جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

روایتی از اجتماع عظیم دهه‌نودی‌های مشهدی در هم‌خوانی سرود «سلام فرمانده»

  • کد خبر: ۱۰۸۹۵۹
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
روایتی از اجتماع عظیم دهه‌نودی‌های مشهدی در هم‌خوانی سرود «سلام فرمانده»
عصر روز گذشته عرصه میدان شهدای مشهد، شاهد حضور جمعیت ده‌ها هزار نفری کودکان و نوجوانان مشهدی برای هم خوانی نماهنگ انقلابی و اسلامی «سلام فرمانده» بود.

شوشتری | شهرآرانیوز؛ سلام فرمانده، سلام از این نسل غیور جا مانده، نسلی که وقتی دهه هشتادی و دهه نودی هایش فراخوانده می‌شوند، صحنه را پُر می‌کنند از حضور بی وصف و بی شمارشان؛ چنان که عصر روز گذشته عرصه میدان شهدای مشهد، شاهد حضور جمعیت ده‌ها هزار نفری کودکان و نوجوانان مشهدی برای هم خوانی نماهنگ انقلابی و اسلامی «سلام فرمانده» بود.

استقبال دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها به همراه پدر و مادرهایشان به حدی بود که دیگر جایی برای آن‌هایی که ساعت‌ها در ترافیک خیابان‌های منتهی به میدان شهدا مانده بودند، نماند. برای همین محدوده عرصه میدان شهدا و پیاده رو‌های اطراف هم مملو از جمعیت شدند.

از هر گوشه وکنار عرصه میدان شهدا صدای «سلام فرمانده» کودکان و نوجوانان طنین انداز می‌شد. استقبال آن قدر زیاد بود که حتی یک ساعت پس از اتمام مراسم هنوز مردم همراه بچه هایشان دسته دسته وارد عرصه میدان شهدا می‌شدند.

هم خوانی هزاران نفری

عقربه‌ها هنوز ساعت ۳ عصر را نشان می‌دهند که وارد عرصه میدان شهدا می‌شویم. هنوز دو ساعت تا شروع مراسم مانده، اما تقریبا همه عرصه پُر شده است و بچه‌ها سلام فرمانده را زمزمه می‌کنند تا مراسم آغاز شود. به همراه دو کودک دهه نودی ام، من هم در گوشه‌ای از جمعیت در حال یادداشت برداری از صحنه‌های پرشور حضور کودکان و نوجوانان هستم.

بچه‌ها ذوق حضور دسته جمعی و اجرای سرود را دارند و ازآنجایی که نماهنگ سلام فرمانده را بار‌ها از صفحه تلویزیون دیده اند یا کلیپ‌های اجرای آن در شهر‌های مختلف کشور را تماشا کرده اند، حفظش کرده اند و هم سرایی می‌کنند.

عهد می‌بندم حاج قاسمت بشم

سربند‌های «یا مهدی (عج)» را بیشتر دهه نودی‌ها و دهه هشتادی‌ها بر پیشانی و پرچم‌های ایران را کودکان و نوجوانان در دست دارند. مراسم آغاز می‌شود و صدای هزاران کودک و نوجوان در عرصه میدان شهدا با گفتن «سلام فرمانده» می‌پیچد. کودکان و نوجوانان با شور عجیبی همراه ابوذر روحی، خواننده اصلی این اثر، هم خوانی می‌کنند.

وقتی هم خوانی نماهنگ «سلام فرمانده» به اسم «حاج قاسم» می‌رسد، تصاویر سردار سلیمانی که در دست برخی از حاضران است، به احترامش بالا برده می‌شود. دهه نودی‌ها و دهه هشتادی‌ها با هم هم صدا فریاد می‌زنند: «عهد می‌بندم حاج قاسمت بشم.»

