پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ با هوش مصنوعی شارژدهی گلکسی S۲۵ ده درصد بهتر می‌شود انتقال داده‌های دستگاه اندروید قبلی به دستگاه‌ اندرویدی جدید سریع‌تر می‌شود افشای مشخصات اولیهٔ Xiaomi 15 Pro ویدئو | ربات اپتیموس تسلا، مشغول کار در کارخانه خانواده آیفون ۱۷ یک عضو «اسلیم» خواهد داشت تراکنش‌های بیت‌کوین میلیاردی شد اولین تریلر از حضور شخصیت «هوملندر» در بازی «مورتال کمبت ۱» (Mortal Kombat 1) لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت تصویب شد اولین تصاویر از فصل دوم سریال «آخرینِ ما» (The Last of Us) شواهد جیمز وب برای اثبات حیات فرازمینی کافی نیست هشدار به کاربران اندروید: اطلاعاتتان در خطر است! | صاحبان شیائومی بیشتر مراقب باشند! از Pixel 8a چه می‌دانیم؟ | افشای همه مشخصات گوشی جدید گوگل، پیش از رونمایی معرفی بازی «گربه‌ها و سوپ» (cats & soup) + دانلود اندروید و IOS مایکروسافت: پلیس آمریکا حق ندارد از Azure برای تشخیص چهره استفاده کند مشخصات Poco F6 Pro فاش شد انتشار تصاویر Xperia 1 IV، آخرین پرچمدار سونی از ماکت‌های لورفته خانواده iPhone 16 چه می‌فهمیم؟ پیکر شهید تازه‌تفحص‌شده دفاع مقدس در گلزار شهدای مشهد به خاک سپرده شد + عکس برای بازی Hellblade II چه سیستمی نیاز دارید؟ قابلیت‌های جدید استوری در اینستاگرام + جزئیات
سرخط خبرها

پژوهشی جدید نشان داده استفاده زیاد از موبایل روی تعداد اسپرم تأثیر می‌گذارد

  • کد خبر: ۱۹۲۰۹۰
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷
پژوهشی جدید نشان داده استفاده زیاد از موبایل روی تعداد اسپرم تأثیر می‌گذارد
محققان سوئیسی در مطالعه‌ای ۱۳ ساله روی نزدیک به ۳ هزار نفر متوجه شده‌اند که میان استفاده زیاد از موبایل و کاهش تعداد اسپرم در مردان رابطه وجود دارد.

به گزارش شهرآرانیوز - محققان دانشگاه ژنو و مؤسسه گرمسیری و بهداشت عمومی سوئیس در یک پژوهش داده‌های مربوط به ۲۸۸۶ مرد در بازه سنی ۱۸ تا ۲۲ سال را بررسی کردند. این اطلاعات از شش پایگاه نظامی مختلف در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ گردآوری شده بود.

دانشمندان می‌گویند مردانی که روزانه بیش از ۲۰ بار از گوشی خود استفاده کرده بودند، به‌طور میانگین در هر میلی‌لیتر ۴۴.۵ میلیون اسپرم داشتند. این رقم ۲۱ درصد کمتر از مردانی بود که هر هفته تنها یک بار از گوشی استفاده می‌کردند و تعداد اسپرم‌هایشان در هر میلی‌لیتر ۵۶.۵ میلیون بود. محققان مدعی هستند که استفاده از موبایل بر عمر و شکل اسپرم‌ها اثری نداشته است.

فناوری‌های ۲G و ۳G موبایل ظاهراً اثر بدتری بر تعداد اسپرم داشتند

این مطالعه در سه فاز انجام گرفت. فاز اول بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷، فاز دوم بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ و فاز سوم بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ اجرا شد. این شیوه به آن‌ها اجازه داد تا یک کشف دیگر هم داشته باشند. محققان دریافتند که رابطه استفاده پرتکرار از موبایل و کاهش تعداد اسپرم در طول زمان کمتر شده است. این یافته می‌تواند نشان‌دهنده این مسئله باشد که کناررفتن فناوری‌های قدیمی مثل ۲G و ۳G احتمالاً باعث بهبود شرایط شده؛ هرچند که تعداد اسپرم مردان در جهان به‌طور کلی در سال‌های اخیر روبه‌کاهش بوده است.

البته محققان اذعان کرده‌اند که، چون داده‌های شرکت‌کنندگان از طریق پرسش‌نامه توسط خود آن‌ها ارائه شده است، می‌تواند خطا داشته باشد. افزون‌براین، آن‌ها تأکید دارند که این رابطه علت‌ومعلولی نیست و نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که تنها استفاده از موبایل باعث کاهش تعداد اسپرم‌ها شده است.

نتایج مطالعات محققان در قالب مقاله‌ای در مجله Fertility & Sterility منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->