علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

آیا کسانی که به دارو حساسیت دارند می‌توانند واکسن کرونا بزنند؟

  • کد خبر: ۷۸۷۷۶
  • ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
آیا کسانی که به دارو حساسیت دارند می‌توانند واکسن کرونا بزنند؟
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص تزریق واکسن کرونا به افرادی که سابقه آلرژی یا حساسیت‌های دارویی شامل حساسیت به دارو‌های خانواده پنی سیلین و سایر آنتی بیوتیک‌ها دارند توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به گسترش ابهاماتی در فضای مجازی در خصوص منع مصرف واکسن‌های کووید ۱۹ در افراد دارای سابقه آلرژی یا حساسیت دارویی به اطلاع می‌رساند بر اساس مستندات علمی، سابقه آلرژی یا حساسیت‌های دارویی شامل حساسیت به دارو‌های خانواده پنی سیلین و سایر آنتی بیوتیک‌ها مانعی برای تزریق واکسن‌های کرونا محسوب نمی‌شود.

دکتر جبرئیل موفق افزود: بر اساس راهنمای "ملاحظات کلی در خصوص تزریق واکسن کووید ۱۹" که پیش از این به معاونت‌های غذا و دارو ابلاغ شده، افرادی که سابقه حساست به غذا، داروها، لاتکس یا سایر واکسن‌های غیر کووید ۱۹ داشته اند نیز می‌توانند واکسن کووید ۱۹ را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه بیماران دچار آلرژی فصلی، آسم و کهیر مزمن نیز می‌توانند واکسن کووید ۱۹ دریافت کنند ادامه داد: بیماران دارای سابقه آنافیلاکسی به غذا‌ها یا سایر دارو‌ها نیز منعی برای دریافت واکسن کرونا ندارند، این بیماران باید این واکسن را در مراکز درمانی دارای امکانات احیا دریافت کنند و بعد از تزریق واکسن دستکم مدت ۳۰ دقیقه پایش شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: توصیه می‌شود افرادی که دچار واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی) و فوری به ترکیبات موجود در یک برند واکسن شده اند دیگر آن برند را تزریق نکنند.

پزشک دیگری نیز گفت: اگر فرد بین ۱۵ تا ۳۰ روز گذشته با فرد مبتلا به کرونا در ارتباط نبوده و علائم بیماری هم ندارد مجاز به دریافت واکسن است، ولی اگر با بیمار کرونایی در ارتباط بوده باید ۳۰ تا ۴۰ روز صبر کند و پس از این مدت اگر فاقد علامت بیماری بود جهت دریافت واکسن اقدام نماید.

دکتر محمدتقی شادمان افزود: برخی افراد به اصول بهداشتی پایبند هستند،  اما این اصول را به درستی رعایت نمی‌کنند بطور مثال نحوه استفاده آنان از ماسک اشتباه است و فقط دهان خود را می‌پوشانند و بینی آن‌ها پوشیده نیست.

وی ادامه داد: از مردم می‌خواهیم به جای اضطراب، استرس و نگرانی، مراقبت لازم را داشته باشند، خطر ترس از کرونا به مراتب بیشتر از خطر ابتلا به آن است، لذا باید ترس را کنار بگذاریم تا در صورت گرفتاری مغلوب نشویم،  اما بی‌شک رعایت نکات پیشگیرانه ضمن دوری از بیماری، موجبات تداوم ایمنی بدن، عدم ترس و قدرت تصمیم‌گیری درست را فراهم می‌آورد.

یک عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در استان خراسان رضوی نیز گفت: واکسیناسیون تاثیرخوبی در کاهش میزان ابتلا و احتمال بد حالی و مرگ و میر افراد دارد، از همین رو از عموم مردم درخواست می‌کنیم براساس فراخوان اعلام شده به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و واکسن خود را دریافت نمایند.

دکتر محمدعلی کیانی افزود: واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های مقابله با ویروس کرونا است از همین رو مردم در فرایند تلقیح واکسن تعللی نداشته باشند و در صورت نیاز با سامانه ۱۹۱ تماس بگیرند تا راهنمایی لازم را دریافت کنند.

وی ادامه داد: واگیری کرونا در موج پنجم شیوع آن شدیدتر از موج قبلی است و میزان ابتلا و بستری و مرگ میر بیماران کرونایی در چند روز اخیر نشان می‌دهد متاسفانه آمار‌ها به شدت روبه افزایش است.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در استان خراسان رضوی با بیان اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد ما هنوز به قله این موج نرسیدیم گفت: با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی‌ می‌شود در ۱۰ روز آینده آمار‌ها افزایش یابد.

وی افزود: کنترل وضعیت و شرایط ایجاد شده تنها در صورت قطع زنجیره انتقال ویروس میسر می‌شود که آن هم در سایه رعایت پروتکل‌های بهداشتی اتفاق می‌افتد.

دکتر کیانی ادامه داد: با کمک مردم و ماندن آن‌ها در خانه می‌توان زنجیره انتقال کرونا را قطع کرد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی زمانی موثر واقع می‌شود که دستکم ۸۰ درصد مردم نسبت به آن دقت نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه میزان سرایت سویه دلتای ویروس کرونا نسبت به سایر سویه‌های آن بیشتر است گفت: استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از دورهمی و مهمانی‌ها و شستشوی مداوم دست‌ها تاثیر بسیار در قطع زنجیره انتقال این ویروس دارد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در استان خراسان رضوی افزود: از مردم درخواست می‌کنیم اگر دچار علائم بیماری شدند با ساده انگاری از کنار موضوع عبور نکنند و شرایط خود را به سرما خوردگی یا حساسیت نسبت ندهند و برای انجام تست کرونا اقدام نموده و برای دریافت مراقبت‌های لازم به مراکز ۱۶ ساعته یا درمانگاه‌های ۲۴ ساعته مراجعه کنند.

 

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->