هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی
سرخط خبرها

ماجرای معافیت یا خرید خدمت سربازی چیست؟

  • کد خبر: ۴۸۱۷۰
  • ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
  • ۴
ماجرای معافیت یا خرید خدمت سربازی چیست؟
«هیچ خبری از معافیت یا خرید سربازی نیست، کسی دلش را خوش نکند!» این خلاصه پیگیری‌های خبرنگار شهرآرانیوز درباره اظهارات نماینده مجلس در راستای خدمت وظیفه عمومی است که در ۳ روز گذشته بازتاب زیادی داشته است.
سعیده ساجدی‌نیا|شهرآرانیوز - برنامه «تهران ۲۰» شبکه ۵، سوم آبان ماه میزبان نماینده شهرستان‌های نجف‌آباد و تیران بود که دلاوری، مجری این برنامه، سؤالاتی درباره چالش‌های قانون خدمت وظیفه عمومی از جمله افزایش زمان خدمت و پرداخت‌نشدن حقوق قانونی سربازان، شرایط رفاهی سربازان در پادگان‌ها و... مطرح کرد.
 

طرح جدید خرید خدمت در راه است؟

ابولفضل ابوترابی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به محور‌های مطرح‌شده، جزئیات طرح جدید مجلس برای معافیت از خدمت سربازی را تشریح کرد و خطاب به مشمولان سربازی خبر خوشی داد.
ابوترابی درباره طرح جدید مجلس گفت که مطابق آن هر مشمولی که بیش از ۲۸ سال سن دارد، به شرط اینکه تا سن پنجاه‌سالگی، ۵۰ درصد بیش از مشمولان سربازی‌رفته مالیات بپردازد، می‌تواند دوره خدمت وظیفه عمومی را سپری نکند و در عین حال از خدمات اجتماعی که به کارت پایان خدمت ربط دارد و به دارندگان کارت پایان خدمت تعلق می‌گیرد، بهره‌مند شود.


احتمال خرید سربازی!

این خبر در الی دست‌به‌دست شده بود که روز سه‌شنبه ۶ آبان‌ماه نیز عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگوی دیگری از احتمال خرید سربازی خبر داد و در توضیحات بیشتر اعلام کرد: مجلس، حقوق سربازان را بیشتر می‌کند و برای غایبان خدمت وظیفه عمومی نیز مالیات وضع خواهد کرد.

حسین نوش‌آبادی دراین‌باره گفته است: ایده جدید مجلس بر این مبناست که افراد می‌توانند با پرداخت هزینه حقوق یک سرباز، از سربازی معاف شوند و در مقابل نیز مشمولانی که به سربازی می‌روند هم از حقوق و بیمه مثل یک کارمند برخوردار خواهند شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس این را هم اضافه کرده است که سرباز‌ها می‌توانند بیش از ۲ سال خدمت کنند و به سربازی به‌عنوان یک شغل نگاه کنند؛ البته این طرح در مجلس موافقان و مخالفان جدی دارد.
 
این اظهارات در حالی است که ۱۶ مهر ۹۹، امیر دریادار دوم غلامرضا رحیمی‌پور رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح با تشریح تغییرات جدید مدت خدمت سربازی، اعلام کرده است سربازی برای کارکنان وظیفه بومی در مناطق عادی، از ۲۱ ماه به ۲۴ ماه افزایش یافته و این مسئله بیانگر کمبود نیروی سرباز در نیرو‌های مسلح است.

خبرنگار شهرآرانیوز برای پیگیری این اخبار و توضیحات بیشتر با نماینده گناباد تماس گرفت که محمد صفایی در واکنش به این موضوع با ابراز بی‌اطلاعی به مسئله معافیت یا خرید سربازی، بیان کرد: چنین چیزی در صحن علنی مطرح نشده است و باید موضوع را از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس پیگیر شوید.


