نرخ احیای قلبی ۷۰ درصد در اورژانس حرم مطهر رضوی، رکوردی جهانی در دارالشفاء امام مهربانی‌ها مراسم استقبال از مدال‌آوران مشهدی مسابقات جهانی دانش‌آموزی زیست‌شناسی و هوش مصنوعی برگزار شد + ویدئو محل برگزاری فشن‌شوی قانون‌شکن پلمب شد (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای ۵ استان در پی پیش‌بینی رگبار باران و رعد و برق (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) دانش‌آموزان خراسان رضوی متقاضی تحصیل در هنرستان‌ چرا جنگل‌های ارسباران تا کنون ثبت جهانی نشده‌اند؟ مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی: فقط از تیم‌های رسمی المپیادی حمایت و پشتیبانی مالی می‌شود + فیلم نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد اعلام شد روش‌های مقابله با اضطراب جدایی کلاس اولی‌ها اعلام نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی، امروز (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) ۱۱ درصد از زنان سرپرست‌خانوار به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند | اجرای طرح غربالگری سلامت برای بانوان سرپرست‌خانوار خراسان رضوی آیا سالاد جایگزین شام می‌شود؟ توزیع بیش از ۸ هزار بسته ورزشی مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید در خراسان رضوی پیش‌بینی هواشناسی امروز (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | بارش پراکنده و وزش باد با احتمال رعدوبرق در برخی مناطق کشور صدور بیش از ۵ میلیون کارت هوشمند ملی در خراسان رضوی | چرا کارت‌های ملی با تأخیر به دست مردم می‌رسد؟ بحران کمبود پرستار و افت کیفیت مراقبت در آینده نزدیک | دستورالعمل تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از اساس مشکل دارد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (چهارشنبه، ۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | احتمال وقوع رگبار و رعدوبرق در برخی نقاط سه رکن اصلی پیشگیری از «آلزایمر» کدام‌اند؟ چه کسانی مشمول عفو معیاری می‌شوند؟ متهم به قتل همسر در بازسازی صحنه جنایت: همسرم مقصر بود! حریق کشتی حامل پناهندگان سودانی ۵۰ کشته بر جای گذاشت تمدید مهلت دفاع از پایان‌نامه و رساله دانشجویی تا پایان مهر ۱۴۰۴ نیاز حدود ۹۰۰ هزار دانش‌آموز به کتاب‌های بریل | ۲۲ هزار جلد تأمین شده است گلایه شهروندان مشهد از فضای غیراستاندارد و چالش‌های نقل مکان پایگاه‌های بهداشت | کوچ اجباری بهداشت! دادستان کل کشور: هوش مصنوعی در راستای حاکمیت قانون استفاده شود بازنشستگان نگران نباشند؛ حقوق و مزایای بازنشستگان با ادغام صندوق‌ها تغییر نمی‌کند نقدی بر رویکرد تقلیل‌گرایانه به آموزش‌و‌پرورش کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، یکی از محور‌های اصلی برنامه هفتم توسعه است پایان پرداخت معوقات حقوق فروردین ماه ۱۴۰۴ بازنشستگان تأمین اجتماعی در مهرماه | حدود ۳۷۰ هزار نفر به عنوان بازمانده مطلقه، مستمری دریافت می‌کنند
سرخط خبرها

خودرو‌های داخلی، تله مرگ یا وسیله نقلیه؟

  • کد خبر: ۲۹۵۵۳۴
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱
خودرو‌های داخلی، تله مرگ یا وسیله نقلیه؟
سالانه حدود ۲۱ هزار ایرانی جان عزیز خود را در تصادفات جاده‌ای در خودرو‌های ناایمن داخلی از دست می‌دهند یا دچار آسیب‌های شدید و نقص عضو‌های دائمی می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، تصادفات جاده‌ای در ایران به یکی از مهم‌ترین بحران‌های اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده‌ است، حدوداً سالانه  ۲۱ هزار ایرانی جان عزیز خود را در تصادفات جاده‌‌ای در خودروهای ناایمن داخلی از دست می‌دهند یا دچار آسیب‌های شدید و نقص عضوهای دائمی می‌شوند.

بنابر اعلام رسمی پلیس، بخش عمده‌ای از این حوادث به عوامل انسانی، خودرو‌های بی‌کیفیت و ناایمن و وضعیت نامناسب زیرساخت‌های جاده‌ای بازمی‌گردد.

