برگزاری همایش ملی فقه و حکمرانی ۱۴۰۴، در مشهد بررسی هوش مصنوعی از لحاظ فقهی را دنبال می‌کنیم امام حسین (ع) نماد وحدت شیعه و سنی و الهام‌بخش آزادگان جهان است شیعه امام حسین (ع) حجت‌الاسلام‌والمسلمین راشدیزدی: عشق به امام حسین‌ (ع) آدمی را عزیز می‌کند شرکت‌کننده قرقیزستانی مسابقات بین‌المللی قرآن: رسانه‌ها باید مسابقات بین‌المللی قرآن ایران را به جهان معرفی کنند برگزاری اجتماع بزرگ منتظران در عرصه میدان شهدای مشهد(۲۶ بهمن ۱۴۰۳) سالانه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر خارجی به حرم مطهر امام رضا (ع) مشرف می‌شوند استقبال ۱۰۲ هزار نفر از طرح بین‌المللی «من قرآن را دوست دارم» تشریح برنامه‌های بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه در ایام ولادت امام سجاد(ع) قرآن منسوب به‌دست‌خط مبارک امام حسین(ع) در گنجینه رضوی آیت الله مکارم شیرازی: برخی محتوا‌های شبکه‌های نمایش خانگی منجر به انحراف جوانان می‌شود شرکت‌کننده یمنی در مسابقات بین‌المللی قرآن: اگر واژه‌ای بالاتر از زیبایی سراغ داشتم، آن را برای ایران به کار می‌بردم شرکت‌کننده تونسی در مسابقات بین‌المللی قرآن: برگزاری مسابقات در مشهد، خاطره خوبی را برای ما به یادگار گذاشت غزاله سهیلی‌زاده: موفقیتم در مسابقات قرآن را مرهون عنایت امام‌رضا (ع) هستم ۵ درصد سهمیه حج ایران به عوامل اجرایی اختصاص دارد شناسایی ۱۰ هزار و ۸۰۰ نخبه شاهد و ایثارگر در کشور لزوم نظارت جدی بر قرارداد خودروهای ایثارگران اعلام ویژه‌برنامه‌های سالروز میلاد امام‌حسین(ع) در حرم مطهر رضوی نگاهی به آثار سینمایی مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در چهل و سومین جشنواره فجر
سرخط خبرها

افتتاح پروژه اصلاح و نوسازی زیرگذر حرم مطهر رضوی + فیلم (۲۰ اسفند ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۲۱۶۵۸۴
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
افتتاح پروژه اصلاح و نوسازی زیرگذر حرم مطهر رضوی + فیلم (۲۰ اسفند ۱۴۰۲)
پروژه اصلاح و نوسازی زیرگذر حرم مطهر رضوی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، خلیل‌الله کاظمی رئیس سازمان عمران و نگهداری حرم رضوی امروز ۲۰ اسفندماه، در افتتاح پروژه اصلاح و نوسازی زیرگذر حرم مطهر رضوی که در سالن همایش‌های آستان قدس برگزار شد، اظهار کرد: در یک دهه از سال ۶۰ تا ۷۰ عملیات مربوط به زیرگذر در شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی انجام شد و هدف آن جداسازی مسیر تردد زائران پیاده از سواره بود.

🎬 تصویربردار: فرید اصغریان

وی بیان کرد: امروز بالغ بر ۶۰ هزار خودرو و وسیله نقلیه در زیرگذر حرم تردد دارند و در یک ساعت در زمان اوج بیش از ۴۰۰۰ خودرو تردد می‌کنند. در طی سال‌های گذشته به دلایل مختلفی تهویه زیرگذر از مدار استفاده خارج شده بود و تهویه‌ای در زیرگذر حرم به دلیل تداخل هوای موجود در پارکینگ‌ها و زیرگذر وجود نداشت. نصب جت‌فن‌ها یا فن‌های هوادهی عملکردی نداشت.

