خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

آیا قند نوشابه و دوغ معادل هم هستند؟

  • کد خبر: ۸۹۰۵۷
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰
آیا قند نوشابه و دوغ معادل هم هستند؟
دو نوشیدنی نوشابه و دوغ از نظر میزان قند، به اشتباه معادل هم اعلام شده است، این در حالیست که دوغ یک نوشیدنی مناسب برای افراد دیابتی است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر غزاله اسلامیان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار داشت: آنچه در مدیریت قند خون یک بیمار دیابتی مطرح است، مقدار کل کربوهیدرات دریافتی، توزیع آن‌ها در وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی و مقدار فیبر دریافتی است و در درجه بعدی، نوع کربوهیدرات دریافتی مهم است که با مشورت با یک کارشناس یا متخصص تغذیه می‌توان از مناسب بودن نوع رژیم غذایی دریافتی، اطمینان حاصل کرد تا مطمئن شویم تمام مواد مغذی مورد نیاز جهت ساخت انسولین و سایر اعمال حیاتی بدن را دریافت کند بنابراین اگر یک ماده غذایی بتواند بخش زیادی از مواد مغذی مورد نیاز فرد را تأمین کند و مقداری کربوهیدرات نیز داشته باشد نباید به سبب دارا بودن کربوهیدرات از برنامه غذایی حذف شود.

وی تأکید کرد: توصیه‌های تغذیه‌ای شخصی سازی شده بهترین روش در کنترل بیماری دیابت است.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به ادعای این پزشک عنوان کرد: این گزاره که یک لیوان نوشابه معادل یک لیوان دوغ، قند دارد کاملاً غلط است؛ به اشتباه این دو نوشیدنی از نظر میزان قند، معادل هم اعلام شده است. از طرفی دوغ یک نوشیدنی مناسب برای افراد دیابتی است، زیرا علاوه بر اینکه قند آن در حدود ۵ گرم است، قند آن از نوع قند ساده نیست و این ماده غذایی سرشار از پروتئین، کلسیم و سایر املاح است.

از طرفی نمایه و "بار گلیسمی" در لبنیات بالا نیست یعنی قند حاصل از مصرف آن‌ها در خون با سرعت زیادی، بالا نمی‌رود. لبنیات به تنظیم مناسب فلور باکتریایی روده نیز کمک می‌کند و می‌تواند اثرات مفیدی در کنترل دیابت داشته باشد بنابراین مصرف "متعادل" لبنیات کم چرب در رژیم غذایی افراد دیابتی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: میزان قند آبغوره نیز به اندازه قند یک لیوان نوشابه نیست؛ سیب‌زمینی نیز اگر به درستی طبخ شود و همراه با سبزیجات در مقدار نیازِ انرژی استفاده شود، مضر نیست و سم محسوب نمی‌شود. همه انواع آرد‌ها قند دارند و اینکه آرد جو، جودوسر و آرد چاودار بدون قند اعلام شد، اشتباه است و اگر بیمار دیابتی در مصرف این مواد غذایی زیاده روی کند، اتفاقا می‌تواند منجر به افزایش قند خون بیمار شود.

اسلامیان همچنین گفت: در مورد دمنوش‌ها نیز فاقدِ قند بودن، مجوز دریافت آزادانه را به فرد نمی‌دهد و حتما باید بر اساس شرایط فرد، به‌ویژه بررسی تداخل‌های دارویی باشد.

در حالی که متخصصین و فارغ‌التحصیلان تغذیه با ارائه خدمات رژیم‌درمانی به بیماران دیابتی نقش محوری و مهمی در کنترل این بیماری دارند؛ اولاً مشخص نیست که چرا برنامه "خندوانه" از یک پزشک با تخصص غیرمرتبط به تغذیه، برای اظهار نظر در این زمینه استفاده کرده است و ثانیاً چه کسی پاسخگو و مسئول تبعات این اظهارنظر‌های غلط و بدون مبنای علمی است که ممکن است اثرات منفی بر سلامتی بیماران دیابتی داشته باشند!

منبع:  بهداشت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->