تصادف اخیر در آزادراه ساوه ـ همدان که منجر به جان باختن ۱۱ نفر و مجروح شدن ۶ نفر شد، نمونه‌ای از این "تصادفات مرگبار روزانه" در جاده‌های کشورمان است که نقش خودرو‌های ناایمن داخلی و مشکلات زیرساختی را برجسته‌تر از همیشه نشان می‌دهد.

برخورد ۳ خودروی داخلی و مرگ همزمان ۱۱ نفر!

در حادثه اخیر آزادراه ساوه ـ همدان، سه دستگاه خودروی داخلی، شامل سمند، پراید و تیبا، به‌شدت با یکدیگر برخورد کردند، این تصادف دلخراش باعث مرگ ۱۱ نفر از سرنشینان این خودرو‌های داخلی شد.

سرهنگ بهروز خانپور؛ رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور فراجا در تشریح جزئیات این تصادف مرگبار گفت: "بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که خودروی سمند به‌دلایلی که هنوز قطعی نشده است، از مسیر اصلی منحرف و وارد لاین مخالف شد.

در این میان، با دو خودروی پراید و تیبا به‌شدت برخورد کرد؛ یکی از عوامل مؤثر در وقوع این حادثه، سرعت بالای خودروی سمند و ناتوانی راننده در کنترل خودرو بوده است و علت دیگر نبود گاردریل در وسط جاده که بتواند خودروی سمند را مهار کند. "

کارشناسان پلیس راهور اعلام کرده‌اند که "عامل راه" در این تصادف نقش ۵۰ درصدی دارد، اما این نکته مهم بدیهی هم وجود دارد که در این حوادث و تصادفات، "ایمنی حداقلی خودرو" به‌راحتی می‌تواند جان سرنشینان خود را حفظ کند و مانع مرگ آنها شود یعنی همان اصل جهانی مبنی بر اینکه "خودرو باید بخشنده باشد" تا در صورت نقص در جاده یا اشتباه راننده، بتواند آن ۲ نقیصه را با تکیه بر ایمنی خود بپوشاند و جان سرنشینان خود را نجات دهد.
و این همان نکته‌ای است که رئیس پلیس راهور فراجا بار‌ها اعلام کرده است؛ "استحکام بدنه خودرو باید به‌نحوی باشد که اگر عامل انسانی خطا کرد، بتواند از جان او و دیگر سرنشینان محافظت کند و خودش عاملی برای جان‌باختن سرنشینان خودرو نباشد! "

خودرو‌های ناایمن داخلی؛ معضلی بزرگ در جاده‌های ایران

تصادفاتی از این دست، اهمیت ایمنی خودرو‌های داخلی را به چالش می‌کشد؛ خودرو‌هایی مانند پراید، تیبا و کوییک که به‌نسبت بقیه خودرو‌های بازار کشورمان، ارزان‌تر هستند و پرفروش، به‌طور مستمر به‌دلیل ضعف شدید ایمنی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. این خودروها، فاقد استاندارد‌های حداقلی ایمنی هستند به‌گونه‌ای که حتی در تصادفات غیرشدید نیز نمی‌توانند جان سرنشینان خود را حفظ کنند!

طبق گزارش‌های رسمی پلیس و سازمان‌های مرتبط با ایمنی راه‌ها، خودرو‌های داخلی مانند پراید و تیبا همواره از اصلی‌ترین عوامل تلفات جاده‌ای و مرگ‌ومیر سرنشینان این خودرو‌ها به‌شمار می‌آیند؛ بررسی‌های میدانی نیز نشان می‌دهد که سهم خودرو‌های داخلی در تصادفات مرگبار بسیار بالاست و این خودروها، به‌دلیل نداشتن ایمنی بدنه، ضعف و نقص در سیستم ترمز، نمی‌توانند نقش مؤثری در کاهش تلفات ایفا کنند.

"بدنه خودرو‌های داخلی" نمی‌تواند جان سرنشینان را نجات دهد!

در حادثه اخیر نیز که منجر به مرگ ۱۱ هموطن شد، خودرو‌های درگیر در تصادف همگی فاقد استاندارد‌های ایمنی کافی بودند. خودروی پراید که به‌دلیل قیمت پایین به‌نسبت بقیه خودرو‌های داخلی و مصرف سوخت کمتر، پرفروش است، از لحاظ ایمنی یکی از فاجعه‌بارترین خودرو‌های تولیدی داخلی محسوب می‌شود و در تصادفات حتی غیرسنگین نیز تقریباً هیچ حفاظتی از سرنشینان خود نمی‌تواند داشته باشد. خودروی تیبا نیز، علی‌رغم به‌روزرسانی‌های محدود، از مشکلات شدید ایمنی مشابهی رنج می‌برد و در تصادفات، خودرویی به‌شدت مرگبار محسوب می‌شود.

