دستگیری دزد فرش‌های نفیس در مشهد حریم مهندسی گسل‌های ۹ شهر خراسان رضوی مشخص شد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی را سریع‌تر اجرا کنید تغییر نام خیابان «استاد فرشچیان» مشهد تکذیب شد علائم سیروز کبدی را بشناسید غربالگری بیماری‌های متابولیک در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود  دستگیری زن جوان که برای گرفتن حضانت فرزندش، دست به کار‌های غیراخلاقی زده بود پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، ١٩ تیر ١۴٠٣) | تداوم افزایش دما و گرما تاثیر بالش نامناسب بر ناراحتی‌های گردن درمان انحراف انگشت شصت پا فقط عمل جراحی است فرمانده یگان امداد نیشابور در درگیری مسلحانه به شهادت رسید (۱۹ تیر ۱۴۰۳) + عکس ورود ۵۵ هواپیما به ناوگان هوایی کشور در دولت سیزدهم تبعات پرخوری و درهم خوری برای سلامتی | توصیه‌های طبی درباره صرف غذا تأثیر رژیم غذایی بر ابتلا به افسردگی را جدی بگیرید اعلام برنامه‌های هفته تأمین‌اجتماعی از سوی این سازمان | ۲۴ تیر، روز تکریم کارگران و بازنشستگان؛ حامی خانواده ایرانی دلیل بی توجهی ایرانی‌ها به چکاپ | دولت باید چکاپ منظم را اجباری کند دستگیری سارق حرفه‌ای که به ۲۰۰ حساب بانکی در مشهد دستبرد زد + عکس گزارشی مبنی بر وجود پشه آئدس، عامل تب دنگی در مشهد و خراسان رضوی منتشر نشده است پیش‌بینی سیل در مشهد با بهره‌برداری از رادار هواشناسی نحوه دریافت کمک‌هزینه بارداری تأمین‌اجتماعی چگونه است؟ + فیلم بررسی آمار طلاق و ازدواج در خراسان رضوی در یک دهه گذشته
سرخط خبرها

پیش‌بینی سیل در مشهد با بهره‌برداری از رادار هواشناسی

  • کد خبر: ۲۳۸۱۹۷
  • ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹
پیش‌بینی سیل در مشهد با بهره‌برداری از رادار هواشناسی
انتظار می‌رود رادار هواشناسی شرق کشور طی یک یا دو سال آینده در خراسان‌رضوی به بهر‌ه‌برداری برسد.

به گزارش شهرآرانیوز، حدود هجده سال می‌شود که راه‌اندازی رادار هواشناسی در خراسان‌رضوی مطرح شده است، اما تاکنون به سرانجام نرسیده است. سال‌۱۴۰۰ بود که مدیرکل سابق هواشناسی استان خبر انجام زیرساخت‌های نصب رادار و را‌ه‌اندازی آن در سال بعد را در صورت تأمین اعتبار اعلام کرد، اما زیرساخت‌ها در سال‌۱۴۰۱ فراهم نشد.

در تیرماه سال گذشته نیز شروع‌به‌کار ساخت این رادار به شهریور‌۱۴۰۲ حواله داده شد و همان‌زمان یحیی قائنی‌پور، معاون توسعه، پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی اداره‌کل هواشناسی خراسان‌رضوی، گفت: زیرساخت‌های اولیه نصب این رادار تا اواسط سال آینده به اتمام خواهد رسید. بنابر اطلاعاتی که پیش‌از‌این در‌باره این رادار در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است، این رادار می‌تواند محدوده خراسان‌رضوی را پوشش دهد؛ اما با‌این‌حال امکان استفاده استان‌های مجاور نیز از داده‌های آن وجود دارد.

پایان عملیات عمرانی تا انتهای سال

اکنون قائنی‌پور در گفتگو با شهرآرا معتقد است که کار ساخت سایت رادار هواشناسی خوب پیش رفته است و انتظار این است که تا پایان امسال ساختمان آن تمام شود. وی گفت: انتظار می‌رود رادار هواشناسی شرق کشور طی یک یا دو سال آینده در خراسان‌رضوی به بهر‌ه‌برداری برسد. البته سازمان هواشناسی متعهد شده است که رادار هواشناسی را خریداری کند و در اختیار اداره‌کل هواشناسی استان قرار دهد.

از امور تحقیقاتی تا پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت

وی درباره مزیت‌های این رادار، افزود: یکی از مزیت‌های این رادار در حوزه کار‌های تحقیقاتی هواشناسی است و مزیت دیگر آن در پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و خردمقیاسی است که برخی‌اوقات روی نقشه‌های هواشناسی ترسیم نمی‌شود و با‌توجه‌به نصب رادار می‌توان آن را پایش کرد.

قائنی‌پور ادامه داد: با نصب این رادار، می‌توان وقوع مخاطراتی مانند سیل و‌... را زودتر پیش‌بینی و اعلام کرد که در نتیجه موجب جلوگیری از بروز خسارات خواهد شد؛ ضمن اینکه در‌مواقع بحرانی این کار بسیار با اهمیت است و رادار می‌تواند شش ساعت زودتر پیش‌بینی دقیقی به ما ارائه دهد و البته در پیش‌بینی‌های یک‌یا‌دو‌روزه منطقه نیز کمک‌کننده است.

معاون توسعه، پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی اداره‌کل هواشناسی خراسان‌رضوی بیان کرد: اکنون حداکثر زمانی که بتوانیم پیش‌بینی کوتاه‌مدتی داشته باشیم، یک هفته قبل است و معمولا هشدارهایمان نیز سه یا چهار روز قبل صادر می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->