تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تزریق اعتماد فراتر از تزریق واکسن

  • کد خبر: ۵۴۳۶۶
  • ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
تزریق اعتماد فراتر از تزریق واکسن
بهروز فرهمند - روزنامه‌نگار
خانم «مخبر» بانوی ایرانی و دختر یک مسئول که افکار عمومی «آقازاده» می‌نامندش، وقتی داوطلب دریافت واکسن ایرانی کرونا شد، طیفی از واکنش‌ها را در فضای مجازی پدید آورد. از یک سر طیف که دست‌مریزادگفتن به توان علمی و ستودن شجاعت بانوی ایرانی بابت داوطلب‌شدن در آزمون واکسن کرونا بود تا سر دیگر طیف که زیرسؤال‌بردن تخصص ایرانیان در ساخت واکسن کرونا و واکنش‌هایی از این دست که «من می‌دونم ما موفق نمی‌شیم!» و «اینم یک فیلم و بازی دیگر!» و «آب و الکل را قاطی و به‌جای واکسن تزریق کردند!». در چنین شرایطی وقتی با این حجم گسترده از واکنش منفی و القای حس بدبینی و شعار «ما عرضه اش را نداریم» روبه‌رو می‌شویم، می‌توانیم از خود بپرسیم که همه این جماعت بدبین آیا پیاده‌نظام ترامپ و نتانیاهو هستند؟!
 
اگر این پرسش را «بله» بگوییم، بیش از آنکه به ضعف خود اقرار کرده باشیم، قدرت دشمن بداندیش را بزرگ‌نمایی کرده‌ایم، هرچند می‌دانیم حقیقت ماجرا چیز دیگری‌است. حقیقت شاید این باشد که در همه این سال‌ها چنان با دست خود پایه‌ها و ارکان اعتماد جامعه را لرزانده‌ایم و در اطلاع‌رسانی رخداد‌ها و در بزنگاه‌های حساس، غیرحرفه‌ای و کوته‌نظرانه برخورد کرده‌ایم که ترمیم این اعتماد، کاری بس سخت است. تا آنجا که در ماجرای ساخت واکسن ایرانی کرونا که در ذات خود پدیده‌ای غرورآفرین و اسباب مسرت و شادمانی ملی است، ماجرا درست از زاویه واژگونه دیده و ارزیابی می‌شود و کار به آنجا می‌رسد که واکنش‌های سخیف و فرسنگ‌ها دور از عقلانیت در فضای مجازی به‌شکل نگرش‌های غالب و چیره، بازنمایی می‌شود.
 
در یک نمونه که بیانگر ساده‌اندیشی است و در خود طنز نهفته‌ای نیز دارد، برخی کاربران در واکنش به تزریق واکسن به خانم «مخبر» نوشته‌اند: «چگونه می‌شود از روی پیراهن آستین‌دار واکسن را تزریق کرد؟» و در همان‌جا پاسخ شنیده‌اند: «شمایی که فکر می‌کنی به کشف فیثاغورث رسیده‌ای، اگر نمی‌دانی بدان که بانوان علاقه‌مند به حجاب، گاه از پوششی به‌نام ساق‌دست استفاده می‌کنند و به‌صورت طبیعی، آن خانم نیز وقتی پیرامونش خبرنگاران و تصویربرداران و مسئولان آقا ایستاده بودند، از ساق‌دست استفاده کرده است تا پرستار خانم بتواند در آن جمع و به‌آسانی تزریق را انجام دهد.

باور کنید ماجرا به همین سادگی است، اما گاه روایت‌هایی سست از همین دست، چنان با رنگ‌ولعابی از منطق و استدلال و در قالب یک کشف بزرگ (!) به مخاطب القا می‌شوند که نزدیک‌شدن به موضوع و نقض‌کردنش به‌مانند شناکردن برخلاف جریان آب می‌ماند و موجی از ناسزا‌ها و چسباندن انگ‌هایی از «بی‌سواد» تا «وابسته» و «قلم‌به‌مزد» را نثار آدمی می‌کند. این روال، بی‌گمان تأییدی بر همان نظریه «مارپیچ سکوت» در حوزه ارتباطات است که سال‌هاست در دستورکار روزانه رسانه‌های جریان اصلی بوده و هم‌اکنون نیز در شبکه‌های اجتماعی از آن بهره می‌گیرند. در این میان، مبادا فراموش کنیم شاه‌بیت ماجرا و نقطه‌کلیدی همان رویکرد به احیا و بهسازی اعتماد همگانی است که اگر از آن غفلت کنیم، آفت‌ها و آسیب‌هایش بیش از این دامنگیر ما می‌شود.

اما از همه واکنش‌های متفاوت درباره آزمایش انسانی واکسن ایرانی که بگذریم، یک اظهارنظر کمتر در کانون توجه قرار گرفت که می‌تواند روایت واپسین این یادداشت باشد و شاید یک مرهم موقت بر درد مزمن «خودکوچک‌بینی» برخی هم‌وطنان ما؛ آنجا که خبرنگار الجزیره انگلیسی و ستون‌نویس المانیتور چنین گزارش می‌کند: «با احترام به دانشمندان ایرانی که با وجود تحریم‌ها و فشار‌ها توانستند آزمایش انسانی واکسن کرونا را شروع کنند. تنها چند کشور در جهان به چنین رتبه‌ای رسیده اند. مهم نیست آن‌ها موفق می‌شوند یا شکست می‌خورند، این شهامت ادامه‌دادن است که اهمیت دارد!»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->