محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ تعداد واگنهای خط یک قطار شهری مشهد که ابتدای کار این خط پاسخگوی جا به جایی مسافران بود حالا به مشکلی بزرگ تبدیل شده است پس از گذشت ۱۳سال شماره واگنهای نخستین خط قطار شهری مشهد هنوز ۶۰ واگن بوده و تاکنون عددی به آن اضافه نشده است.
عدم نیاز سالهای نخستین آغاز به کار خط یک قطار شهری مشهد، تامین شصت واگن دیگر برای تکمیل این خط راکه طبق برآوردها باید ۱۲۰ واگن مشغول به فعالیت میشد- تقریبا از دستورکار مدیریت شهری خارج کرد.
اما زمزمه خرید کسری واگنهای خط یک از سال ۱۳۹۸ جدی شد؛ چون با افزایش مسافران در یک دهه اخیر و اتصال متروی گلبهار به این خط در آینده نزدیک، واگنهای فعلی جوابگوی حجم مسافران نبود و ظرفیت خط یک باید افزایش پیدا میکرد.
معاون وقت عمران و حمل و نقل و ترافیک شهرداری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در آن زمان، اعلام کردند که پیگیریها برای تأمین این شصت واگن آغاز میشود و حتی گفته شد که قرار است سالانه پانزده واگن برای این خط خریداری شود تا ظرف چهار سال کمبودها تأمین شود و حتی خبر رسید که در بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری مشهد، ردیف ویژهای برای این کار گنجانده شده است. ولی از سال ۹۸ تا امروز خبری از اضافه شدن سالانه پانزده واگن به خط یک نشده است.
با این همه از سال گذشته تأمین کم و کسریهای خط یک در شهرداری و شورا جدیتر از قبل دنبال شد و رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر ۲۸ فروردین امسال گفت که اعتبار لازم برای خرید پانزده واگن در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری پیش بینی شده است و حالا به گفته ایمان فرهمندی با یکی از تأمین کنندههای داخلی واگن به صورت جدی مذاکره شده و چند پیشنهاد از شرکتهای دیگر هم به دست شورای شهر مشهد رسیده است. او این را هم گفت که هم اکنون مشغول بررسی این پیشنهادها هستیم تا بعد از جمع بندی، تأمین کننده نهایی واگنهای خط یک انتخاب شود.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآرا با اشاره به نیاز خط یک قطارشهری مشهد به ۱۲۰ واگن براساس افقی که برای آن پیش بینی شده است گفت: خط یک قطارشهری مشهد در واقع براساس پیش بینی که برای آن انجام شده است و افق طرح آن، نیاز به ۱۲۰ دستگاه واگن قطار دارد. اما در زمان راه اندازی و با توجه به تعداد مسافری که این خط داشت، کار خودش را با شصت دستگاه واگنی که برای آن خریداری شده بود آغاز کرد.
فرهمندی با بیان اینکه نخستین خط مترو مشهد هم اکنون شصت واگن کمبود دارد ادامه داد: این خط مسافر زیادی را جا به جا میکند و در بعضی از ساعتهای روز هم بسیار شلوغ است و مردم دچار مشکل هستند؛ از طرف دیگر متروی گلبهار هم در آینده نزدیک به خط یک قطارشهری مشهد متصل میشود، به همین دلیل به این جمع بندی رسیدیم که دستگاه دوم را برای خط یک تأمین کنیم. در شورا و شهرداری پیگیریهایی برای این موضوع انجام شد تا بتوانیم تولید کنندهای را پیدا کنیم تا واگنهایی را که در خط یک کم داریم تولید و تأمین کند.
وی افزود: هم زمان وزارت کشور در حال انعقاد قراردادی به صورت تجمیعی برای خرید ۲ هزار دستگاه واگن برای متروی کلان شهرهای کشور است که شصت دستگاه واگن برای خط یک و واگنهای مورد نیاز برای خطوط دیگر مشهد نیز در آن پیش بینی شده است.
برای این قرارداد وزارت کشور چند تأمین کننده داخلی و خارجی اعلام آمادگی کرده اند و بعد از اینکه ما در مشهد برای خرید واگنهای کسری خط یک دست به کار شدیم، سه شرکت داخلی و خارجی آمادگی خودشان را برای تأمین اعلام کردند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر مشهد در ادامه از مذاکره اولیه با شرکت مپنا برای تأمین واگنهای خط یک خبر داد و گفت: یکی از این تأمین کنندهها که پیش از این اعلام آمادگی کرده بود، شرکت مپناست که جلسهای با آنها برگزار شد و شرایط خرید و مباحث فنی را بررسی کردیم. البته پیشنهادهای دیگری هم ارائه شده است که آنها را هم در صورت لزوم بررسی خواهیم کرد تا بعد از جمع بندی با یکی از این شرکتها برای تأمین شصت واگن خط یک قرارداد منعقد کنیم.
فرهمندی در پاسخ به این سؤال که شصت واگن کسری خط یک در چه مدتی به ناوگان فعلی اضافه میشود، بیان کرد: هنوز در مرحله مذاکره با تأمین کنندهها هستیم و باید شرایط زمانی، هزینهای و اقتصادی را جمع بندی کنیم و بهترین انتخاب را داشته باشیم؛ چون مباحث فنی، مالی و نحوه پرداخت و زمان بندی تحویل برای ما اهمیت دارد.
برای تحویل واگنها هم پیشنهادهایی که الان برای مدیریت شهری ارسال شده، از دو سال تا پنج سال است که البته ما درحال مذاکره هستیم تا این اعداد را به کمترین زمان ممکن کاهش بدهیم.