زیرساخت‌های جاده‌ای: جاده‌های ناایمن و خطرات پنهان

علاوه بر خودرو‌های ناایمن، وضعیت زیرساخت‌های جاده‌ای نیز نقش مهمی در بروز این‌گونه حوادث دارد، سرهنگ خانپور در توضیح این موضوع اشاره کرد که محل وقوع تصادف یکی از نقاط حادثه‌خیز آزادراه ساوه ـ همدان و فاقد علائم هشداردهنده و راهنمای مناسب است. عدم وجود علائم جاده‌ای و امکانات ایمنی در برخی از بخش‌های جاده‌ها، به‌ویژه در نقاط خطرناک، به‌شدت خطر تصادفات را افزایش می‌دهد.

در بسیاری از تصادفات، علاوه بر نقص خودروها، نواقص جاده‌ای از جمله نبود تابلو‌های هشداردهنده، روشنایی ناکافی و طراحی نامناسب جاده‌ها باعث بروز تصادفات می‌شود. این مشکلات زیرساختی در بسیاری از جاده‌های ایران، به‌ویژه در جاده‌های پرتردد و آزادراه‌ها، مشاهده می‌شود و نیاز به اصلاح و بهبود فوری دارند.

خودروسازان و مسئولیت در قبال جان مردم

یکی از مهم‌ترین مشکلات در صنعت خودروسازی کشورمان، بی‌توجهی به کیفیت و ایمنی خودروهاست. خودروسازان داخلی، به‌جای تمرکز بر ارتقاء سطح ایمنی محصولات خود، بیشتر بر افزایش تولید و فروش با قیمت‌های بسیار بالا تمرکز دارند، این مسئله باعث شده است خودرو‌هایی با سطح ایمنی بسیار پایین وارد بازار کشورمان شوند و جان میلیون‌ها ایرانی را در جاده‌ها به خطر بیندازند.

رئیس پلیس راهور فراجا نیز در این رابطه هشدار داده بود: "خودروسازان باید مسئولیت‌پذیر باشند و به‌جای تمرکز بر تعداد تولید، ایمنی را در اولویت قرار دهند. هیچ‌چیز مهم‌تر از حفظ جان مردم نیست و خودرو‌های ناایمن نباید مجوز ورود به بازار را داشته باشند. "

بله! خودروسازان داخلی باید نسبت به تولید محصولات باکیفیت‌تر و ایمن‌تر مسئولیت‌پذیرتر باشند و این همان نکته‌ای است که برای خودروسازان داخلی، محلی از اعراب ندارد! به‌گونه‌ای کهرئیس پلیس راهور فراجا پیش از این رسماً اعلام کرد؛ "متأسفانه هنوز استحکام بدنه خودرو جزو استاندارد‌های اجباری نیست؟! "

ادامه تولید خودرو‌هایی با استاندارد‌های پایین و فاقد ایمنی حداقلی!

حادثه مرگبار در آزادراه ساوه ـ همدان، تنها یکی از نمونه‌های بی‌شمار تصادفات مرگباری است که ناشی از ترکیب خودرو‌های ناایمن و زیرساخت‌های ضعیف جاده‌ای رخ می‌دهد. در شرایطی که خودروسازان داخلی به تولید "خودرو‌هایی با استاندارد‌های پایین و فاقد ایمنی حداقلی" ادامه می‌دهند و جاده‌های کشور همچنان با نواقص فنی و ایمنی مواجه هستند، جان میلیون‌ها ایرانی هر روز در خطر است.

برای کاهش تلفات جاده‌ای، اصلاحات عمیق در صنعت خودرو و قرار گرفتن مسئله مهم "ایمنی بدنه خودرو جزو استاندارد‌های اجباری تولید خودرو" و بهبود وضعیت زیرساخت‌های جاده‌ای ضروری است؛ دولت، خودروسازان و مسئولان راه باید کنار هم تلاش کنند با اجرای استاندارد‌های سختگیرانه‌تر و افزایش ایمنی در تولید خودرو‌ها و زیرساخت‌ها، از وقوع چنین حوادث دلخراشی در آینده جلوگیری کنند.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->