چشم‌ها به یاد حاج قاسم با تکرار نامش پُر از اشک می‌شود. چشم‌های خیس مادری که به یاد فرزند شهید خودش افتاده است. حاج خانم سالاری می‌گوید: پسرم با درجه سربازی به شهادت رسید، اما هروقت در ایام دفاع مقدس به مرخصی می‌آمد، سردار خطابش می‌کردم. قد رشید و شجاعت و شهامتش کم از هیچ سرداری در صحنه دفاع از کشور نداشت. آن‌ها عهد و کمر همت بستند به دفاع از میهن، مثل حاج قاسم که تا پای جان برای میهن ماند.

حاج خانم سالاری باذوق و شوق برای تماشای اجرای سرود نوه اش در عرصه میدان شهدا و در بین اجراکنندگان گروه سرود شرکت کرده است. وقتی بچه‌ها با غرور صدایشان را بلند می‌کنند که با «همین قد کوچیکم، خودم سردارت می‌شم»، حاج خانم سالاری دوباره چشمانش بارانی می‌شود. یاد سردار دلش زنده می‌شود و سردار دل‌های مردم.

سلام نظامی فرماندهان کوچک

بچه‌ها هر بار که به بخش «سلام فرمانده» در اجرای سرود می‌رسند، پاهایشان جفت می‌شود و دست هایشان به نشانه سلام نظامی بالا می‌رود. یاسر از دهه نودی‌های سرودخوان است که از چند روز قبل برای اجرای سرود تمرین کرده است. مادرش با افتخار در ردیف جلوی حاضران به نظاره فرزندش نشسته است.

او می‌گوید: با اینکه سرود را کامل حفظ کرده است و خوب می‌خواند، باز هم از اشتیاق اجرا تا نیمه شب خوابش نمی‌برد. مادر یکی دیگر از دهه نودی‌ها هم که فرزندش در جمع اجراکنندگان حاضر است، از حس مشابه فرزندش همانند یاسر می‌گوید و اینکه چقدر نوجوانان با چنین اجرا‌هایی به صورت گروهی می‌توانند همبستگی و وحدت را در نسل خودشان تقویت کنند.

با این دستای کوچیکم همه ش دعات می‌کنم

دست‌های کوچک کودکان هماهنگ با هم رو به آسمان بلند می‌شود؛ می‌خوانند: «با این دستای کوچیکم همه ش دعات می‌کنم». پدر و مادر‌ها و شرکت کنندگان در مراسم اجرای نماهنگ «سلام فرمانده» هم دست هایشان را به نشانه دعا بالا برده اند و این بیت از شعر را زمزمه می‌کنند.

در بین دسته دسته افرادی که وارد عرصه میدان شهدا می‌شوند، همه یک بار رو به امام مهربانی‌ها هم سلام می‌دهند؛ رسم همیشگی مشهدی‌ها که وقتی رو به سمت بارگاه امام رضا (ع) هستند، به احترام امامشان سلام می‌دهند.

اجرای چندباره سلام فرمانده

خیلی از دهه نودی‌ها و دهه هشتادی‌ها با اشتیاق برای هم خوانی نماهنگ سلام فرمانده آمدند، اما دیر رسیدند. برای اینکه خیلی از بچه‌ها دست خالی برنگردند، چند بار دیگر هم نماهنگ سلام فرمانده پخش شد و بچه‌ها هم خوانی کردند. بیشتر کودکانی که در اجرای مراسم شرکت کرده بودند، سرود را حفظ بودند و هم خوانی می‌کردند.

استقبال جمعیت به حدی بود که حجت الاسلام سعید آخوندی، مسئول ستاد مردمی برگزاری هم سرایی سلام فرمانده، می‌گوید: ده‌ها هزار نفر از نوجوانان مشهدی در قالب فراخوان ستاد مردمی مراسم سلام فرمانده در میدان شهدای این شهر حضور یافتند؛ حتی بیش از دوبرابر پیش بینی ما. به گفته او «پیش بینی حضور ۲۰ هزار نفر» را در میدان شهدا داشتند، اما «حدود ۴۰ هزار نفر در مراسم شرکت کردند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->