدر قیمت خورد؟ + جدول قیمت‌ها تولید ماهی‌های زینتی در شهرستان مشهد ۲۰ درصد افزایش یافت قراردادهای کارموقت و کارمعین کارگران دوره آزمایشی ندارند قیمت طلای جهانی، امروز (سه‌شنبه، ۱۸‌ دی ۱۴۰۳) + جزئیات آیا مزد ۱۴۰۴ کارگران در جلسه امروز شورای عالی کار (۱۸ دی ۱۴۰۳) تعیین می‌شود؟ بار سنگین فقر بر دوش مستأجران قالیبافان چگونه از مستمری بازنشستگی و ازکارافتادگی بهره‌مند می‌شوند؟ رجیستری آیفون در سامانه جامع تجارت آغاز شد (۱۷ دی ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: آزادسازی معادن منجمد شده را پیگیری می‌کنیم کاهش ۰.۴ درصدی نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل تغییر سهامداران مستقیم شرکت تولیدکننده روغن خوراکی بهشهر تکذیب شد گرانفروشی و عدم درج قیمت، در صدر تخلفات لاستیک فروشان مشهد (۱۷ دی ۱۴۰۳) اطلاعیه جدید عرضه خودرو‌های وارداتی منتشر شد | آغاز ثبت‌نام از امروز (۱۷ دی ۱۴۰۳) + جزئیات بررسی قیمت روز موبایل‌های شیائومی (۱۷ دی ۱۴۰۳) محدودیت عرضه روغن در بازار تکذیب شد (۱۷ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دلیل صدای گیربکس خودرو در هنگام تعویض دنده عقب چیست؟

  • کد خبر: ۸۸۷۹۴
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۲
دلیل صدای گیربکس خودرو در هنگام تعویض دنده عقب چیست؟
برای اکثر رانندگان خودروها با سیستم دنده دستی اتفاق افتاده که در هنگام تعویض دنده دستی و قرار دادن آن در حالت دنده عقب، صدای ناهنجاری شنیده می‌شود که این امر نتیجه فعل و انفعالاتی در سیستم چرخ دنده‌ها است.

به گزارش شهرآرانیوز، در سیستم‌ انتقال قدرت دستی، بیشتر از دنده‌های مارپیچ استفاده می‌شود، اما دنده عقب به دلیل موقعیت خاص خود نیاز به نوع دیگری از چرخ دنده‌ها دارد که به چرخ دنده ساده معروف است.

دنده‌هایی که نسبت دنده‌های جلو (مثبت) را ایجاد می‌کنند همه مارپیچ هستند (مانند: دنده یک،دو و سه). دندانه‌های مارپیچ به‌صورت مورب برش خورده‌اند. زمانی که دو دنده در سیستم چرخ دنده مارپیچ با هم درگیر می‌شوند، تماس دندانه‌ها در پایان یک دندانه شروع می‌شود و این تماس به‌صورت تدریجی باعث چرخاندن دو چرخ دنده می‌شود.

تا زمانی که دو دندانه به‌ صورت کامل در حال درگیری هستند این درگیری تدریجی باعث می‌شود که چرخ دنده‌های مارپیچ ملایم‌تر و آرام‌تر از چرخ دنده‌های ساده عمل کنند.

به‌دلیل وجود زاویه در دندانه‌های دنده‌های مارپیچ، بیش از یک دندانه در یک زمان در این نوع چرخ دنده‌‎ها با هم درگیر هستند که این نوع برخورد و یا سایش باعث می‌شود که این چرخ دنده‌ها قدرت بیشتر، با تنش کمتری داشته باشند.

تنها مشکل در مورد چرخ دنده‌های مارپیچ این است که آن‌ها به سختی در کنار هم و در خارج از درگیری بروی می‌لغزند. در یک سیستم تعویض دنده دستی، دنده‌های جلو در حالت درگیری قرار دارند (در تمام زمان‌ها) و حلقه‌ها توسط دسته تعویض دنده کنترل شده و سرعت‌های متفاوتی را به محور خروجی منتقل می‌کنند.

دنده عقب در سیستم تعویض دنده دستی به‌عنوان دنده هرزگرد می‌چرخد.

چرخ دنده ساده بزرگ با دو چرخ دنده ساده دیگر، در زمانی که نیاز به تغییر جهت چرخش (دنده عقب) داشته باشیم بروی هم می‌لغزند (با هم برخورد می‌کنند). بیشتر چرخ دنده‌های بکار رفته در سیستم‌های انتقال قدرت دستی از نوع مارپیچ هستند. سه چرخ دنده که مخصوص دنده عقب است از انواع دندانه‌های ساده به‌شمار می‌روند.

دنده‌های ساده با دندانه‌های مستقیم، در مقایسه با چرخ دنده‌های مارپیچ، لغزش بیشتری نسبت به هم دارند. هنگامی که دندانه‌های چرخ دنده با یک چرخ دنده ساده درگیر است، به‌جای این که به آرامی لغزش داشته باشند دندانه‌ها با هم برخورد می‌کنند.

این واکنش موجب بروز اندکی سر و صدا و نیز افزایش تنش بروی دندانه‌ها می‌شود. هنگامی که صدای بلندتری نسبت به درگیری سایر دنده‌ها می‌شنوید، آن صدای تغییر وضعیت و چرخش دنده خودرو است؛ صدایی که می‌شنوید صدای برخورد و درگیری دنده‌های ساده عقب با یکدیگر است. از این‌ رو می‌توان گفت که این امری طبیعی و عادی است.

منبع: خودروکار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->