انجام بیش از ۷ میلیون و ۷۹۲ هزار سفر از طریق خطوط مترو مشهد در مهرماه ۱۴۰۴ اجرای کامل قانون عوارض آلایندگی در مشهد از ابتدای آذرماه عبور شهرداری مشهد از سال سخت مالی با ۸ راهبرد جدید| سازمان‌های شهرداری از هزینه‌محوری به درآمدزایی رسیدند + فیلم درباره سرشماری نفوس مشهد که سال ۱۲۵۷ انجام شد، اما سال ۱۳۸۲ انتشار یافت | فراموشی ۱۲۵‌ ساله! بهره‌برداری از سکو‌های دوم فاز اول خط ۳ متروی مشهد| افزایش ساعات سرویس دهی فردا (۱۹ آبان ۱۴۰۴) آب مناطقی از مشهد، ۶ ساعت قطع می‌شود محاسبه کرایه سرویس مدارس در مشهد آنلاین شد کلنگ‌زنی پایگاه اورژانس شماره ۷۳ در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) مشهد سازمان مپ مشهد با تحول کیفی، بوروکراسی اداری را ۵۰ درصد کاهش داد تحقق ۵۰ درصدی درآمد‌های شهرداری مشهد در حوزه درآمد‌های عمومی و املاک + فیلم تداوم اجرای پروژه‌های شهری در مشهد با وجود محدودیت‌های اقتصادی قیمت امروز پول افغانی (۱۸ آبان ۱۴۰۴) ضرورت بازتعریف کیفیت در مدیریت شهری مشهد قلندرشریف: شهرداری با روش‌های جدید درآمدی و مدیریت املاک، به‌دنبال حل مشکلات مالی شهری است توسعه ۷۰۰ کیلومتری زیرساخت فیبر نوری در مشهد طی شش‌ماهه نخست ۱۴۰۴ دبیرکل سابق ناتو: خروج آمریکا از افغانستان بزرگ‌ترین شکست ناتو است افزایش آلودگی هوا در مشهد | شاخص به ۱۲۰ رسید و برخی مناطق در وضعیت هشدار (یکشنبه، ۱۸ آبان ۱۴۰۴) هوای مشهد برای گروه‌های حساس، ناسالم اعلام شد (۱۸ آبان ۱۴۰۴) آیا آب در مشهد هم جیره‌بندی خواهد شد؟ قلندرشریف: مرکز تخصصی دندان‌پزشکی شهرداری مشهد در مسیر ارتقای رفاه پرسنل، افتتاح می‌شود + آدرس
سرخط خبرها

اتفاقی تازه در محرم مشهد

  • کد خبر: ۴۵۲۲
  • ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۴
اتفاقی تازه در محرم مشهد
هادی مظفری مدیرکل دفتر هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

محرم امسال اتفاق تازه‌ای در مشهد افتاد اتفاقی که می‌توان ادعا کرد هیچ‌وقت و در هیچ کجای ایران بدین‌صورت نیفتاده بود.
همیشه دلگیر بودیم و بارها از خود و دیگران پرسیده بودیم که چرا تبلیغات مذهبی و آیینی در کشور شتاب‌زده‌، تکراری‌، خالی از توجه مخاطبان و کم‌اثر هستند؟ و چرا هیچ‌گاه در کشور شاهد نوآوری و جذابیت در تبلیغات فرهنگی شهری برای آیین‌ها و مناسبت‌های مذهبی نبوده و نیستیم؟
همواره دلمان خواسته است که در چنین رویدادهایی شاهد خلاقیت باشیم؛ چیزی شبیه اتفاقاتی که صاحبان برندها و بانک‌ها و تاکسی‌های اینترنتی و... برای توجه و افزایش مخاطبانشان از تکنیک‌های بصری و کلامی استفاده می‌کنند تا مردم کوچه و بازار را با خود همراه کنند.
این بار و شاید برای نخستین‌بار، شهرداری مشهد نه برای تمجید از پروژه‌های شهری، بلکه به عشق سرور و سالار شهیدان(ع) از همان ظرفیت‌های حرفه‌ای و تکنیک‌ها استفاده کرده است تا راهی را به دیگر شهرهای ایران نشان دهد که می‌شود برای تبلیغات فرهنگی و ارزش‌مدار هم به‌گونه‌ای غیرتکراری عمل کرد.
می‌شود ساده‌ترین شکل و رنگ و جملات را انتخاب نکرد که به دلیل آشنایی و سابقه ذهنی، از کنار ذهن مخاطب عبور کند و تأثیری در فکر و ذهن بیننده ایجاد نکند.
١- استفاده درست از یک منظومه قوی شعر معاصر فارسی، آن‌هم سروده مرحوم دکتر قیصر امین‌پور که مورد تأیید و حمایت بزرگان ادبیات این سرزمین است و انتشار ابیات آن در جای‌جای شهر به‌گونه‌ای است که انگار در محرم٩٨ مردم عزادار شهر و عاشقان امام حسین(ع)، زیر لب ابیات یک منظومه را زمزمه می‌کنند؛ اجزایی از بزرگ‌ترین حماسه تاریخی در روز دهم محرم.
٢- وحدت و انسجام متن و تسلسل آن در شهر، تأثیر به‌مراتب بیشتری نسبت به تجربه‌های قبلی ایجاد کرده است که پیش‌ازاین و در سال‌های قبل شعر، تصویر، سخن بزرگان و تکنیک‌های متنوع تصویری، بدون هیچ‌گونه هماهنگی و تناسب در رنگ و گرافیک، از قدرت نفوذ و تأثیر آن کاسته بود.
٣- استفاده از دوخت سنتی پرچم‌های هیئت‌های عزاداری در مشهد به روش بداهه‌نویسی یا بداهه‌دوزی با همان سادگی و خلوصش و به دور از تزئینات فراوان، صداقت و صلابت تأثیر کلام و متن را افزایش داده است؛ به‌ویژه آنکه پرچم‌ها از فرم و رنگ پرچم‌های اهدایی آستان قدس رضوی به هیئت‌های عزاداری وام گرفته که سال‌ها سنت عزاداری این شهر و پیش‌قراول و جلودار عزاداران بوده است.
4- کارشناسان تبلیغات شهری اذعان دارند که کوتاهی و انتخاب حداقل کلمات و استفاده از کلام موزون و آهنگین، تأثیر بسزایی در ثبت ذهنی و تأثیر در مخاطب دارد. به همین دلیل استفاده از روایات معتبر اسلامی و احادیث، به علت عدم امکان تلخیص و برداشت از متن و کوتاه نمودن کلام، ممکن است به سندیت روایت خدشه وارد کند و به این دلیل تابلوهای شهری رسانه مناسبی برای این مهم نیستند؛ مگر با رعایت جمیع جهات و مراقبت‌ها؛ چه درباره سندیت و چه درباره حفظشان و قداست کلام معصومان (علیهماالسلام) در فضای شهری.
5- استفاده از ترکیب‌بندی و گرافیک متناسب و سرایت و هماهنگی رنگ معنوی در شهر، باعث ایجاد آرامش بصری و جلوگیری از هرگونه آشفتگی بصری برای افزایش تأثیر مفاهیم بر مخاطب گردیده است.
به‌هرحال، به نظر می‌رسد تلاش ارزشمند شهرداری مشهد برای ایجاد رویه صحیح و کارشناسی‌شده تبلیغات شهری، آن‌ هم در بزرگداشت حضرت اباعبدا... الحسین(ع) و یارانش، کمپین «مشهد برای حسین (ع)» تلاشی اثربخش و درخور ستایش است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->