کاظمی افزود: همچنین در زیرگذر موضوع ایمنی مطرح بود که هیچ‌گونه مجموعه‌ای را برای ایمنی نداشتیم. اگر در زیرگذر و پارکینگ‌ها اتفاقاتی رخ می‌داد به دلیل وابستگی بین زیرگذر و پارکینگ‌ها شاهد سرایت آتش بودیم. موضوعات ترافیکی یکی دیگر از موارد بود. در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بالغ بر ۹۰ مورد تصادف جرحی داشتیم که دلایل مختلفی داشت.

رئیس سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی ادامه داد: در زمینه روشنایی، وضعیت مصرف انرژی ما نسبت به الان به دلیل ناکافی بودن روشنایی دو برابر بود. وضعیت ظاهری و معماری نیز در خور شان حرم نبود. مجموعه‌ای از این مشکلات باعث شد نسبت به تشکیل کارگروه تخصصی از اساتید و افراد مجرب دانشگاهی اقدام کنیم و ورود جدی به این موضوع داشته باشیم. سال گذشته انتخاب مشاور را انجام دادیم. دانشگاه شریف نیز در این زمینه نقش داشت.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی در بهمن‌ماه سال گذشته شروع شد و ۱۳ ماه زمان برد، عنوان کرد: اولویت اصلی ما تهویه بود؛ زیرا حجم زیادی از زائران در پارکینگ‌ها تردد می‌کردند. موضوعات بعدی ایمنی، روشنایی، ترافیک و هوشمندسازی بود. شاید مهم‌ترین چالشی که با آن مواجه بودیم این بود که در حین اجرای پروژه تردد زائران را داشتیم. اجرای دیوارکشی بالغ بر ۱۳ هزار متر مربع انجام شد. جت‌فن‌ها اورهال شدند. همراه با اورهال کردن، با شبیه‌سازی توسط دانشگاه بهترین موقعیت و محل نصب جت‌فن‌ها را در زیرگذر‌ها مشخص کردیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: در زمینه ایمنی مجبور شدیم بالغ بر ۵۰۰۰ متر لوله‌کشی را در زیرگذر و پارکینگ‌ها انجام دهیم. بیش از ۵۰ جعبه آتش‌نشانی و همچنین گاز فسفات آمونیوم و CO با فاصله ۵۰ متر نصب شد. ۸ درب خروج اضطراری ضد حریق را بین زیرگذر و پارکینگ‌ها اجرا کردیم. اجرای سیستم تخلیه دود نیز از دیگر موارد در جهت ایمنی بود. ۲۱ دوربین نظارتی در محل نصب شد. برای تامین روشنایی ۱۸۱۵ چراغ LED فوق کم‌مصرف نصب کردیم که مصرف انرژی را تا ۵۰ درصد کاهش داد.

رئیس سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی اضافه کرد: بالغ بر ۷۸۰۰ متر مربع تایل و موزاییک فرش برای کاهش سرعت ایجاد کردیم. بالغ بر ۴۰۰۰ متر جدول‌کشی با ارتفاع مناسب برای جلوگیری از برخورد و سانحه خودرو‌ها ایجاد شد. سه دستگاه راه‌بند نصب کردیم. ۲۵۶۰ تن آسفالت نیز در این پروژه استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت معماری زیرگذر حرم در شان این نقطه حساس نبود، تصریح کرد: بنابراین مجبور شدیم معماری و زیباسازی مربوط به زیرگذر را انجام دهیم. بیش از ۲۰ قاب محرابی را در خروجی پارکینگ‌ها ایجاد و ۲۲۰ دهنه را با نقش‌های گره و کاشی‌کاری مزین کردیم. بالغ بر ۸۷ ستون کاربندی و ۱۹۰۰ متر مربع فضای سبز ایجاد شد.

کاظمی در خصوص هزینه اجرای این پروژه گفت: برخی آمار‌ها در خصوص هزینه‌ها مطرح می‌شود که تعجب کردم. اعداد ۷۰۰ و ۸۰۰ میلیارد صحیح نیست. ما ارقام صحیح را بعد از جمع‌بندی کامل اعلام خواهیم کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->