معرفی بازی level devil (اندروید و IOS) + دانلود «بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید
سرخط خبرها

تکثیر گونه‌های جانوری در معرض انقراض کشور با راه‌اندازی بانک سلولی

  • کد خبر: ۱۵۷۲۴۱
  • ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷
تکثیر گونه‌های جانوری در معرض انقراض کشور با راه‌اندازی بانک سلولی
رییس سازمان حفاظت محیط زیست راه‌اندازی بانک سلولی گونه‌های جانوری در معرض تهدید ایران را یک نقطه امید برای حیات وحش کشور توصیف کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم در آینده گونه‌های حیات وحش در معرض خطر انقراض را تکثیر کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، علی سلاجقه در مراسم امضای توافق‌نامه «راه‌اندازی بانک سلولی گونه‌های جانوری در معرض تهدید ایران» بین سازمان حفاظت محیط زیست و جهاد دانشگاهی، ضمن تبریک سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات ماه رمضان، با بیان این‌که مجموعه جهاد دانشگاهی برخاسته از بطن انقلاب است، گفت: جوانان دیروز جهاد دانشگاهی، امروز افراد بزرگ و مجربی شده‌اند که می‌توانند با توانمندی‌های ملی و بین‌المللی، چراغ هدایت مجموعه‌های علمی و پژوهشی کشور باشند.

وی با اشاره به امضای این توافق‌نامه در روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی گفت: این توافق‌نامه فتح بابی در مسایل مختلف و نیاز‌های کشور خواهد بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که در یکسال گذشته تلاش‌های خوبی در زمینه تکثیر حیوانات در اسارت انجام شد، گفت: از منظر علمی این کار دستاورد فوق‌العاده‌ای بود. بحث‌های ژنتیکی و سلولی حیوانات مختلف حیات وحش و تکثیر گونه، موضوعی است که در بحث حفاظت از گونه‌ها مغفول مانده است. این موضوع یکی از ارکان اساسی و حائز اهمیت در حفاظت گونه‌ها خارج از طبیعت است و امیدواریم این موضوع هر چه سریع‌تر منجر به دستاورد در این زمینه شود.

سلاجقه با بیان این‌که در حال حاضر ۲۶ گونه در معرض خطر انقراض برای نمونه‌برداری ژنتیکی انتخاب شده است، گفت: اگر زودتر این موضوع مطرح می‌شد، این امکان وجود داشت که این طرح در برنامه هفتم توسعه مطرح شود، ولی این موضوع را حتماً در دولت مطرح می‌کنیم و می‌خواهیم که از اعتبارات فعلی سازمان استفاده شود و فرآیند حفظ ذخایر ژنتیکی گونه‌های حیات وحش ادامه یابد.

وی ادامه داد: امیدواریم در اولین فرصت شاهد باشیم که همانند دستاورد‌های پژوهشگاه رویان، هر چه سریع‌تر در حوزه حیات وحش نیز دستاورد داشته باشیم و مردم استفاده از روش‌های سلولی و مولکولی و انجماد سلول‌ها را برای حفظ امنیت حیات ببینند. در بحث امنیت غذایی و حفظ ذخایر ژنتیکی دام‌ها، کار انجام شده و امیدواریم در بحث حیات وحش که امنیت حیاتی کشور است نیز دستاورد‌هایی داشته باشیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که در راس کشور‌هایی هستیم که در زمینه بانک سلولی گونه‌های جانوری در معرض تهدید انقراض فعالیت می‌کنیم، گفت: دستاورد‌های این اقدام می‌تواند برای حیات وحش کشور یک نقطه امید باشد و امیدواریم بتوانیم در آینده گونه‌های حیات وحش در معرض خطر انقراض را تکثیر کنیم.

وی خاطر نشان کرد که جهاد دانشگاهی در مورد گونه‌های گیاهی و حفظ زیستگاه‌ها نیز می‌تواند وارد شود و امیدواریم این اتفاق میمون بیفتد. از طرف دیگر جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کرده از مسائل فنی و مهندسی تا علوم پایه و کاربردی فعالیت می‌کند و نیاز داریم در زمینه‌های مختلف، توافق‌نامه منعقد شود. این توافق‌نامه را به فال نیک می‌گیرم و این موضوع را چهارشنبه در دولت مطرح می‌کنم و انشالله در آینده فتح بابی باشد تا از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

سلاجقه گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند مسئولان باید امید را به جامعه تزریق کنند و امیدواریم حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری، فتح باب جدیدی شود برای اینکه فعالیت‌های علمی تبدیل به کالایی شود که در محیط زیست استفاده شود. امیدواریم این نقطه شروعی باشد و دستاورد‌های بزرگی که جهاد دانشگاهی داشته، در محیط زیست هم اتفاق بیفتد و همه ظرفیت‌های ملی و استانی ما برای این اقدام، در خدمت شما است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->