مجلس امکان ورود به حوزه خدمت سربازی را ندارد

پس از چندین‌بار تماس با برخی اعضای کمیسیون، موفق شدیم با محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، صحبت کنیم. او می‌گوید: حوزه وظیفه عمومی و خدمت سربازی در حیطه اختیارات رهبری است و مجلس طبق ماده ۱۱۰ قانون اساسی به‌جز بنا به درخواست ستاد کل نیرو‌های مسلح یا نمایندگی فرمانده کل قوا، امکان ورود به این موضوع را ندارد.
 
در همین رابطه، دی‌ماه ۹۷ نیز سردار مسعود مطهر، معاون حقوقی و امور مجلس ستاد کل نیرو‌های مسلح در واکنش به اخبار تغییر قانون سربازی گفته بود: شاید قانون خدمت وظیفه عمومی در برخی از موارد نیاز به اصلاح داشته باشد، اما بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی تصمیم‌گیری در خصوص نیرو‌های مسلح باید به تأیید و موافقت فرمانده معظم کل قوا برسد؛ بنابراین هر طرح و ایده‌ای که بخواهد در قانون سربازی مطرح شود ابتدا باید به تایید مقام معظم رهبری رسیده و پس از آن در مجلس تصویب شود.
 
 

منتظر احیای دوباره طرح خرید خدمت نباشید

پیش از این مردادماه ۹۸ بود که زمزمه‌هایی درباره معافیت یا خرید خدمت سربازی مطرح شد که رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح بلافاصله واکنش نشان داد و گفت: در داخل کشور هیچ سیاستی برای فروش دوباره سربازی وجود ندارد و پرونده این موضوع برای همیشه در کشور بسته شده است، بنابراین کسی منتظر احیای دوباره طرح خرید خدمت نباشد.

سردار موسی کمالی با تأکید بر اینکه پرونده خرید خدمت بسته شده و تنها راه برای سربازان غایب، انجام خدمت سربازی است، یادآور شد: پس از سال ۸۲ دیگر هیچ تصمیمی در کشور برای انجام معافیت رهبری گرفته نشده است و مشمولان نیز منتظر برخورداری از چنین معافیتی نباشند، زیرا کشور در سال‌های گذشته در شرایط عادی بوده و افراد موظف به انجام خدمت سربازی هستند. بر همین اساس نیامدن آنان به خدمت سربازی بی‌حرمتی به افرادی است که به خدمت سربازی اعزام شده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
4
13
شما رو به امام حسین قسم میدهیم سربازی رو برای همه سنین اختیاری کنید نه فقط برای ۲۸ سال به بالا پس اونهایی که سنشان کمتر است وفراری هستند باید صبر کنند وفراری بمانند تا سنشان زیاد شود با این کار فساد بین جوانها زیاد میشود اعتیاد ولگردی بیکاری تو رو خدا فکری برای همه بکنید نه فقط برای سن بالاها ممنون
محمد
Netherlands
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
15
این به بیگاری گرفتن تا کی میخواهد ادامه پیدا کند؟

تمام کشورهای دنیا سرباز حرفه ای را به عنوان یک شغل دارای حقوق و بیمه و مزایا و.. به رسمیت شناختند.
با چه توجیهی یک جوان باید 2 سال از عمرش را به اجبار و رایگان در این اوضاع اقتصادی و بیکاری تلف کند؟

اگر هدف از سربازی نیاز به نیروی دفاعی است که بدون اموزش محقق نمیشود و اگر نیاز به خدمات است باید بهای ان پرداخته شود.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
9
آزاد کنید یه سری ها بخرن اینا نرن خدمت خیلی خیلی بهتره تا برن برا یه اونای که زن بچه دارن همین جوری تو نون شیبشون مندن وای به حالت که برن خدمت
اذر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
0
9
تورا به خدا کسی که پدرش از کوچکی از دست داده و کلاس یازده مادرش به علت سرطان از دست بده 28سال سن دارد و لیسانس گرفته الان از خدمت.سربازی می ترسم خودش بیکار و یک برادر داره بی کار نه.سرمایه ای دارن چه باید کرد این پسر به از دست دادن پدر و مادرش افسرده.شده میگه من از خدمت می ترسم ما چه کار.کنیم پول هم نداره بخردش
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->